Kényszer? Földrajzi távolság? Nyelveket beszélni? Mely tényezők meghatározóak a külföldön történő tanulás folyamatában?

Szerzők

  • Kmiotek-Meier Emilia Luxemburgi Egyetem
  • Karl Ute Luxemburgi Egyetem
  • Fazekas Fanni
  • Dabasi-Halász Zsuzsanna
  • Doszpoly Petronella
  • Lipták Katalin

DOI:

https://doi.org/10.17649/TET.31.4.2889

Kulcsszavak:

hallgatói mobilitás, kényszerű mobilitás, célország, nyelv, Luxemburg

Absztrakt

Luxemburgban a legtöbb diáknak külföldön kell töltenie fél évet a diploma megszerzése előtt, így a hallgatói mobilitás gyakori jelenség. A luxemburgi „hipermobilitás” tudományos vizsgálatakor ebben a cikkben a külföldi tanulás első szakaszára összpontosítunk. Először azt elemezzük, hogy a külföldi tanulmányok ötletének felmerülése hogyan kapcsolódik a kényszerű, illetve a nem kényszerű mobilitáshoz. Ezután a célország kiválasztásának folyamatát vizsgáljuk, a küldő- és a célország közötti földrajzi, valamint „nyelvi távolságra” összpontosítva. A földrajzi távolság önmagában nem célja a mobilitásnak, hanem más dimenziókat helyettesít, például a nagyobb távolság megfeleltethető az új dolgok kipróbálása és az új életszakasz elindítása iránti vágynak, míg a rövidebb távolság a létező társadalmi kötelékekbe és kötelezettségekbe való erősebb beágyazottságra utal. A diákok legtöbbször olyan célországot választanak, ahol Luxemburg egyik hivatalos nyelvét beszélik (vagy azért mert elsajátították ezt a nyelvet, vagy azért, mert fejleszteni szeretnék tudásukat), illetve olyan országokat, ahol egy további nyelv megtanulható és gyakorolható. Eredményeink azt mutatják, hogy a külföldi tanulás nem pillanatnyi döntés eredménye, hanem a hallgatók múltjába, jelenébe, jövőjébe, valamint társadalmi környezetébe beágyazott folyamat.

Szerző életrajzok

Kmiotek-Meier Emilia , Luxemburgi Egyetem

PhD-hallgató

Karl Ute , Luxemburgi Egyetem

egyetemi tanár

##submission.downloads##

Megjelent

2017-11-23

Hogyan kell idézni

Kmiotek-Meier, E., Karl, U., Fazekas, F., Dabasi-Halász, Z., Doszpoly, P. és Lipták, K. (2017) „Kényszer? Földrajzi távolság? Nyelveket beszélni? Mely tényezők meghatározóak a külföldön történő tanulás folyamatában?”, Tér és Társadalom, 31(4), o. 76–104. doi: 10.17649/TET.31.4.2889.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei