Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 73-78. p. Tér és Társadalom 1997 s 3: 73-78 A HAZAI TERÜLETFEJLESZTÉSI GYAKORLAT NÉHÁNY KULCSPROBLÉMÁJÁRÓL' (Fundamental Issues of the Practice of Regional Development Policy in Hungary) KISS JÁNOS 1996 márciusa, a területfejlesztésr ől és a területrendezésr ől szóló törvény megszületése óta lázas tevékenység folyik a magyarországi területfejlesztés új, "alulról építkez ő és decentralizált" rendszerének gyakorlati megvalósítása érdekében. E "rendszerváltoztató" folyamatnak még csak a kezdetén tartunk, s a megtett lépések eddig jobbára csak a rendszer két elemének megteremtésére irányultak: az intézmény-alakítás és a fejlesztési koncepciók készítése jutott meghatározó - kissé talán túlságosan is hangsúlyos - szerephez. Mindezek ellenére akad néhány általánosnak látszó, az ország különböz ő megyéiben-kistérségeiben egyaránt el őforduló, különböz ő fórumokon jórészt már megfogalmazott fontos probléma, amelyek számbavétele már ma is lehetségesnek látszik. Ezek egy része dönt ően a törvényi szabályozás fogyatékosságaira vezethet ő vissza, mások viszont kifejezetten a kialakult - számos "küls ő" hatást tükröz ő - területfejlesztési gyakorlat kritikájaként fogalmazhatók meg. A különböz ő eredetű problémák megvitatása és a megfelel ő megoldási javaslatok kidolgozása sürget ő szakmai feladat, hiszen a területfejlesztés új rendszerének megszilárdulása után vélhetőleg sokkal kisebb lehetőség lesz a korrekciók elvégzésére. A következőkben a területfejlesztési koncepció-készítés során szerzett saját tapasztalataim ; illetve az általam megismert területi szerepl ők véleménye és a témával foglalkozó szakirodalom alapján, az általánosítás igényével szeretném felhívni a figyelmet néhány - álláspontom szerint a területfejlesztés eredményességét nagymértékben korlátozó - szervezeti-strukturális zavarra. Úgy tűnik, hogy e vonatkozásokban a törvényben tapasztalható bizonytalan megfogalmazások, logikai következetlenségek, illetve egyes kérdések szabályozatlansága okozzák a legtöbb gondot. Nagyon sok konfliktus forrásai a - részben a törvénnyel kapcsolatos politikai kompromisszumokat tükröz ő - párhuzamosságok, funkciókettőződések. Így szó esik tervezési-statisztikai és funkcionális térkategóriákról, amelyek egymáshoz való viszonya és a területfejlesztési intézményrendszerben játszott szerepe egyaránt bizonytalan. (Ez különösen a kistérségek szervez ődése szempontjából okoz nyilvánvaló zavarokat.) Szintén párhuzamosságok tapasztalhatók a területfejlesztési illetve az önkormányzati intézményrendszerben. Ez els ősorban a megyei szinten - Megyei Közgyűlés, illetve Megyei Területfejlesztési Tanács - okoz némiképp tudathasadásos helyzetet. Az a tény pedig, hogy a területfejlesztési tanácsok, illetve a kistérségi társulások munkaszervezete - részben a törvény által el őírtan - gyakorlatilag a megyei, illetve a települési önkormányzatokhoz köt ődik, legalább annyi hátrányt jelent a területfejlesztésben való társadalmi részvétel szempontjából, Kiss János: A hazai területfejlesztési gyakorlat néhány kulcsproblémájáról Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 73–78. p. 74 Kiss János TÉT 1997 s3 mint amennyi előnye van a működtetés technikai-finanszírozási oldaláról nézve. Véleményem szerint megkérd őjelezhető az Országos Területfejlesztési Központ, mint kormányszerv léte is: feladatát nyugodtan elláthatná a KTM Területfejlesztési Főosztálya. A területfejlesztési koncepciókkal kapcsolatban nagy hiányosság - bár az ebb ől eredő konfliktusok valószínűleg csak a jövőben fognak komoly gondokat okozni - hogy nincs szabályozva a különböz ő területi szintű koncepciók egymásra épülésének rendszere, így azok ma gyakorlatilag egymástól függetlenül, többé- kevésbé véletlenszer űen születnek meg. A helyes irány tekintetében — ti, hogy felülrő l lefelé, vagy alulról fblfelé épüljenek egymásra a koncepciók - megoszlanak a vélemények. Magam az elő bbi megoldás híve vagyok, azaz: optimális esetben az Országos Területfejlesztési Koncepciónak kellene legel őször elkészülnie, s ennek ismeretében dolgozhatnák ki saját koncepcióikat a megyék, majd a kistérségek. Ez nem mond ellent az alulról építkez ő területfejlesztés elvének: az államnak - természetesen a térségi szerepl ők véleményét meghallgatva - mindig "tudnia kell", hogy mit akar kezdeni az egyes régióival, s hogy e célok elérése érdekében milyen fejlesztéseket, miféle eszközökkel kíván támogatni. Az országos koncepció ismeretében pedig a kisebb területi egységek már úgy készíthetik el saját koncepcióikat, hogy pontosan tudják: mely fejlesztési elképzeléseikhez számíthatnak központi területfejlesztési forrásokra, s melyekhez nem. Jórészt a területfejlesztési törvényen kívüli okokkal magyarázható viszont a hazai területfejlesztési gyakorlat egy másik - véleményem szerint meghatározó - problémája: az, hogy az általa érintett helyi szerepl ők jelentős (nagyobbik?) részének nincs helyes, vagy nincs elégséges ismerete a piacgazdasági viszonyok között megvalósuló területfejlesztés lehet őségeirő l, cél- és eszközrendszerér ől, és/vagy nincs megfelel ő érdekeltsége az ennek megfelel ő közreműködésre. Tapasztalataim szerint még ma is elterjedt attit űd az, amely központilag kitalált, kézzelfogható célok érdekében, településekre lebontott, "felülr ől" történő, s lehetőleg minél bő ségesebb pénzosztást lát - vagy szeretne látni - els ősorban a területfejlesztésben. Ez a megfogalmazás persze er ősen túlzó, de a benne szerepl ő elemek ma is hatnak, nehezítve a területfejlesztés új modelljének meghonosodását. Számos tényező hat ebben az irányban: • az államszocialista rendszerben a területfejlesztés fogalomköréhez érthet ő módon erő sen hozzátapadt ez a jelentéstartalom, aminek megváltozása korántsem annyira magától értet ődő , mint a politikai rendszerváltozás legtöbb jelensége esetében. Az új területi politika m űködéséről ráadásul csak esetlegesen kaptak információkat és magyarázatokat a helyi szerepl ők, s így gyakran túlbecsülik lehet ő ségeit a spontán területi folyamatok alakítására; • a demonstratív fejlesztések politikai kényszere a helyi vezet ők számára: az ő ket megválasztó lakosság számára a helyben megvalósuló, materiálisan létező fejlesztések biztosíthatják legnyilvánvalóbb módon a legitimitást; • a központi fejlesztési források elosztása még ma is meglehet ősen centralizált, s így az egyes települések és régiók akkor látják csak biztosítva saját fejlődésüket, ha egyértelműen megnevezik azokat a fejlesztési tervekben; • a területfejlesztés új modellje az el őzőnél jóval nagyobb aktivitást és kreativitást kíván a helyi szerepl őktő l is. Számukra viszont sokkal Kiss János: A hazai területfejlesztési gyakorlat néhány kulcsproblémájáról Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 73–78. p. TÉT 1997 s3 Egy évvel törvény után... 75 egyszerűbb "szegénynek nyilváníttatni" magukat és felülr ől "várni" a terveket meg a pénzt, mint épkézláb, megvalósítható és hasznos dolgokat kitalálni, megvitatni, hozzájuk cselekv őképes helyi erőket megnyerni és forrásokat találni. A települések és régiók - többek között a törvényi szabályozásnak köszönhet ően ősorban egymás versenytársai: nincs komolyabb érdek és - egyel őre - nincse- ls igazán kényszer sem az érdemi együttműködésre. E megállapításnak nem mond ellent az a tény sem, hogy a törvény elfogadása óta eltelt id őszakban sorra alakultak, és ma már szinte az ország teljes területét lefedik a kistérségi területfejlesztési önkormányzati társulások. Ezeknek a törvény kulcsszerepet szán, ami Önmagában helyes, de épp az imént említett "együtt-nem-m űködés" miatt a Megyei Területfejlesztési Tanácsok a kistérségek osztozkodásának terepévé váltak. Ez azért veszélyes jelenség, mert így nincs lehet őség megyei lépték ű koncepciók kidolgozására, az egész megyét érint ő stratégiai programok támogatására még az adott anyagi korlátok között sem, s a beavatkozások lokalizálását a hatékonyság szempontja helyett sok esetben a kistérségek provinciális érdekharcainak pillanatnyi állása dönti el. A valódi együttműködés szándékát viszont a közös célok érdekében történő kölcsönös lemondások jeleznék... Az érdekegyeztetés effajta hiányosságai ugyanakkor a magukon a kistérségi társulásokon belül - a résztvev ő települések között - is tapasztalhatók, ami számos további problémával van összefüggésben: • a társulások nagyobb része a megyei területfejlesztési tanácsokban való formális képviselet, a társuláshoz kötött ad hoc jellegű pályázási és pénzszerzési lehet őségek elnyerésére alakult, s ma is csak ezek a tényez ők kötik össze a résztvev ő településeket; • egybeszerveződésük az esetek többségében nem, vagy nem csak a racionalitás és a közös érdekek mentén történt: abban politikai különbségek, a vezetők személyi ellentétei, korábbi vélt vagy valós sérelmek is szerepet játszottak; • mindezek miatt a kistérségi társulások területe nem mindig feleltethet ő meg bármiféle ténylegesen létező funkcionális kapcsolatrendszernek, vonzáskörzeti viszonynak, vagy akár hagyományos táji-történeti egybetartozásnak, identitásnak; emellett el őfordulnak kett ős, illetve hármas tagságú települések és területileg nem egybefügg ő társulások is. Az ilyen esetekben elméletileg is meglehet ősen nehéznek tűnik bármiféle valódi együttműködés, hatékony kistérség-fejleszt ő program kidolgozása és megvalósítása; • a kistérségi társulásokban nehezen találják helyüket a kedvez őbb mutatókkal rendelkező nagyobb városok: "város és vidéke" együttm űködés helyett nagyon gyakran szembekerül egymással. Problematikus a sajátos településcsoportok (nagyfalvas rendszerek, agglomerálódó térségek) helyzete is. (A korábban létrejött, esetenként kifejezetten sikeresen m űködő település szövetségeknek, térségfejleszt ő egyesületeknek pedig komoly problémát jelentett a törvényi szabályozás, mert szervezeti formáik változtatás nélkül nem feleltek meg az új el őírásoknak, és így formális átalakulásra vagy egy újabb, az eredetivel párhuzamosan m űködő szervezet létrehozására kényszerültek.) Kiss János: A hazai területfejlesztési gyakorlat néhány kulcsproblémájáról Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 73–78. p. 76 Kiss János TÉT 1997 s3 Véleményem szerint azonban mégsem az eddig említett fogyatékosságok jelentik a kistérségi társulások - szélesebben értelmezve pedig az új területfejlesztési modell kistérségi szintje - eredményes működésének legnagyobb akadályát. Strukturális szempontból jóval lényegesebb, hogy - a jószerével egy kézen összeszámolható pozitív kivételektől eltekintve - nem sikerült még elterjeszteni a területfejlesztés társadalmasitásának, a civil szféra bevonásának lehetőségeit és technikáit. Sőt, a társulások jelenlegi vezetői általában nem is akarják megszólítani az embereket, s azt várják a helyi társadalmaktól, hogy legitimálják a döntéseiket. Az alulról építkez ő területfejlesztés modellje éppen a társadalmi részvételen alapul. Ezzel szemben a mai kistérségi társulások résztvev ői szinte kizárólag a települési önkormányzatok. Sarkosan fogalmazva: az esetek többségében 'Polgármesterek asztaltársaságairól" beszélhetünk csak. (Ezt bizonyítja több általam hallott, önkormányzati tisztségvisel őktől származó megfogalmazás is: egy helyen "a kistérségeket alkotó polgármesterekr ől" volt szó, míg egy másik község első embere azt mondta: egyszer polgármesterekként, máskor kistérségként gy űlnek össze kollégáival...) E téves - ugyanakkor a tervezési gyakorlatban is nemegyszer kimutatható - szemlélet uralkodóvá válásában sajnos meghatározó szerepe van a területfejlesztési törvénynek is, amely a kistérségi szint ű együttműködés egyedüli lehetséges formájaként az önkormányzati társulást ismeri el, s így elvileg is kizárja az intézményes együttműködésből a gazdasági vállalkozásokat, közintézményeket, civil szervezeteket és a magánszemélyeket - hogy csak a legfontosabb potenciális szereplőket említsük. Az önkormányzati szférán kívüli társadalom bevonása persze igen nehéz feladat a mai Magyarországon, hiszen a civil társadalom megszervez ődése tudvalévőleg igen alacsony fokon áll. A legeredményesebben m űködő kistérségi szervezetek ugyanakkor éppen azzal t űnnek ki a többi közül, hogy meg tudták szólítani a helyi lakosságot, valamint egyes civil szervezeteket, intézményeket és a vállalkozók egy részét is. Az eredmények egyel őre itt is elsősorban néhány lelkes, szinte megszállott lokálpatrióta és néhány hozzájuk csatlakozott szakért ő áldozatos munkájának köszönhetők. Mindemellett a közösségszervez ő tevékenység széles kör ű elterjesztésére a térségfejlesztés professzionalizálódása nyújthat igazi lehet őséget. Ennek ma még csak a csírái látszanak: a szakért ő és elkötelezett térségmenedzserek hálózata, a gyakorlatiasan m űködő kistérségi fejlesztési irodák jelenthetik talán a jövő útját ezen a téren. Az eddig említett problémák közepette a jelenlegi helyzetben különösen nagy jelentősége van a területfejlesztési koncepciók készítésének. Ezeket ugyanis olyan területfejlesztési szakemberek készítik, akik a megrendel ők többségéhez képest sokkal inkább ismerik az alulról építkez ő területfejlesztési modell lehet őségeit, alapelveit és eszközrendszerét, ugyanakkor folyamatos kapcsolatban kell állniuk a koncepciókat és konkrét fejlesztési programokat majdan megvalósító térségi szerepl őkkel. E kommunikációs folyamat - mely megítélésem szerint a tervezés lényegi eleme - kedvez ő lehetőséget kínál a területfejlesztési rendszer egyes elemeivel kapcsolatos félreértések tisztázására; a célok, feladatok, eszközök és korlátok megismertetésére és elkülönítésére az érintett helyi társadalmi csoportok számára. Kiss János: A hazai területfejlesztési gyakorlat néhány kulcsproblémájáról Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 73–78. p. TÉT 1997 s3 Egy évvel törvény után... 77 A helyi törekvéseknek az új modell keretei közé történ ő beillesztése ugyanis csak akkor lehetséges, ha a megrendel ők is tisztában vannak vele: a területfejlesztés csupán arra vállalkozhat, hogy a kevés közcélú forrást az általa meghatározott prioritásokra irányítsa, a civil társadalmat és a piaci szférát pedig megkísérelje csatlakoztatni hozzájuk. Ebből a kiindulópontból egyértelm űen következik a koncepciókészítés valódi szerepe is: a területi szerepl ők szándékait megismerve reális fejlesztési lehet őségeket feltárni számukra, a megvalósítás terheinek és a várható következmények minél szélesebb körének bemutatásával együtt. A fenti érvelés alapján a továbbiakban az eddig elkészült megyei és kistérségi koncepciókkal kapcsolatos néhány vitás kérdésben szeretnék állást foglalni, illetve egyes problémákat kiemelni. Többen is felhívták már a figyelmet arra a jelenségre, hogy az elkészült tervezetek jelentős része "kívánságlistára", ágazati "ötletgy űjteményre" hasonlít. Ezek a társadalmi részvétel lehet őségének és a megvalósítás kérdéseinek alapos tárgyalása nélkül nem tekinthetők valódi koncepciónak, stratégiai tervnek. E tényre újból és újból fel kell hívni a figyelmet, mert alkalmanként szakmai körökben is hallani azt a megközelítést, melynek értelmében nem szükséges a kívánságok, ötletek megvalósíthatóságának vizsgálata, az ennek alapján történ ő szelektálás, mondván: a helyi szerepl ők igényei, meg a finanszírozási korlátok "úgyis" elvégzik ezt maguktól. Ez az álláspont véleményem szerint a területfejlesztés szakmai jellegét kérdőjelezi meg: ötletek összegyűjtéshez nem kell különösebb képzettség - a szakma szerepe és felel őssége éppen az ezen túlmenő kérdésekben (széleskör ű információszerzés, célmeghatározás, stratégiakészítés, megvalósíthatósági szempontok, prognózis stb., majd mindezek alapján a kínálkozó lehet őségek közötti választás javaslata) rejlik. Nagyon sok az általánosan elterjedt, "divatos" fejlesztési elképzelés az ismert koncepciók többségében. Az olyan "varázsszavak", mint a vállalkozói övezet, ipari park, innovációs centrum, logisztikai központ, repül őtér, falusi turizmus, imázsjavítás persze a megrendel ők politikai igényeit, csodavárását is tükrözik. Ám a koncepciókban való differenciálatlan szerepeltetésük azt is jelzi, hogy a szakma nem mindig vállalja fel megrendel ők ezekkel kapcsolatos informálását, az esetleges konfliktusokat, s a könnyebb ellenállás irányába mozdulva szerepelteti őket a helyi sajátosságoknak jobban megfelel ő egyedi elképzelések megfogalmazásával szemben. A szakmai fórumok szintjén már többször megfogalmazódott, de a koncepciókészítésben még nem kell ően tükröződik az utóbbi évek területfejlesztési gyakorlatával kapcsolatos azon felismerés, hogy az infrastruktúra különösen a - helyi infrastruktúra - fejlesztése önmagában nem hoz érdemi gazdasági fejl ődést, s nem képes a felemelkedés alapjává válni az elmaradott térségekben. A területi fejlődés kulcsát jelent ő gazdasági élénkülés megindulásához (a küls ő tőkebevonáson túl) valószínűleg egyéb fejlesztési irányok - mint a helyi munkaer őképzés, a kommunikációs hálózatok kiépítése, a helyi kutatóbázisok támogatása, nemzetközi integrálódás, stb. - megfelel ő kombinációi teremthetik meg az alapokat. A kistérségi fejlesztési tervek kidolgozásánál sajátos problémát jelent a térségek mérete: a gazdasági fejlesztések optimális piacmérete meghaladja a kistérségek Kiss János: A hazai területfejlesztési gyakorlat néhány kulcsproblémájáról Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 73–78. p. 78 Kiss János TÉT 1997 E 3 többségének nagyságát, s nem elégséges mérték ű a helyi tőkeképződés sem. A társadalom megszólítása viszont éppen a kisebb egységek szintjén hatékony. Jelentős differenciák mutatkoznak - s így eltér ő megközelítésekre van szükség - a fejlettebb és az elmaradottabb régiók fejlesztésében: az utóbbi területeken általában nagyobb a hajlandóság az összefogásra, ám kevesebb a kínálkozó jó lehet őség, illetve az ezekhez rendelhető anyagi és emberi erőforrás. Ettől függően mindenütt más típusú és más léptékű programok kellenek: a fejlettebb területeken nagyobb hangsúlyt kell fektetni egyfajta sajátos marketing tevékenységre, a megvalósításra jelentkező piaci vállalkozók orientálására, míg a hátrányos helyzet ű térségekben - a külső forrásszerzés els ődlegességén túl - szükségképpen nagyobb súlyt kell kapniuk az önerőből megoldható, közösségi együttműködésen alapuló kisebb volumen ű fejlesztési javaslatoknak. A koncepciókészítés során a jelenleginél nagyobb figyelmet kell fordítani, egyrészt a koncepció "m űködtetésének" eszközeire, másrészt a források elosztásának néhány - a fejlesztési prioritásokon túlmen ő - elvi kérdését is szabályozni kellene. Véleményem szerint a hazai területfejlesztés legnagyobb problémája ma még az ilyen célokra fordítható források szűkössége. Épp azért kell azonban a szervezeti- strukturális problémákat miel őbb tisztázni és megoldani, hogy amikor - remélhetőleg a nem túl távoli jövőben - a jelenleginél lényegesen több pénz fog jutni a területfejlesztésre, azt minél hatékonyabban lehessen majd felhasználni. Jegyzetek Az előadás A területi tervezés új kihívása: a területfejlesztési koncepció c. konferencián hangzott el. (Győ r, 1997. április 3-4.)