Tér és Társadalom 12. évf. 1998/3. 165-169. p. MEGJELENT! Horváth Gyula: Európai regionális politika (Dialóg Campus Szakkönyvek, Budapest — Pécs, 1998 — 480 o.) Magyarország európai integrációs csatlakozása felértékeli a regionális politikai ismereteket. Ennek alapvet ő szak-, tan-, és kézikönyve ez a m ű, pótolva a ma ren- delkezésre álló, könyvtárakban, folyóiratokban szétszórtan hozzáférhet ő szakiro- dalmat. A strukturális, kohéziós és a közösségi kezdeményezési alapokból juttatan- dó támogatások dönt ő részére csak regionális programokkal lehet majd pályázni. Az ország modernizálásának alapvet ő érdeke, hogy ezeket az ismereteket az e témakör- ben dolgozók — jogászok, közgazdászok, gazdaságföldrajzi szakemberek, település- politikusok, megyei, városi és falusi önkormányzatok vezet ő munkatársai — elsajá- títhassák. A könyv a 20. századi európai regionális politika cél-, eszköz- és intéz- ményrendszerének fejl ődését, jelen állapotát, m űködési mechanizmusait, szervezeti megoldásait, stratégiáit, finanszírozási formáit és az azokat befolyásoló tényez őket mutatja be, rendszerezi. A kötet főbb fejezetei: I. A területfejlesztés intézményesülése II. Területi fejlő dési pályák és fejlesztési modellek III. A területi fejl ődést befolyásoló tényez ők a posztindusztriális Európában IV. Hatalommegosztás az állam és a régiók között V. Az európai integráció kohéziós politikája VI. Az európai folyamatok hatása a magyar regionális politikára VII. A regionális fejlő dés és politika távlatai Megrendelhető: Domina Szakkönyvszolgálat 7621 Pécs, Rákóczi u. 50. Tel: (72) 236 200 E-mail: dominagdomina.hu MTA Regionális Kutatások Központja 7621 Pécs, Papnövelde u. 22. Tér és Társadalom 12. évf. 1998/3. 165-169. p. MEGJELENT! Rechnitzer János: Területi stratégiák (Dialóg Campus Szakkönyvek, Budapest — Pécs, 1998 — 348 o.) A stratégia a területi egység jöv őképének meghatározását t űzi ki célul. A jövőben remélt, vagy kívánt állapot eléréséhez a területrendszer egészének a megismerése szükséges, egyben olyan célok felállítása is, amelyekre a rendszer elemei és alrend- szerei fogékonyak, azzal azonosulni tudnak, illetve éppen a megvalósítással válhat- nak képessé a megújításra. A területi stratégia nemcsak egy nyitott, a változásokhoz alkalmazkodni képes gondolkodás és cselekvési módot ösztönöz, hanem a terület- rendszer működtetésének, irányításának és egyben fejlesztésének új típusú szemlé- letét is formálja. A könyv az első fejezetben a regionális politika századvégi változásának irányait kíséreli meg összefoglalni, kiindulva a regionális fejl ődést meghatározó új ténye- zőkből, s azokra épül ő fejlesztési stratégiák jellemz őiből, sajátosságaiból. Azt vizs- gálja, hogy a modern gazdaságokban a területi fejl ődést milyen tényezők mozgatják és a gazdasági rendszerek változása során, miként értelmezhet ő a területiség. Min- dezek együttesen mennyiben formálják át a fejlesztés irányait, azok tartalmát, talán egy más, nevezzük posztmodern területi politika alapjait lerakva. Egyszer ű a szerző megállapítása, a területi jellegben rejl ő másságok, egyediségek a megfelel ő fejlesz- tési stratégiák alapján integrálhatók a nagyobb (gazdasági) rendszerekbe, részben azok kínálatát b ővítik, részben pedig az egyes területrendszerek fejl ődését segítik. A második fejezetben az Európai Unió és országainak — ugyan nem egységes, s őt igencsak eltérő — területi stratégiáinak sajátosságait ismerhetjük meg. A hazai regionális politikában az átmenet végét a területfejlesztésr ől és rendezés- ről alkotott törvény (1996), majd pedig az Országos Területfejlesztési Koncepció elfogadása (1998) jelentette. Ez a két dokumentum teremtette meg az alapját az új típusú regionális politikának. A szerző elemzései arra irányulnak, hogy a területi stratégia kidolgozását az új területi politikai dokumentumok — egyben szemléletmó- dok — miként határozták meg, mennyiben nyújtanak mást, újat, a korábbiakhoz képest, és milyen ellentmondásokat tartalmaznak. Négy területi — országos, regio- nális, megyei és kistérségi — szinten elkészült fejlesztési stratégiák kidolgozásához kapunk támpontokat, s ezek közül részletesen a megyei területfejlesztési stratégiák eddigi, hazai gyakorlata kerül értékelésre. Az utolsó fejezetet szánja a szerz ő a területi stratégia tartalmának és kidolgozása módszereinek bemutatására. A területfejlesztés tervezésének típusait, a stratégia szemléletű tervezés jellemz őit és a stratégiaépítés folyamatát tárgyalja, az utóbbinál az egyes lépésekhez kutatásaiból esettanulmányokat választott, hogy a száraz mon- danivalót, talán a legkiforrottabb eredményeivel illusztrálja. A könyvet mindazok sikerrel forgathatják, akik érdekl ődnek a területi folyamatok iránt, vagy éppen azok alakításában akár a jelenben, akár a jövőben szerepet vállal- nak. Megrendelhető: Domina Szakkönyvszolgálat 7621 Pécs, Rákóczi u. 50. Tel: (72) 236 200 E-mail: domina@d orni na. hu MTA Regionális Kutatások Központja 7621 Pécs, Papnövelde u. 22. Tér és Társadalom 12. évf. 1998/3. 165-169. p. MEGJELENT! Nemes Nagy József A tér a társadalomkutatásban (Bevezetés a regionális tudományba. Budapest, 1998 — 261 o.) Nincs a társadalom működésének olyan összetev ője, amelyben a térbeliség ne volna jelen. Gyakran fogalmazódik meg a kérdés: minként befolyásolja a társadalom m űködé- sét a természeti adottságok, a népesség összetétele, a gazdasági feltételek, az intéz- mények elhelyezkedése, helyt ől függő mássága? Milyen szerepet játszik az egyes társadalmi jelenségekben a szomszédság vagy a távolság? A térbeli gátak, a határok miként korlátozzák a társadalmi szervez ődést, a terjedési folyamatokat, milyen szervezeteket konstruál a vonzás és a taszítás? Hogyan hatnak a társadalom m űkö- désére az egyes térelemek különböz ő struktúrái, mintázatai? Milyen tényez őkre vezethető ek vissza a területi fejlettségi különbségek? Milyen spontán és irányított folyamatok formálják a területi szerkezetet? A társadalom pusztán csak használója, birtokba vevője vagy termelő is a térnek? je A térbeliség szabályozási (jogi, gazdasági) korlátokban, tudatos döntésekben, fel nem ismert pszichológiai és társadalmi mechanizmusokban, kényszerekben szövi át és befolyásolja mind az egyes emberek, mind a nagyobb társadalmi csoportok életét. A mindennapi életben a családi, rokoni, munkatársi kapcsolatok mellett léteznek a lakóhelyi szomszédság tapasztalatai, köt ődései, esetenként az el őbbieknél épp a térbeli közelség miatt intenzívebb módon. Aktivitásával minden egyén kitölt (hasz- nál, bejár) egy szűkebb vagy tágabb térrészt, élete során "térbeli életpályát" is befut, egyéni és társadalmi adottságai és körülményei által egyidej űleg korlátozva (kény- szerítve) és ösztönözve a helyben maradásra vagy a lakó- és munkahelyváltásra. A társadalmi aktivitás térbeli kiterjedése a történelmi fejl ődés meghatározó eleme. A kötet főbb fejezetei: I. A regionális tudomány II. Tér és idő — egyenlőtlenség és rendezettség Terek IV. Térelemek V. Térségi szintek VI. Horizontális térfelosztás VII. Helyzet VIII. Távolság és irány IX. Alakzat, alak, dimenzió X. Térkapcsolatok XI. Mozgások XII. Térbeli és területi fejl ődés A kötet az „ember-település-régió" sorozat darabjaként jelent meg. Ára: 1250 Ft. Megrendelhető: ELTE Szociálpolitikai Tanszék, 1088 Budapest, Múzeum krt. 4/C Tér és Társadalom 12. évf. 1998/3. 165-169. p. MEGJELENT! Rechnitzer János: A privatizáció regionális összefüggései (ÁPV Rt., Budapest, 158 o.) Rechnitzer János és szerz őtársai térképekkel, ábrákkal gazdagon illusztrált tanul- mánykötetükben azt a célt t űzték maguk elé, hogy felvázolják a hazai privatizáció regionális — eddig teljesen feldolgozatlan és kevésbé ismert — összefüggéseit, vizs- gálják a gazdaság területi szerkezetének változása és az állami tulajdon magánosítása közötti kapcsolatokat. Vajon az állami vagyon értékesítése, mint egy modernizációs akciósorozat segítette-e Magyarországon a területi szerkezet átala- kulását, s miként hatott a lokális-regionális gazdaságokra, mennyiben formálta át azok működését, hogyan motiválta megújításukat? S ugyanennek a kérdésnek a másik oldala: volt-e hatással a privatizációra az állami vagyon térbeli elhelyezkedé- se és egyben eltér ő területi-ágazati jellege? Jelentek-e meg területi szempontok az állami tulajdon értékesítésében, annak elveiben és gyakorlati végrehajtásában, vagy csupán a gazdasági elvárások érvényesültek? Létrejött-e kapcsolat a privatizációs politika és a területi politika között, s ha igen, az milyen sajátosságokat mutatott? — többek között ezeket a kérdéseket válaszolják meg széles kör ű adatbázisra épít ő munkájukban a szerzők. A magyar privatizáció konkrét eredményeiben való jobb eligazodást szolgálja, hogy a kötetben megyénkénti összefoglalást is talál az olvasó. Korlátozott számban megrendelhet ő: ÁPV Rt. Marketing Osztály, 1133 Budapest, Pozsonyi u. 56. Tér és Társadalom 12. évf. 1998/3. 165-169. p. MEGJELENT! EU-INTEGRÁCIÓ Önkormányzatok I. (Önkormányzati Szövetségek Tanácsa, Nemzetközi Város- és Megyeigaz- gatási Szövetség, Egyesült Államok Nemzetközi Fejlesztési Hivatala, Budapest, 1998 — 269 o.) A kiadvány célja, hogy az EU-csatlakozás jelent őségét hangsúlyozza a magyaror- szági önkormányzatok vezet ői számára, és egyben tájékoztatást és felkészítést nyújt- son számukra. A kötet főbb fejezetei: I. Témaexponálás II. Ismeretek az EU-ról, az önkormányzatok m űködési és integrációs ta- pasztalatairól, a jogharmonizációs feladatokról III. Az EU-csatlakozás önkormányzatokat, regionális politikát érint ő alap- kérdései IV. Önkormányzati integráció — el őttünk álló feladatok V. Szemelvények a csatlakozás településkörnyezeti aspektusai „...Az Európai Uniót elemző és az úgynevezett közösségi joganyaggal foglalkozó eddigi magyar szakirodalomnak egyebek mellett az is jellemz ője, hogy abban a közgazdasági, kereskedelmi, jogi m űvek elmélyültebbek, mélyebbek, mint a közös- ségi jog közjogi oldalát vizsgáló munkák. Ennek a kötetnek a kiadása emiatt is örömteli. De örömteli azért is, mivel a tanulmányok csaknem mindegyike "magyar- hangolású", azokban az Európai Unió fejl ődésével kapcsolatos ismeretanyag avatott közlésén túlmen ően olyan aktuális tartalmak és néz őpontok is megjelennek, ame- lyek alkalmazhatóak lehetnek a magyar csatlakozási tárgyalások folyamatában is. A mű érdeme továbbá a tanulmányok által reprezentált tartalmi és módszertani komp- lexitás, de mégis elsődleges fontossága az, hogy komoly, színvonalas hozzájárulás az EU-val foglalkozó magyar kutatások eddig halványabb közjogi irányához..." Kecskés László, tanszékvezet ő egyetemi tanár „...Megállapítható, hogy a magyar önkormányzati rendszer alapelveiben és m ű- ködésében megfelel az Európai Unió irányelveinek. Ugyanakkor szükséges, hogy megkezdődjön a felkészülés a m űködési és praxisbeli változásokra. A felkészülést szolgálja az "EU-integráció-önkormányzatok" c. kiadvány - szerkezetében, tartal- mában egyaránt magas színvonalon. A könyv választ ad (többek között arra), hogy milyen ismeretekkel kell rendelkeznie egy EU-tagállambeli polgármesternek, helyi képviselőnek, hogyan lehet a felkészülés id őszakában úgy alakítani a feltételeket, hogy a kisebb-nagyobb önkormányzatok eligazodjanak a kínálkozó források között, és ki tudják használni a lehetőségeiket. A kötet kitér továbbá olyan szükséges vál- toztatásokra, melyeknek a hatékonyság, a költség-takarékosság, az egyszer ű mecha- nizmusok irányába kell hatniuk, jobban hangsúlyozva az önkormányzati rendszer alapvető célját: a polgárok élet- és munka-körülményeinek, biztonságérzetének a szolgálatát, azokét a polgárokét, akik a csatlakozás után deklaráltan európai állam- polgárok..." Nógrádi Zoltán, polgármester Korlátozott számban megrendelhet ő: MTA Regionális Kutatások Központja 7621 Pécs, Papnövelde u. 22.