Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 58-66. p. FÓRUM B Ő HM ANTAL A REGIONÁLIS POLITIKA ESÉLYEI A Tér és Társadalom második számában igen érdekes meditáció jelent meg Tóth József tollából Régiók és/vagy megyék? címmel. A szerz ő — többek közt — meg- állapítja, hogy hazánkban nem esnek egybe a területi-termelési egységek „a tér kü- lönböz ő szempontú társadalmi felosztásával" 1 , következésképpen a regionális érdekek a közigazgatás jelenlegi területi rendszerében nem tudnak megfelel ően manifesztálód- ni. „A sajátos regionális érdekek felaprózva jelentkeznek, parciális érdekek ered ő- jeként és lényegében meggyengülve tudnak érvényesülni. Ezáltal az ország egészének érdekei is lényegesen csorbulnak." — konstatálja Tóth József e . E fogyatékos érdekérvényesítést azzal magyarázza a szerz ő , hogy Kelet- Közép-Európa társadalmi-gazdasági fejl ődése „általában nem kedvezett a regionális érdekek artikulációjának", ugyanis a megyerendszer lényeges változtatás nélkül élte át az elmúlt évezredet, annak ellenére, hogy a „megyehatár által körülfogott terüle- tek nem igazán egységei a természetföldrajzi térnek, sem a gazdasági tevékenység- nek". 3 Mindennek nyilvánvalóak a gazdasági-társadalmi következményei. Tóth József kérdésfelvetéseivel és állásfoglalásával messzemen ően egyetértve az alábbiakban a fenti problémakör azon részéhez szeretnék megjegyzéseket f űzni, amelyek e regionális politika esélyeire, az érdekérvényesítés regionális szükségszer ű - ségeire vonatkoznak. Ehhez azonban az idézett megközelítés mellett óhatatlanul bele kell bocsátkozni a hazai érdek- és hatalmi struktúra m ű ködésének, valamint struktú- rájának néhány kérdésébe. Mi jellemzi Magyarországon az érdek- és hatalmi struktú- ra felépítését, m űködését, s abban milyen szerepet játszik a térbeliség? Azt is kérdez- hetnénk, hogy egyáltalán a térbeliség játszik-e benne valamiféle szerepet? Ha a hatalmi szerkezetben az érdekhierarchia szintjeit vizsgáljuk, — els ő rá- nézésre is — azt tapasztaljuk, hogy a térbeli érdekszintek mintegy megfelelnek egy korábban sokat használt, er ősen ideologizált érdek-struktúrának. A hetvenes évek érdek-vitáiban, az érdek-pluralizmus elfogadásának idején — mint ismeretes — álta- lános, csoportos és egyéni érdekre tagolták a társadalom érdekeit. Lényegében ennek a hármasságnak a térbeli megfelel ő je is kialakult: az országos, a megyei és helyi érdek- tagoltság. E tagoltság szépséghibája mindössze annyi, hogy miközben az általános tár- sadalmi érdekek jóval differenciáltabb volta és annak fel- és elismerése mindinkább háttérbe szorította a társadalmi — csoport — egyéni hármasságot, a területi érdekér- vényesítés eme hármassága mit sem változott. Jóllehet a szakemberek, s őt a laikusok számára is egyre nyilvánvalóbb, hogy az érdekek térben is sokkal tagoltabbak annál, hogysem e fenti hármasság Prokrusztész-ágyába gyömöszölhetnénk ő ket. Bőhm Antal A regionális politika esélyei Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 58-66. p. 59 Mindezt az alábbiakban a különböz ő hatalmi és érdekérvényesítési szintek emzésével szeretném igazolni. Úgy vélem, hogy a jelenleg m ű köd ő hatalmi- és érdek- siruktúrában els ősorban a központi hatalom, a megyei hatalom, az ágazati érdekérvé- nyesítés, a munkahelyi érdekek, valamint a lakossági (helyi) érdekek különböztethe- tő k meg, azaz mindebb ő l jól látható, hogy ebben a szerkezetben nincs jelen a regio- nális érdekek szintje. a) Ami a központi hatalom érvényesülését illeti, m ű ködését nyilvánvalóan egyetlen csatorna jellemzi, amely a centrum és a lokalitás között a központi akarat direktíváit, inicatíváit közvetíti és a központi döntések helyi végrehajtását ellen ő rzi. A helyi hatalom ebben a szerkezetben a végrerhajtásért felel ős szervezet; a lokális döntések, érdekkifejez ődések pedig csak az informális csatornák kijárásos rendszeré- ben — többnyire spontán akciókban — érvényesülhetnek. A központi elvonás és újra- elosztás rendszere, a redisztribúció jelenti a centrum — lokalitás kapcsolatának a gaz- dasági hátterét, amelyet különben — jellegéb ő l, valamint tradícióiból következ ően — a hagyományos paternalista irányítási módszerek hatnak át. E kapcsolatból teljesség- gel hiányzik a mellérendeltség, a partneri kapcsolatrendszer, vagy a hálózati sziszté- ma, ezért m ű ködését a központ-periféria viszony jellegzetesen egyoldalú függ ősége motíválja. A centrum minden esetben és helyzetben — deklaráltan is — az össztársa- dalmi érdekek hordozója, következésképpen minden más mellette vagy vele szemben megnyilvánuló érdek óhatatlanul parciális lehet. A létezik-e helyi hatalom kérdése ebb ő l a szempontból valószín ű leg irrele- váns — ezért a helyi hatalom létezésér ő l folytatott vitákat itt most nem idézzük föl, s nem is tárgyaljuk. 4 b) A megyei hatalom és érdekérvényesítés a hatalmi struktúra másik szintje. Szerepe a lokalitással szemben a központi hataloméhoz hasonlóan az egyoldalú füg- gő ségben realizálódik, vagyis a megye nem más, mint a központi irányítás regionális szervezete. Csakhogy a megye nem azonos a régióval, annál több is és kevesebb is. Több, amennyiben hatalma túln őtt a centrum szervezeteinek hatalmán, s kevesebb abban az értelemben, hogy sajátos érdekei nem képesek átfogni, és integrálni egy-egy régió érdekeit. (Erre a kés ő bbiekben visszatérünk.) Bibó István 1975-ben joggal ír- hatta: „a megyét mint szervezetet, mint önkormányzatot és mint igazgatási közpon- tot méreteinél fogva könnyen fenyegeti az a veszély, hogy egyaránt távol essék mind az országos mérett ő l lefelé haladó magasabb szint ű szakszer ű ellen ő rzéstő l, mind az alulról, a tömegek oldaláról érkez ő közvéleményellen őrzést ő l; ennek következmé- nyeképpen esetleg felülr ő l is, alulról is elégtelenül ellen őrzött, önmagát adminiszt- ráló önkormányzat és öncélú bürokrácia színhelyévé váljon." 5 Ehhez csak annyit tehetünk hozzá, hogy nemcsak a méretei miatt fenyegeti megyéinket a fent megfo- almazott veszély. Erre utal a Bibá-idézet folytatása is: „Ilyen volt a magyar várme- ye a 19. század közepét ő l, mikor megsz ű nt az eleven nemesi önkormányzat szerve- Zete lenni, s a hivatalnokká vált nemesi osztály önadminisztrációjának a színhelye léti. De az öncéllá válás, elégtelen szakszer űség és radikális változásoknak való ellen- állás ugyanolyan gócává válhat más társadalmi feltételek között is ... Azt, hogy ilyen jelenségek ma sem zárhatók ki, bizonyítja az a teljesen irracionális merevség, amellyel a megyék ma is szembefordulnak területi állományuk mégoly ésszer ű és mégoly cse- kély módosításával is." 6 (a kiemelés t ő lem — B.A.) Bőhm Antal A regionális politika esélyei Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 58-66. p. 60 Tapasztalataink mindezt meger ősítik. A megyehatárok természetes telepü- lési, gazdasági, kistáji stb. érdekeket metszhetnek ketté. Közismert tény, hogy a megyehatár környéki települések jelent ős része hátrányos helyzetben van, mert tele- pülési kapcsolatait a megyehatár lezárja. A hetvenes években például, amikor mun- kaer ő mizéria jellemezte hazánkat, el őfordult, hogy olyan megyehatár-közeli tele- pülésekr ő l, ahonnét a szomszédos megyébe ingáztak át a közeli munkahelyükre a dolgozók, a busz-vonalak és -járatok áthelyezésével tették lehetetlenné lakosaiknak egyes megyékben azt, hogy a másik megyébe járjanak át volt munkahelyükre dol- gozni. A megyei érdek — most ne firtassuk, hogy vélt vagy valóságos — ugyanis azt kívánta, hogy a megye dolgozóit a megyei munkahelyek foglalkoztassák. A megyehatárok többnyire a gazdasági érdekekre sincsenek tekintettel, a gyakran tapasztalható konfliktusforrás a felvásárlások során is érzékelhet ő — 1987-ben például ilyen volt az ún. „sertésháború". Ez a „ne adjuk más megyének" szemlélet egyáltalán nem veszi figyelembe az össztársadalmi — vagy a sz ű kebb termel ő i, fo- gyasztói — érdekeket, annak ellenére, hogy a megye deklaráltan is a központi akara- tot képviseli. Így igen sok település természetes vonzáskörzetét és gazdasági-társa- dalmi kapcsolat-rendszerét szakítja ketté a megyehatár. A megyerendszer — legalábbis mai szerepében, m ű ködésében — igen gyak- ran akadálya, gátja a települések önkormányzatának. Nem véletlen, hogy az önkor- mányzat fejlesztését szorgalmazók gyakran fogalmazzák meg a megyei hatalom kor- látozásának szükségességét. Például így: „A magyar önkormányzati fejl ődés közeli perspektívája szempontjából elengedhetetlen alapfeltétel, hogy tovább korlátozzák a megye hierarchikus irányító szerepét. A megye hierarchikus f ő nöki pozíciója, az informális megyecentralizmus korlátozásra szorul különösen a községi és a városi vezet ő k tekintetében gyakorolt személyzeti-munkaügyi jogosítványok, a terv- és pénzügyi konzultációk, a céltámogatások, a megyei leíratok, az értekezlet eligazí- tások, a kiterjedt és beavatkozó stílusú helyszíni ellen őrzések kérdésköreiben. A me- gyének az egyedi irányítás formális és informális eszközei helyett — amelyekkel elő zetesen és egyedileg be tudja határolni a községek és városok eljárását — f ő ként felügyeleti ,valamint segít ő szerepkört kellene betöltenie." — fogalmazza meg Vere- bélyi Imre 1987-ben. 7 A megyei érdekek érvényesülése mellett feltétlenül figyelembe kell venni a megyeszékhelyek sajátos érdekeinek az érvényesülését is. Úgy látszik, hogy az 1971-es településfejlesztési koncepció egyedüli nyertesei — a f ő város mellett — a megyeszékhe- lyek. Hatalmi súlyukat, gazdasági szerepüket a redisztribúció jelent ő sen megnövelte. Ennek következtében módjuk nyílott arra is, hogy saját érdekeiket általánosabb, megyei szint ű érdekekként deklarálják. Egyes megyeszékhelyek több mint látvá- nyos fejlesztése így fért össze sok esetben a hátrányos helyzet ű települések, apró- falvak sorvadásával. c) A területi érdekérvényesítés sajátos megnyilvánulásait képviselik az ágazati érdekek. E tekintetben — mint az közismert — úgy is fogalmazhatunk, hogy a lokális érdekek alá vannak vetve az ágazati érdekütközéseknek is. Nemcsak arról van szó, hogy egy-egy település hálás lehet, ha területén valamelyik ágazatot képvisel ő üzem vállalatot, melléküzemágat, filiálét stb. létesít, hanem sokkal inkább arról, hogy az ágazati érdekek miként ütköznek bele a területi érdekekbe. Az ágazati és a lokális Bőhm Antal A regionális politika esélyei Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 58-66. p. 61 érdekütközéseket a környezetvédelmi problémák megszaporították, következéskép- en ma már — többnyire a nyílvánosság el őtt is — igen heves érdekütközések lehet- nek egyes vállalati elképzelések, célok és a helyi társadalom érdekei között. Itt nyíl- vánvalóan arról van szó, hogy az ágazati érdekek — nevezzük néven: a különböz ő lobbyk — mellett az utóbbi években a helyi társadalom érdekei is megjelentek, ökoló- giai, s ökológián túli konfliktusokat hoznak felszínre, s a sajátos területi érdekeiket egyre intenzívebben akarják érvényesíteni. A helyi érdekek artikulációja azonban ma még korántsem jelenti azt, hogy az ágazatok és a lokalitások valamiféle kiegyenlít ő- dése következett volna be. Az ágazatok ma is prímátust élveznek a térbeliséggel szem- ben, a térszerkezet változásait gazdasági-társadalmi szabályozókról ma is elmondható, hogy hatásuk „úgy eredményez jellegzetes területi megoszlást, úgy differenciál, prefe- rál, illetve sújt térségeket, településeket is, hogy az ő ket m ű ködtető mechanizmusok direkt területi elemeket, szempontot lényegében nem tartalmaznak." 8 Azaz a területi érdekekkel szemben ma is az ágazati érdekek túlsúlya tapasz- talható. A nyolcvanas évek elején fölmerült térbeli és lokális problémák lényegében nem sokat változtattak a korábbi szisztémán. A változás inkább csak a helyi érdekek nyilvános — illetve nyilvánosabb — megjelenítésében tapasztalható. Néhány konkrét példa a területfejlesztés és a gazdaság egyéb területeinek lehet őségeir ő l:9 1984-ben a tanácsok beruházásai 45,2 milliárd Ft-ot, költségvetési kiadásuk 94,7 milliárd Ft-ot tett ki. Összehasonlításul a tanácsi szférán kívüli szocialista szektor beruházásainak összege 142,9 milliárd Ft volt, a vállalati szféra költségvetési támogatásának az ösz- szege pedig 179,1 milliárd Ft. Jellemz ő , hogy az elmaradott térségek felzárkóztatásá- nak ötéves programjára 3 milliárd Ft jut. További konkrét példák: a tanácsi iparvállalatok száma 1964-1984 között 287-rő l 141-re csökkent, s közben országszerte er ősödött a tanácsi önkormányzat fejlesztésének igénye és programja. A vállalati-f őhatósági szféra részesedése ugyan- csak csökkent az 1976-80 közötti 16,2 %-ról 12,9 %-ra 1981-84 között. Persze anyagi természet ű anomáliák magyarázatában lehet hivatkozni a csere- arányromlásra, az ország eladósodására, a gazdasági recesszió illetve válságfolyamatok hatásaira. Csakhogy a szemlélet sem változott ezalatt — a sokat bírált ágazati szem- lélet változatlanul virulens, s „még a terület- és településfejlesztés irányításának ber- kein belül is maga alá gy ű ri minden elvi kinyilatkoztatás dacára a térségi szemléle- tet." 1° Következésképpen az ágazati érdekek dominanciája nem sz űnt meg, a telepü- lések helyi társadalma ma is kénytelen elviselni az ágazati függ őséget. d) Részben az ágazati dominancia következménye miatt, részben a munka- hely túlsúlya miatt külön kell foglalkozni a munkahelyi érdekek egyoldalú hatalmi ,súlyával, a helyi érdekekkel szemben. E tekintetben mintha megfordult volna az érdekeltség hierarchiája — többnyire nem az adott településnek van gyára, üzeme, állami gazdasága, téesze, hanem megfordítva — egy-egy jól prosperáló üzem rendel- kezik — sok esetben a szó szoros értelmében — telephelyének településével. S hogy mindez miként hat a lokális érdekekre, felesleges firtatni. Az adott település munkahelye(i) gyakran az ágazati érdekeket közvetíti(k) a településre, azaz az ágazati érdekeket, vagy — ugyancsak gyakori esetben — más települések munkahelyeinek az érdekeit képviselik. A telepített ipar létesítményei Bőhm Antal A regionális politika esélyei Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 58-66. p. 62 közül például sok ilyet említhetünk. Nem véletlen, hogy a vidéki ipartelepítés kirívó eseteit a hazai szociográfiai leírásokban a vidék „gyarmatosításaként" is min ősítet- 11 ték. e) Az érdekstruktúra következ ő szintjén jelennek meg (vagy legalábbis felté- telezhet ő k) a lakossági érdekek. Ezek manifesztálódását a sajátos kelet-európai tra- díciók és a politikai kultúra befolyásolja, azaz az önkormányzat hiányossága, fele- mássága jellemzi. A hazai helyzetre talán az a legjellemz ő bb, hogy ma már a központi hatalom is szorgalmazza az önkormányzatiságot — ez az 1971-es tanácstörvény óta deklarált célként is megfogalmazódik — s egy-egy település lakosságában is érzékelhet ő a de- mokratikus állampolgári participáció kialakításának az igénye, azonban a közigazga- tás intézményrendszere, a helyi politika mindennapi gyakorlata, valamint a megszo- kott mechanizmusok és beidegz ődések gyakran teszik lehetetlenné a progresszív törek- véseket. Az áttörés e tekintetben akkor is nehéz lenne, ha nem számolnánk a vélt, vagy valóságos tabukkal, valamint a többnyire országos (társadalmi) érdekek mezé- ben jelentkez ő apparátusi érdekeltséggel. A járások megszüntetése számos példával szolgálhat erre. Érdemes megfigyelni, hogy az eddigiekben vázoltak alapján körben hogyan fest a hatalmi struktúra — illetve a helyi hatalom milyen szerepet játszik ebben a struktúrában. Sematikusan ábrázolva a hatalmi struktúra lényegében ma is így fest: Központi hatalom NtL'' 'z, • 'z' megyei hatalom 0 ;. ; 2>\ b'. ez..L.,. ,,,o c, -4 _ o(\ . 2, k 4-0-19 2,,e> 1 ,sz." '' Munkahely Lakóhely Sti J • ,,\4• \e\Le"' s Lokális hatalom Vagyis ebben a struktúrában a lokális hatalom a leggyengébb láncszem. A munkahely nemcsak autonómiát kapott az új gazdaságirányítási rendszer által, Bőhm Antal A regionális politika esélyei Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 58-66. p. 63 hanem a részvétel lehet őségeit, módjait, a munkavállalói érdekeket ma is magában hordozza, a munkahelyi demokrácia intézményrendszerében. (Azt, hogy ez tartalmi- lag mit jelent, s mekkora a központi irányítás szerepe ma is — itt most felesleges vitatni. ► A fenti sémán túl a lokális hatalom gyengeségét az is jelzi, hogy a lakóhely demokratizálása jelentős fáziskéséssel követte — illetve követi — a munkahely demok- ratizálásának kísérleteit. A 70-es években ugyanis egyértelm ű volt az üzemi (munka- helyi) demokrácia primátusa, a különböz ő szaklapok, -fórumok csaknem kizárólag a munkahelyi viszonyokra koncentráltak. A 80-as évek elejét ő l megváltozott ez a helyzet, el ő készületek történtek a helyi (lakóhelyi) participáció és érdekérvényesítés föler ősítésére. A kedvez ő válto- zások sorában találjuk a járások megszüntetését, az el ő ljáróságok megszervezését, a választások új, kötelez ő kett ős jelölés ű szisztémáját, s bizonyos fenntartásokkal, de ide sorolhatónak véljük a teho bevezetését. Ezek a változások egyértelm űen egy sürgető közigazgatási reform irányába hatnak — még akkor is, ha csak kezdeti lépések- nek tekinthet ő k. Ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezni, hogy miközben országszerte a helyi önállóságról, decentralizálásról, funkciók megosztásáról beszéltek, a 80-as évek elején tovább tartott a „funkciókoncentráció", mintegy tehetetlenségi er ő ként hatott és m ű ködött a régi szisztéma. Következésképpen 1980-84 között 69 terme- lőszövetkezet veszítette el önállóságát, további közel 100 település iskoláját szüntet- i ték meg, csökkent az ÁFÉSZ-ek száma, a városhoz csatolások további 70 önálló közigazgatású kisebb települést foszlottak meg önállóságától. 12 A zsámboki paradoxon pedig egyértelm űen jellemzi azt az ambivalenciát, amelyet az önállósodni vágyó települések felettes hatóságai éreznek és tanúsítanak. Zsámbok hosszú harcok és viták után a lakosság népszavazása által visszanyerte ugyan függetlenségét, de renitens magatartását a megye azzal büntette, mint ismeretes, hogy a fejl ődő képes nagyközség státusból községgé min ősítve jelent ősen csökken- tette a település fejkvótáját. A fenti sémára mégegyszer visszatérve jól látható, hogy hiányzik bel ő le a regionális érdekszféra, valamint a településnél nagyobb kistáji érdekeltség. A sziszté- ma világosan mutatja a központi akarat felülr ő l m ű ködtetett és építkez ő mechaniz- musát, s hiányoznak bel ő le azok a csatornák, érdekcsoportosulások, amelyek alul- ról, a helyi társadalomból egymással megütközve, egymást integrálva ellenpontjai és partnerei lehetnének a hatalmi központoknak. Dehát kell e, szükséges e a regionális politika hazánkban? Válaszunk egyér- - - telm ű — feltétlenül szükség volna rá, hiszen differenciálná az érdekstruktúrát, a me- gyei, ágazati stb. monopóliumokkal szemben ellensúlyt képezhetne, s magába gy űjt- hetné, integrálhatná a lokális érdekeket. Igaz, valószín ű leg szokatlan lenne a jelen- legi hatalmi- és érdekstruktúrában egy alulról építkez ő szisztéma, de nélküle aligha képzelhet ő el a közigazgatás megújulása, vagy modernizálása. Alapja természetesen a települések helyi társadalmának az önkormányzata lenne, rajta településegyütte- sek, településkooperációk szervez ődhetnének, a térbeli autonómiák, egyesülések sajá- tos kistáji településegyütteseket alakíthatnának ki, sajátos kohézióval — amelyeket természetesen a regionális érdek és politika integrálhatna. Bőhm Antal A regionális politika esélyei Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 58-66. p. 64 Lehetséges-e mindez, kérdezhetjük tovább, vagy csupán a helyi társadalom iránti elfogultságunk táplálta illúzióról van szó. Ami az illúziókat illeti, valószín ű leg nem állunk egyedül. Tóth József idézett cikkében, a Krajkó Gyula-féle gazdasági kör- zetbeosztásnak megfelel ően, a következ ő négy régiót különbözteti meg egymástól: Központi Körzet, Észak-Magyarország, Dunántúl, Alföld. S véleménye szerint: „A ré- giók léte kiküszöbölné — egyebek között — azt a furcsa helyzetet is, amely Magyar- országon, több vizsgálati eredmény és a VII. ötéves tervre vonatkozó kormányprog- ram szerint tény: az ország halmozottan hátrányos helyzet ű, elmaradott térségei részint (nagyrészt baráti, szocialista országokról lévén szó, csak többé-kevésbé ért- hető módon) az országhatár mentén helyezkednek el, részint pedig (józan ésszel végképp érthetetlen, illetve elfogadhatatlan módon) a megyehatárok mindkét oldalán húzódnak. E térségek csökkenését természetesen nem attól reméljük, hogy kevesebb bels ő határhoz szükségképpen kisebb kiterjedés ű elmaradott terület tapadhat, ha- nem arra alapozzuk, hogy egyrészt a régióhatárok — eltér ő jelleg ű területek között húzódván — dinamizáló hatásúak, másrészt a volt megyehatárok mentén elhelyezked ő térségek kikerülnek a bels ő periféria állapotából, melyben a megyék közötti, „állan- dóan fejl ő d ő " koordináció ellenére napjainkban vannak. Nem beszélve most a megyék közigazgatási funkción messze túln őtt szere- pérő l, ez a helyzet egyértelm ű en a gazdasági tér inadekvát felosztásának a következ- ménye, és az ebb ő l fakadó hátrányokat nem engedhetjük meg magunknak. F ő leg olyan id őszakban, amely az intenzív fejl ő dés elemeit egyre markánsabban foglalja magába, amikor a terület, a tér, az azokból következ ő sajátosságok egyre inkább be- folyásolják a termelés hatékonyságát, lehet őségeit." 13 — írja Tóth József. A régiók léte mellett természetesen hosszasan lehetne érvelni. Fel lehetne vetni a regionális politika, a regionális tervezés, a regionális kutatások kérdését, mint amelyeket a napi településpolitikai gyakorlatban gyakran használunk. Leginkább talán a regionális tervezésről esik szó. Kérdéses azonban, hogy a regionális tervezés mennyiben regionális. E tekintetben nemcsak fogalmi bizonytalanságról, vagy pon- tatlanságról van szó, hanem arról, hogy a „regionális tervek" voltaképpen ágazati ter- veket jelölnek, s a tényleges regionális érdekeket gyakran csorbítják. Példa lehet erre az els ő Balatonkörnyéki Regionális Terv, amelynek szerz ő i így fogalmaztak: „az állandó lakosság településeivel, vagy a tulajdonképpeni ősköz- ségekkel keveset foglalkoztunk, f ő leg azért, mert ezek általában üdül ő helyi határon kívül esnek". 14 Azaz, bevallottan is, a regionális tervnek határt szab az idegenforgal- mi (üdül ő helyi) határ. A tervet elemz ő Miklóssy Endre szerint: „Megdöbbent ő szemléleti fogyaté- kosság ez, nem is fedi a tényeket, hiszen gyakorlatilag egybefonódnak a lakó és üdül ő- területi funkciók. Mindenesetre itt fogalmazódik meg el őször a napjainkig ér ő kohé- zió a lakó- és üdül ő népesség érdekei között." 15 S folytathatnánk azzal a megállapítással, hogy a terv érzéketlen volt az ökológiai problémákkal szemben, hogy nem foglalkozott a mögöttes területek gond- jaival stb. A beruházásra a IV. ötéves terv 7 milliárd forintot irányzott el ő (ebbő l 600 milliót a központi Balaton fejlesztési alapból, 1 milliárdot a tanácsok üdül őfejlesztési költségvetéséb ő l, s közel 4 milliárdot a tárcák, ágazatok fejlesztési forrásaiból). Azaz a Bőhm Antal A regionális politika esélyei Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 58-66. p. 65 regionális tervért felel ős intézmény a fejlesztési források kevesebb, mint 10 %-a fe- lett diszponált, s ez eleve lehetetlenné tette számára, illetve bizottságai — a Balatoni Intéz ő Bizottság, valamint a Balatoni Tárcaközi Bizottság — számára a megfelel ő ha- táskör kialakítását. 16 Az ilyen és a hozzá hasonló példák még egyértelm űbbé teszik a régiók kiala- kításának, valamint a regionális politika (és tényleges regionális tervezés) megformá- lásának az igényét. Egy átfogó közigazgatási reform keretében erre feltétlenül sor kell, hogy kerüljön, ezt igényli a gazdasági élet és az ökológiai gondok megoldása is. A regionális politika iránti igény ezért aligha tekinthet ő holmi illúziónak. Még akkor sem, ha manapság az alább idézett álláspont a domináns: „A területi szociális-gazdasági tervezés hosszabb távra szóló feladatainak ki- dolgozása és megvalósítása felveti a megyék közti együttm űködés szükségességét. Az állami-területi beosztás reformjáról folyó vitákban már 1952-t ő l több alkalommal fölmerült a megyék fölötti nagyobb egységek, a régiók kialakításának a problémája. Azonban sem a társadalmi és gazdasági viszonyok szocialista átalakulása, sem az ál- lami feladatok területi megvalósítása ténylegesen nem igényelte a regionális területi beosztást, illetve a megfelel ő állami, igazgatási szervezet létrehozását. A magyar tár- sadalmi-gazdasági tervezés az 1970-es évekt ő l számításba vett ugyan több megyéb ő l álló területi termelési egységeket, s hat tervezési gazdasági körzetre osztotta az orszá- - got, a körzetek területi határainak a megállapításánál azonban a mai beosztást vették alapul, s az így kialakított nagyobb területi egységre határozták meg a fejlesztés irányát és f ő feladatait. Az elmúlt évtized tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy a megyék egy-egy csoportjait átfogó tervezési-gazdasági körzetek a termelésben nem töltöttek be érdemi funkciókat s e területi fejl ődésre inkább a gazdasági szabályzók hatottak erőteljesebben. Következésképpen a tervezési-gazdasági körzetek alkalmazása helyett a jövő ben inkább a megyék közötti együttm űködés kerül előtérbe". 17 Persze nehezen hihet ő, hogy a megyék közötti együttm ű ködésre több jó tapasztalatunk volna — de nem ez a fenti állásfoglalással szembeni averziónk. Sok- kal inkább koncepcionális nézetkülönbségekr ő l van szó. Véleményünk szerint a ré- gió nem lehet azonos bizonyos megyék halmazával, mert akkor valóban nem vál- toztatnák meg a jelenlegi megyei közigazgatás gyakorlatát. A régiónak más min őséget kell képviselnie más — tehát nem megyei — funkciókat kell betöltenie, s az érdekérvé- nyesítés sajátos min őség ű fórumait kell megteremtenie, valamint a hatalomgyakor- lás több csatornás mechanizmusait kell kialakítania. Vagyis a regionális politika kialakításának elemi feltétele az átfogó közigaz- gatási reform megvalósítása, amely új min őség ű központi igazgatást, valóságos helyi önkormányzatot és autonómiát, valamint participációs lehet őségeket eredményez- het. JEGYZETEK 1. Tóth József: Régiók és/vagy megyék? Tér és társadalom. 1987/2. pp. 77-80. 2. u.o. 3. u.o. Bőhm Antal A regionális politika esélyei Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 58-66. p. 66 4. A helyi társadalom-kutatásunk során élénk vitákat folytattunk a helyi hatalom létezésér ő l — Lásd: Gombár Csaba: A helyi hatalom hermeneutikája; B ő hm Antal: Helyi hatalom — lakos- sági részvétel. 5. Bibó István: Közigazgatási területrendezés és az 1971. évi településfejlesztési koncepció. 6. u.o. 7. Verebélyi Imre: A tanácsönkormányzat kibontakozásának irányai. In: A tanácsigazgatás ön- kormányzati megújulása. I. ÁSZI 1987. 8. Nemes Nagy József: Regionális folyamatok a nyolcvanas évek els ő felében. Tervgazdasági Közlemények. 1987/2. 9. Példáinkat Nemes Nagy József idézett m ű véb ő l vettük — i.m.: pp. 5-9. 10. i.m. p. 78. 11. Lásd például: Moldova György: A szent tehén. 12. Nemes Nagy József i.m. 13. Tóth József i.m. p. 80. 14. M iklóssy Endre: A regionális tervezés helyzete és fejlesztése. V ÁTI 1986. Kézirat. 15. u.o. 16. u.o. 17. Állami intézmények a politikai rendszerben. Kossuth, 1987.