The potential role of university community engagement in supporting social innovation in Hungary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17649/TET.38.2.3531

Keywords:

egyetemi közösségi szerepvállalás, társadalmi innováció, social design, science shop, közösségbe ágyazott oktatás és kutatás, közelség

Abstract

Az egyetemi közösségi szerepvállalás lényege, hogy egyetemek, illetve egyetemi szereplők más, egyetemen kívüli aktorokkal működnek együtt oly módon, hogy az, ha különbözőképpen is, de mindegyik félnek kölcsönösen hasznos. E külső együttműködő aktorok jellemzően a leginkább kirekesztett, erőforrás-hiányos társadalmi csoportok és az e csoportok érdekeit képviselő civil szervezetek, az együttműködés célja pedig a társadalmi kirekesztés és igazságtalanság elleni küzdelem, illetve a környezeti (fenntarthatósági) kezdeményezések erősítése. E megközelítés szembeötlő párhuzamokat mutat a társadalmi innováció koncepciójával: utóbbi is alulról szerveződő, gyakran civil szervezetek bevonásával megvalósuló újításokat, közösségi szükségletekre irányuló válaszreakciókat, valamint a társadalom megújítását, átalakítását eredményező folyamatokat takar.

Tanulmányunkban e két koncepció kapcsolatát elemezzük. Kutatási kérdésünk: mi lehet az egyetemi közösségi szerepvállalás szerepe a társadalmi innovációk létrehozásában, magyarországi környezetben? A téma elméleti áttekintése után kutatási kérdésünk megválaszolásának empirikus hátteréül négy olyan hazai kezdeményezés szolgál, ahol egyetemek, illetve egyetemi egységek tettek különböző módokon lépéseket az egyetemi közösségi szerepvállalás intézményesítésének irányába. Az eseteket a transzformatív társadalmi innováció „TRANSIT” modelljének segítségével dolgozzuk fel, illetve a társadalmi innovációk térbelisége kapcsán a közelség szerepére is kitérünk. Következtetésünk, hogy az egyetemi közösségi szerepvállalás sokszínű gyakorlata számos módon járul hozzá a társadalmi innovációk létrejöttéhez és/vagy megerősítéséhez, és e kapcsolatot a közelség komplex módon befolyásolja. A hazai akadémiai környezet pedig amellett, hogy lehetőséget teremt a társadalmi innovációkat támogató együttműködésre, számos elemében korlátozó feltételeket is támaszt.

Author Biographies

György Málovics , Faculty of Economics and Business Administration Research Centre, University of Szeged

professor

Zoltán Bajmócy , Faculty of Economics and Business Administration Research Centre, University of Szeged

professor

Janka Csernák , Innovation Center, Moholy-Nagy University of Art and Design

Social Design Hub researcher

Bori Fehér , Innovation Center, Moholy-Nagy University of Art and Design

senior research fellow, Social Design Hub Lead

Márta Frigyik , Corvinus Science Shop Manager, Corvinus Science Shop

Corvinus Science Shop Manager

Judit Juhász , Faculty of Economics and Business Administration Research Centre, University of Szeged

senior research fellow

Réka Matolay , Budapest Corvinus Egyetem

associate professor, Corvinus Science Shop
 manager

András Müllner , Minor Media/Culture Research Centre, Faculty of Humanities, Eötvös Loránd University

associate professor

Rita Szerencsés , Innovation Center, Moholy-Nagy University of Art and Design

Social Design Hub researcher

Downloads

Published

2024-06-14

How to Cite

Málovics, G., Bajmócy, Z., Csernák, J., Fehér, B., Frigyik, M., Juhász, J., Matolay, R., Müllner, A. and Szerencsés, R. (2024) “The potential role of university community engagement in supporting social innovation in Hungary”, Tér és Társadalom, 38(2), pp. 71–102. doi: 10.17649/TET.38.2.3531.

Issue

Section

Thematic section: Social innovation in focus

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>