Térbeli egyenlőtlenségek és szubszidiaritás központosított föderalista rendszerben: Ausztrália iskolarendszere
DOI:
https://doi.org/10.17649/TET.39.1.3545Kulcsszavak:
területi egyenlőtlenségek, oktatási egyenlőtlenségek, centralizált föderalizmus, szubszidiaritás, AusztráliaAbsztrakt
Ausztrália földrajzi és politikai értelemben komoly egyenlőtlenségeket mutat: növekedése rendkívüli mértékben összpontosul négy nagyvárosi régióra, amelyek éles kontrasztban állnak a ritkán lakott, stagnáló vidéki területekkel. Politikai hatalma kivételesen centralizált, amelyet a Nemzetközösség és az államok közötti vertikális fiskális egyensúlyhiány, valamint különösen gyenge helyi térbeli egyenlőtlenségeit, illetve a mérséklésükre irányuló politikák hatékonyságát vizsgálja Ausztrália központosított föderalista kormányzati rendszerében. Az ausztrál iskolák pénzügyi mutatóinak és az ún. NAPLAN teszteredmények adatainak az elemzése alapján megállapítja, hogy Ausztrália hatékony, a földrajzi elhelyezkedés sajátosságait figyelembe vevő országos újraelosztási politikát alkalmaz, azonban nem képes felszámolni a tanulói teljesítmények térbeli különbségeit. Úgy tűnik, hogy Ausztrália föderalizmusának vertikális politikai egyensúlyhiánya kedvez a következetes, szükségletalapú újraelosztásnak, amely fennmarad az államok mellett működő különféle közvetítő szervezetek és a sokszínű magánszolgáltatók ellenére is. Ez a sokszínűség részben megőrzi a szubszidiaritás elvét, annak ellenére, hogy a helyi önkormányzatok kimaradnak az iskolai oktatásból.
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Eran Razin, Joseph Drew

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A folyóiratban publikálni kívánó szerzők elfogadják a FELHASZNÁLÁSI ENGEDÉLYBEN részletezett feltételeket.