Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 101-105. p. Tér és Társadalom 1997 E 3: 101-105 A KISTÉRSÉGI TERVEZÉS NÉHÁNY SAJÁTOSSÁGA' (Specific Features of Planning in Micro-regions) G. FEKETE ÉVA Az 1996-ban elfogadott Területfejlesztési Törvény a területfejlesztési tervezés rendszerébe beépítette a kistérségi szint ű koncepciók készítését és ennek felelő seként az önkormányzatok kistérségi fejlesztési társulásait nevezte meg. Ugyanakkor az elmúlt id őszak felülről kezdeményezett térségfejlesztési programjai is prioritásként, helyenként a további támogatásokhoz való hozzájutás feltételeként szabták meg a kistérségi fejlesztési stratégiák, programok meglétét. Már eddig is számtalan kistérségi fejlesztési stratégia készült és a jöv őben még több megfogalmazása, s őt folyamatos kistérségi tervezés kialakulása várható. Így nem érdektelen az ebben a témakörben összegy űlt tapasztalatok, illetve azok néhány szeletének összegzése. Jelen mondanivalómat három kérdésre kívánom korlátozni: • Miben különbözik a kistérségi tervezés a megyei és a regionális szint ű tervezéstől? • Hogyan alakítható a kistérségi tervezés menete? • Milyen eltérések adódnak a fejlettebb és a fejletlenebb kistérségekben folyó tervezés során? A kistérségi, illetve a megyei és regionális tervezés közötti els ő és leglényegesebb különbség a megrendelő személyéb ől adódik. A kistérségi tervezést elindító kistérségi fejleszt ő szervezetek (a valóságban nem csupán önkormányzati társulások!) helye még labilis a magyar területfejlesztési szervezeti rendszerben. Bár a Területfejlesztési Törvény megnevezi, s őt tervezési feladatokkal látja el őket, ehhez semmilyen eszközt nem rendel. A tervezéssel foglalkozó apparátus kialakulásához nem ad forrásokat, így a kistérségi tervezés vagy valamely települési önkormányzat tevékenységébe beágyazottan, vagy a civil szféra - igencsak sz űk - lehetőségei között marad. A lényeg az, hogy a megrendel ő saját anyagi és szellemi forrásokkal nem rendelkezik a munka elvégzéséhez. Ennek megfelelően a motiváció is változik. A kistérségek egy része pályázati forrásokból azért szerzett támogatást, mert valóban fontosnak tartotta tevékenységének tervszerű mederbe terelését, más részük azért készíttetett fejlesztési stratégiát, mert éppen ehhez lehetett támogatást szerezni. A két motiváció gyakran kétféle végeredményre is vezetett. Ügyes szakmai koncepció esetében meg volt az esély, hogy a hosszú távú munkában valóban használható terv készül, és elindul a folyamatos tervezési folyamat, míg a második esetben gyakorta a fióknak készültek el a tervdokumentumok. A második különbség a tervezés alapegységében rejlik. A kistérségi tervezés csakis alulról építkezhet, alapegységei a települések. Települési fejlesztési elképzelések nélkül kistérségi stratégia nem készíthet ő, de a kistérségi stratégia nem egyenl ő a települési fejlesztési ötletek mechanikus összegével. A tervezés során meg G. Fekete Éva: A kistérségi tervezés néhány sajátossága Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 101–105. p. 102 G. Fekete Éva TÉT 1997 s3 kell találni a települések összessége által alkotott térség sajátos fejlesztési forrásait és érdekeit, ki kell emelni a térségi prioritásokat. Ugyanakkor a kistérségi tervnek súlya, hatása csak akkor van, ha az konszenzuson alapul. A konszenzus elérésére és a helyi er őforrások minél alaposabb feltárására irányuló törekvések miatt a kistérségi tervezésben a helyi szerepl ők bevonásának meghatározó szerep jut. Helyi szerepl őkön azonban nem lehet csupán az önkormányzatokat, a polgármestereket érteni, a helyi vállalkozók, intézmények, tekintélyes emberek, civil szervezetek bevonása nem csupán a konszenzus kialakításához, de a stratégia megvalósításában való motiváltság er ősítéséhez, a megvalósítás garanciáinak kiépüléséhez is elengedhetetlen. A kistérségi tervezés során a helyiek intenzív részvétele azonban azt eredményezi, hogy a tervezés folyamata és maga a terv a napi gondokhoz és a laikusokhoz közelebb, a szakmától távolabb kerül. Éppen a fenti sajátosságból adódóan, a kistérségi tervezésnél a szakért ő szerepe is különbözik a megyei és regionális tervezésben való résZvételt ől. Itt nem csupán az elkészült dokumentum helyiekkel való egyeztetését kell elvégeznie, hanem a helyi munkacsoportokat végig kell vezetnie a tervezés folyamatán. Nem csupán az ágazati szakértelmére, hanem speciális, a közösségfejlesztéshez, csoportépítéshez, konfliktuskezeléshez kapcsolódó képességeire is szükség van. Munkája nem ér véget a dokumentum megfogalmazásával, a megrendel ő többnyire elvárja a megvalósításban való részvételt is, az ezzel járó szakért ői díjak kifizetésére pedig általában nincs, vagy nem kiszámítható rendszerességgel van lehet ősége. Talán nem véletlen, hogy a tervezési folyamat azokban a kistérségekben vált a legsikeresebbé, ahol a külső szakértői bázist a térség iránt valamilyen okból elkötelezett, önkéntes munkában is dolgozni hajlandó szakért őkből sikerült felépíteni. A nemzetközi gyakorlatban szokásos térségfejlesztési tervezés menetét, abban a helyi csoport és a szakértői munka súlypontjait kívánom áttekinteni az alábbiakban, és helyenként kiegészíteni néhány, a hazai tapasztalatokból leszürhet ő megállapítással. 1. A földrajzi terület körvonalazása Egy hipotézis vagy munkaterület felállítása, amit rendszerint a megrendel ő végez. 2. Emberek bevonása A tervezés helyi munkacsoportjának kialakítása helyismeret nélkül nem megy. A szükséges ismeret vagy a küls ő szakértők terepmunkája, vagy eleve a megrendel ő javaslatai alapján érhet ő el. 3. A földrajzi terület pontos lehatárolása Bármennyire is megkötöttséget és esetleg létez ő kötődések látszólagos szétvágását jelenti bármilyen lehatárolás, a kistérségi stratégiakészítés során nem kerülhet ő meg, hiszen a későbbiekben a helyi fejlesztési források pontos feltáráshoz adatainkat valamilyen területre összegeznünk kell. A földrajzi terület lehatárolásakor tekintettel kell lennünk arra a sajátosságra, hogy a gazdasági fejlesztések optimális területi mérete rendszerint nagyobb, míg az alulról építkez ő tervezéshez és a megvalósításhoz szükséges közösségi összefogás optimális és lehetséges területi G. Fekete Éva: A kistérségi tervezés néhány sajátossága Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 101–105. p. TÉT 1997 s3 A kistérségi tervezés néhány sajátossága... 103 mérete rendszerint kisebb térséget jelöl ki. Az ellentmondás - véleményem szerint - a kisebb, 10-15 településb ől álló mikrokörzetekb ől felépülő térség meghatá- rozásával, azaz egy kett ős területi lépték alkalmazásával oldható fel. A földrajzi terület pontos lehatárolását a kés őbbi konfliktusok elkerülése végett célszer ű a helyi munkacsoporttal együtt, csoportmunkában elvégezni. 4. Rövid helyzetelemzés A térség néhány mondatos meghatározása kiindulási alapot jelent a részletes helyzetfeltáráshoz, felhívja a figyelmet a legproblémásabb, ill. a fejlesztés bázisát jelentő területekre. Ez csoportmunkában végezhet ő el. 5. Az alapértékek tisztázása A helyiek bevonásával történ ő tervezés talán legnehezebb része a fejlesztési stratégia általuk elfogadható és megvalósítható irányait alapvet ően meghatározó értékrendszer feltárása. Az értékeket ugyanis a legritkább esetben fogalmazták meg eddig maguknak, ill. általában nem konzisztens értékrenddel rendelkeznek. A csoportmunkát el őre elkészített tesztlapok alkalmazásával tehetjük hatékonnyá. 6. Fejlesztési hipotézis felállítása Még mindig csoportmunkában, a helyi fejlesztési elképzeléseket gy űjtjük csokorba és felvázolunk egy el őzetes jövőképet. A javaslatok között lehetnek megalapozatlan vágyálmok is, melyeket a kés őbbiek során ki kell szűrnünk. 7. Részletes helyzetértékelés A klasszikus szakért ői munka csak ebben a fázisban kezd ődik. A rövid helyzetelemzés és a fejlesztési hipotézis szempontjait el őtérbe helyező helyzetfeltárás során - a korábbi gyakorlattól kissé idegen módon - különösen ügyelnünk kell a piaci szemlélet érvényesítésére, a bels ő kompetenciák feltárására és a partnerek meghatározására. Különösen a kompetenciák feltárása id ő- és munkaigényes, költségei a helyi munkacsoport önkéntes munkájának bevonásával csökkenthetők. 8. Forgatókönyvek felvázolása A szakértők a helyzetfeltárás és szakmai ismereteik alapján megrajzolják a térség fejlődésének lehetséges forgatókönyveit. 9. SWOT analízis - A helyzetfeltárás eredményeinek ismeretében, csoportmunkában történhet a térség erősségeinek, gyengeségeinek a kívülr ől adódó lehetőségeknek és veszélyeknek a feltárása. A csoportmunkát a kollektív bölcsesség elve mellett a tervvel való azonosulás követelménye is megkívánja. 10. Jövőkép megfogalmazása A fejlesztési hipotézist tökéletesítve, az elvégzett munka eredményeivel ütközetve fogalmazza meg és fogadja el a csoport a fejlesztési stratégia alapját képez ő jövőképet. G. Fekete Éva: A kistérségi tervezés néhány sajátossága Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 101–105. p. 104 G. Fekete Éva TÉT 1997 s3 11. Fejlesztési célok és azok prioritási sorrendjének meghatározása Ez is csoportmunkában történik. Vigyázni kell arra, hogy ne keveredjenek a célok a feladatokkal. 12. Alapstratégia választása A legtöbb kistérségi stratégiából ma még nem derül ki, hogy mi is stratégiájuk lényege. A szakértő feladata a tisztázott értékrend és célok alapján a területi tudományok elméleti ismereteinek birtokában a lehetséges alternatívák (exportorientáció, innováció-orientáció, jóléti, fenntartható fejl ődés, stb.) felvázolása. 13. Fejlesztési feladatok, a fő programok meghatározása A feladatok meghatározása is csoportmunkában történik, de ezen a ponton különösen ügyelni kell arra, hogy az ismeretek hiánya miatt nehogy nagyon beszűküljön a stratégia. Abban, hogy ne minden kistérségben a gyógynövénygyűjtést és a falusi turizmust akarják fejleszteni, részint a küls ő szakértőknek van felel őssége, részint képzéssel, tanulmányúttal, más példák megismertetésével, a megyei és regionális stratégiákban szerepl ő irányokból adódó lehetőségek, az innovációs központokhoz való kapcsolódás lehet őségeinek elemzésével kerülhető el. A fejlesztési feladatok prioritásainak megfelel ően fogalmazandók meg a fő programok. 14. A fejlesztés feltételrendszerének kialakítása A stratégiaalkotás befejezéséhez minimálisan szükséges a fejlesztés szervezeti- és intézményrendszere, a finanszírozás lehet ősége és a kapcsolódó PR tevékenységek meghatározása, ami alapvet ően szakértői munka. A szervezeti rendszer kialakításánál ajánlatos figyelembe venni a térségfejlesztés kett ős földrajzi léptékét. 15. A fejlesztési programok kimunkálása Az eddigi hazai gyakorlatban általában eddig már nem jut el a kistérségi tervezés, vagy ez a fázis elszakad az el őzőektől. A programok kidolgozását mindenkor célszerű szakértőkre bízni. Ez a szakértelem azonban már különbözik az el őző fázisban igényelttől, többnyire ágazatokhoz köt ődik. 16. Akcióterv készítése Az elkészült szakmai program alapján, de a megvalósítás szerepl ői közötti munkamegosztás rendjét velük együtt tisztázó munkafázisban ismét megjelenik a csoportmunka. 17. Projekttervek, megvalósíthatósági tanulmányok készítése Tisztán ágazati szakértelmet igényl ő tevékenység. A mai gyakorlatban egyet jelent a pályázatok elkészítésével. A folyamatot áttekintve azt hiszem, nyilvánvaló, hogy a tervezés kistérségi koordinációja, a helyiek munkájának szervezése, majd a megvalósítás során is a partnerek együttm űködésének szervezése embert, méghozzá főállású szakért őt vagy G. Fekete Éva: A kistérségi tervezés néhány sajátossága Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 101–105. p. TÉT 1997 s3 A kistérségi tervezés néhány sajátossága... 105 szakértőket igénylő feladat. Az alkalmazás feltételeinek biztosításában és az alkalmazottak kiképzését biztosító fels őfokú képzési formák támogatásában az államnak alapvető felelőssége és feladatai vannak. A fejlettebb és fejletlenebb térségtípusok közötti különbségek összefoglalásával nem csupán a tervezés számára nyerhetünk újabb, a hatékonyságot növel ő adalékokat, de az esélyek területi kiegyenlít ődésének néhány aspektusára is felhívhatjuk a figyelmet. A fejlettebb térségekben az alulról építkez ő tervezés, illetve fejlesztés elindítása nehézkesebb, mert er ősebbek a belső konfliktusok, nagyobb a bels ő rivalizálás. A fejletlenebb térségekben, ahol már egyértelm űvé vált, hogy egyedül nem képesek a települések saját fejl ődésüket elindítani, a térségi összefogásra, így a kistérségi tervezésre is nagyobb a motiváció, könnyebben jutnak el az együttm űködés szándékáig. Már a tervezés folyamatában is megnyilvánul, hogy a fejlettebb térségekben a helyi munkacsoport kreativitása er ősebb, jobban biztosítottak a humán feltételek. Ugyanakkor több anyagi erő forrással is rendelkeznek. Ezen feltételek hiánya az elmaradott térségekben csak visszafogottabb tervek készítését teszi lehet ővé. Különösen kiviláglik a különbség a fejlesztési programok kidolgozásánál, majd megvalósításánál. A fejlettebb térségben nagyobb a valószín űsége, hogy a tervben meghatározott programok megvalósítása rövidebb időn belül elkezdődik, hiszen a jelenlegi támogatási rendszerben a meglév ő nagyobb belső erőforrásokhoz könnyebb a küls ő erőforrásokat mozgósítani. Ugyanakkor a fejletlenebb térségekben a sz űkösebb belső erőforrások miatt a küls ő szakért ő segítségére inkább igényt tartanak a megvalósítás során is, mint a fejlettebb, saját szakért ői gárdával rendelkez ő térségben, ám ezért a segítségért kevésbé tudnak fizetni. A fentiek alapján kitűnik, hogy az alulról építkez ő, önerős fejlesztési stratégiák megfogalmazódásának és megvalósulásának esélyei lényegesen jobbak a fejlettebb térségekben. Az esélyek közelítése az elmaradott térségekben folyó, a helyiekkel való együttm űködésen alapuló küls ő és a bels ő együttműködés szervezésére, a fejlesztési folyamat összefogására hivatott bels ő szakértői munka külső finanszírozásával és a programok helyi sajátosságokat is figyelembe vev ő, eltérő mértékű támogatásával lehetséges. Jegyzetek Az előadás A területi tervezés új kihívása: a területfejlesztési koncepció c. konferencián hangzott el. (Gy őr, 1997. április 3-4.)