Turizmusnak látszó kiskereskedelem: az utazással párosuló termékbemutatók anatómiája a reklámcédulák alapján

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.17649/TET.27.4.2560

Kulcsszavak:

bevásárlóturizmus, kiskereskedelem, termékbemutató, utazás, tartalomelemzés

Absztrakt

A magyar társadalom a nemzetközi és a belföldi bevásárlóturizmusban egyaránt érintett. A határainkon belül zajló és az azokon túlra irányuló egynapos forgalomban a vásárlás hosszú ideje vezető utazási motiváció. A kiskereskedelmi szféra azonban a diszkontáruházak, a hipermarketek és a bevásárlóközpontok költésre csábító világán kívüli értékesítési formákkal is igyekszik az utazással párosuló keresletet élénkíteni és szélesíteni. A tv-shopok stílusában zajló, leginkább vendéglátó-ipari egységekben vagy különféle közösségi terekben lebonyolított termékbemutató a számos nem bolti kiskereskedelmi értékesítési eljárás egyike. A termékbemutatókat szervező cégek a forgalom növelése érdekében egynapos, belföldi vagy a határhoz közel fekvő településeket megcélzó utazással házasították az alapvetően adásvételre fókuszáló rendezvényt. A tanulmány a postaládákba dobott reklámcédulák tartalomelemzésével az utazással párosuló termékbemutatók világát tárja fel. A munka 2006 és 2011 között gyűjtött 339 cédula vizsgálatával kívánja igazolni, hogy a vonzó utazási ajánlatként feltüntetett, főleg az idősebb korosztályt érintő kirándulások valójában a termékértékesítést ösztönző promóciós eszközök, amelyek Magyarország láthatatlan turizmusának letéteményesei.

Szerző életrajzok

Michalkó Gábor , MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

tudományos tanácsadó

Rátz Tamara , Kodolányi János Főiskola, Gazdaságtudományi Képzési Központ

igazgató

Régi Tamás , Keimyung University, Sociology Department, Daegu

egyetemi adjunktus

##submission.downloads##

Megjelent

2013-11-19

Hogyan kell idézni

Michalkó, G., Rátz, T. és Régi, T. (2013) „Turizmusnak látszó kiskereskedelem: az utazással párosuló termékbemutatók anatómiája a reklámcédulák alapján”, Tér és Társadalom, 27(4), o. 135–153. doi: 10.17649/TET.27.4.2560.

Folyóirat szám

Rovat

Kitekintés

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei