A vidéki területek környezeti és társadalmi mobilitási problémáinak kezelése: új megoldások új szereplők számára?

Szerzők

  • Agathe Daniel Kockázatok, Környezet, Mobilitás és Fejlesztés Kutató és Gyakorlati Központ, CEREMA, Mobilitás, Tervezés, Szállítás, Kockázatok és Társadalom Műhely, MATRiS, Lille, Franciaország https://orcid.org/0009-0008-4832-2646

DOI:

https://doi.org/10.17649/TET.39.1.3614

Kulcsszavak:

vidéki mobilitás, multimodális csomópont, közérdekű cselekvés, helyi közpolitikák, átszervezés

Absztrakt

Miközben a vidéki mobilitás társadalmi, gazdasági és környezeti kihívásokkal szembesül Franciaországban és Európában, a francia kormány olyan törvényt fogadott el, amely valamennyi mobilitás szervezéséért felelős hatóságok tevékenységére kiterjed. Mindezt annak érdekében, hogy a helyi hatóságok megfelelő válaszokat adhassanak a mobilitással kapcsolatos kihívásokra. A mobilitási hatáskörök újraszervezése Franciaországban új szereplők, nevezetesen néhány önkormányzatközi hatóság megjelenéséhez vezet ezeken a területeken. Ezek a szereplők egy összetett és többszintű rendszer részét képezik, amelyet felülről jövő irányelvek és alulról jövő igények befolyásolnak. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy a vidéki területeken a „rendelkezésre álló megoldások repertoárja” fejlődik. A vidéki területeken ugyanis egyre inkább megjelennek a korábban a közúthálózat körül nem létező létesítmények: kis multimodális csomópontok. Milyen mobilitási projektek figyelhetők meg most a vidéki területeken? Milyen mértékben beszélhetünk az elérhető megoldások repertoárjának változásáról? Valóban újak ezek a projektek? Általánosabban fogalmazva: milyen dinamikák figyelhetők meg a vidéki mobilitásban érdekelt szereplők számára elérhető megoldások repertoárjában? A kérdés megválaszolásához jelen tanulmány a szakirodalom áttekintését az alacsony sűrűségű területeken a mobilitással foglalkozó helyi hatóságok diskurzusainak több szempontú elemzésével egészíti ki. A diskurzusok egy mintáját azzal a céllal választottuk ki, hogy adatokat gyűjtsünk az érdekelt felek átszervezése előtt és után.

A tanulmány amellett érvel, hogy a törvény megerősíti a településközi hatóságok helyi szerepét a mobilitáson keresztül történő helyi cselekvésben. Mindazonáltal azoknak a területeknek, ahol nem hiányoznak a szereplők és a településközi hatóságok, most egy már létező rendszerben kell megtalálniuk a helyüket. Emellett az állam továbbra is fontos szerepet játszik a színfalak mögött, és mozgatja a helyi közpolitikák szálait. Az elemzés először is lehetővé teszi, hogy megértsük a településközi hatóságok mint a helyi mobilitási érdekképviseleti rendszer új szereplőinek megjelenését, az átszervezés részleteit és hatásait a helyi szintű közintézkedésekre. A tanulmány kiemeli az állam helyi politikákban továbbra is fennálló meghatározó szerepét.

Információk a szerzőről

Agathe Daniel, Kockázatok, Környezet, Mobilitás és Fejlesztés Kutató és Gyakorlati Központ, CEREMA, Mobilitás, Tervezés, Szállítás, Kockázatok és Társadalom Műhely, MATRiS, Lille, Franciaország

várostervező  PhD hallgató

##submission.downloads##

Megjelent

2025-04-04

Hogyan kell idézni

Agathe (2025) „A vidéki területek környezeti és társadalmi mobilitási problémáinak kezelése: új megoldások új szereplők számára?”, Tér és Társadalom, 39(1), o. 95–115. doi: 10.17649/TET.39.1.3614.

Folyóirat szám

Rovat

.