Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 67-71. p. Tér és Társadalom 1997 s 3: 67-71 A TERÜLETFEJLESZTÉSI TÖRVÉNY UTÁN EGY ÉV TANULSÁGA! ÉS TAPASZTALATAI' (A Year after the Regional Development Act: Lessons and Experiences) (BÁN IMRE - ORMOSY VIKTOR) A területfejlesztésr ől és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény A szakma által régóta várt jogszabály, a területfejlesztésr ől és a területrendezésr ől szóló 1996. évi XXI. törvény létrejöttét az államigazgatásnak a rendszerváltást követő szemléletváltása tette lehet ővé, és az Európai Közösséghez való csatlakozási szándék tette igazán időszerűvé. A törvény létrehozásának legsürget őbb indoka az volt, hogy a társadalmi és gazdasági átalakulás során a differenciáló, szelektáló gazdasági erők és az ezeket támogató szabályozás hatására feler ősödtek a területi egyenl őtlenségek. A modern gazdasági struktúrák, szervezeti- és tulajdonformák egyenetlen elterjedése miatt növekedett a fejlettségi különbség a nyugati és a keleti országrészek között. Súlyos helyzetbe kerültek a társadalmi és gazdasági szempontból elmaradott térségek és az állami nagyiparra alapozott, tradicionálisan ipari jellegű térségek. A központi eszközök, ezen belül a területfejlesztési pénzügyi támogatások, a kormányzati fejlesztési programok sem tudták érdemben befolyásolni a kedvez őtlen folyamatokat. Ennek csak részben volt oka a források elégtelensége és a központi források nem kellő összehangoltsága. A regionális válságkezelés nemzetközi tapasztalatai azt mutatják, hogy a központi akciók önmagukban nem lehetnek sikeresek. A válsághelyzetek megoldása csak a különböz ő problémákat komplex módon kezel ő, a helyi sajátosságokat messzemen ően figyelembevev ő, a pozitív térségi kezdeményezéseket felkaroló helyi, térségi stratégia kialakításán és megvalósításán alapulhat. Mindez a területfejlesztés döntési szintjeinek decentralizálását tette szükségessé. A jövőben az állam fő feladata: a megfelel ő közgazdasági feltételrendszer megteremtése, a területi intézményrendszer kiépülésének támogatása lesz, miközben a konkrét cselekvési programok kidolgozását és megvalósítását - a központi koordináció és ellenőrzés mellett - a térségi szerepl őknek engedi át. A területfejlesztésr ől és területrendezésr ől szóló törvény a decentralizáció, a partnerség és a demokratikus nyilvánosság alapelveire épül. A demokratikus nyilvánosság szerepének növekednie kell a regionális politikában, amelynek újszerűsége éppen a helyi erőforrások bevonásában és a nagyobb társadalmi támogatottságban rejlik. A területfejlesztés általános távlati céljai: • az ország egészének arányos fejlesztése, • a lakosság életfeltételeinek javítása; • a társadalmi és gazdasági esélykülönbségek csökkentése; Bán Imre - Ormosy Viktor : A területfejlesztési törvény után. Egy év tanulságai és tapasztalatai Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 67-71. p. 68 Bán Imre — Ormosy Viktor TÉT 1997 s3 • a régiók, településtípusok civilizációs és infrastrukturális feltételeinek közelítése; • az elmaradott, hátrányos térségek, települések helyzetének javítása, problémáinak kezelése. A területfejlesztési politika úgy kíván az ország gyorsabb és hatékonyabb fejlődéséhez hozzájárulni, hogy nem a közvetlen üzleti jövedelmez őség elérését tűzi ki céljaként, hanem az ahhoz szükséges szolgáltatási, infrastrukturális és információs feltételek kialakítását tekinti elsődlegesnek. Mindezek érdekében meg kell teremteni a termelési tényez ők, a munkaerő, a tőke, a szakértelem, a know-how ésszerű térbeli mobilitásának feltételeit, hozzá kell járulni az ország modernizálásához, biztosítani a fenntartható fejl ődést a környezeti adottságokkal és terhelhetőséggel összhangban. A fenntartható fejl ődés elve részben környezetvédelmi követelményeket takar, de érvénye azon túl is terjed, kiterjed a jövő generációiért viselt felel ősségre is. A területfejlesztésr ől és területrendezésr ől szóló törvény nyomán jelent ős változások mentek végbe a területfejlesztési politika döntési mechanizmusában. Ezek az intézményrendszer decentralizációját, demokratizálását és koordinációs szerepének növelését jelentik. A területfejlesztés célrendszere komplex eszközrendszer kialakítását igényli, amelynek egyik fontos eleme a közvetlen pénzügyi támogatás. Az országgy űlés és a kormány figyelemmel kísérve és értékelve a területi, gazdasági és társadalmi folyamatokat, meghatározza a támogatások irányelveit és a pénzügyi eszközök felhasználásának szabályait. A területfejlesztés gazdasági fejl ődésre gyakorolt hatása felfedezhet ő a központi költségvetés tervezése, az egyes ágazatok fejlesztési programjainak kidolgozása és koordinációja terén is. A Területfejlesztési Törvény érvényesülése a gyakorlatban A tanácsok a decentralizálandó pénzeszközök nagyságrendjét rögzít ő, végleges formában 109/1996.(VII.16.) számú, illetve azok felhasználási szabályait és a pályázati kiírás alapvet ő feltételeit megállapító 107/1996. (VII.16.), valamint 108/1996.(VII.16.) számú jogszabályok el őírásainak megfelel ően komolyabb nehézségek nélkül megfeleltek a megszabott határid őknek. Már a pályázati kiírás, illetve a döntés-el őkészítés szakaszában felmerült számos olyan kérdés és kritika, amelyek folyamatosan felszínen maradtak, és amelyekre az 1997. évi szabályozás kialakítása során lehet majd válaszokat találni. Több önkormányzat sérelmezte, hogy az alkalmazott mutatórendszer - a térségi központ viszonylag kedvező bb paraméterei miatt - az egyébként súlyos helyzetben lév ő települések támogatását nem teszi lehet ővé. Ennek megfelel ően az 1997. évben a megyeszékhelyek mutatói már nem fogják hátrányosan érinteni a központi kistérség egyéb településein megvalósítandó beruházások támogathatóságát. A másik általánosítható probléma a kistérségi besorolással, egyidej űleg a besorolás megváltoztatásának igényével függött össze. Bár a statisztikai kistérségek határvonalainak igényekt ő l függő , folyamatos átrajzolása szakmailag nem elfogadható, bizonyos módosítások végrehajtásának jogosságát szakért ői szinten sem kérdőjelezték meg. Ennek rendezésére is még ez évben sort kerít a Központi Statisztikai Hivatal a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériummal Bán Imre - Ormosy Viktor : A területfejlesztési törvény után. Egy év tanulságai és tapasztalatai Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 67-71. p. TÉT 1997 s3 Egy év tanulságai és tapasztalatai... 69 együttműködve. A felülvizsgálat nem eredményezheti azonban, hogy a statisztikai kistérségi rendszer területe azonos legyen az önkormányzati társulások területével, mert az önkormányzatok nem kötelesek társulásba lépni, másfel ől viszont ugyanaz az önkormányzat több társulásnak is tagja lehet. Biztosítani kell a rendszer stabilitását hosszabb id őtávra. Vita tárgya volt a decentralizált területfejlesztési pénzeszközök egyes megyékre jutó konkrét összege is. A kifogás nem a mutatók alkalmazásával szemben fogalmazódott meg, hanem inkább az merült fel, hogy e paraméterek milyen súllyal szerepeljenek a decentralizált területfejlesztési pénzeszközök megyék közötti arányainak megállapításánál. Erre a jelenleg parlamenti tárgyaláson lév ő - a területfejlesztési támogatások, valamint a decentralizáció irányelveir ől és a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerér ől szóló - országgyűlési határozathoz kapcsolódó kormányrendeletek egyeztetése során kell majd megoldást találni. (Azóta a Parlament a határozatot már elfogadta.) A területfejlesztési tanácsok m űködésének tapasztalatai A döntések szakmai el őkészítésében jelentős szerepet vállaltak a tanácsok tagjait delegáló szakmai szervezetek, illetve a legtöbb helyen a Magyar Államkincstár helyi fiókszervezetei is. A megalapozottnak mondható döntés-el őkészítés ellenére többnyire komoly vita kísérte a pénz felosztását, és gyakran el őfordult, hogy informális egyeztetéseket is tartottak a tanácsok tagjai. Részben ezeknek a megbeszéléseknek az eredménye, hogy október első napjaira szinte mindenhol megszülethettek a megyei keretek felosztásáról hozott döntések. Vitát váltott ki a tanácsoknál, hogy sok beruházást támogassanak-e az igényelt támogatási mértéknél alacsonyabb összeggel, vagy kevesebbet, de a kért támogatás szinte teljes nagyságrendjének odaítélésével. Többségében az előbbi álláspont érvényesült. Mindkét kormányrendelet lehet őséget adott a pályázati feltételekt ől való eltérésre, amelyhez miniszteri felmentés volt szükséges. Ezzel valamennyi megyében éltek a tanácsok. Leginkább a már megkezdett beruházások támogatásának engedélyezését kérték, illetve a saját forrás minimálisan el őírt 20%-os nagyságrendjét ől való eltérésre támasztottak igényt a pályázók, de el őfordult az ismételt támogatás, illetve a támogatás együttes összegének megváltoztatása iránti kérelem is. A felmentéshez folyamodók nagy száma azt jelzi, hogy a kormányrendeletek 1997. évi megalkotásánál ezen a téren is szükséges a jogszabályok eddigi el őírásainak módosítása. A döntéseket követ ően a legfontosabb feladat a támogatási szerződések mihamarabbi megkötése volt. Ez az id őszak számított a területfejlesztésr ől és területrendezésr ől szóló törvény elfogadását követ ően kialakult decentralizált döntéshozatali rendszer legkritikusabb szakaszának. Több pályázó nem tudta vállalni az alacsonyabb támogatási mérték mellett a beruházás elindítását, így szinte valamennyi megyében felszabadultak pénzeszközök. A tanácsok a probléma kezelésére a legtöbb megyében tartaléklistákat állítottak fel, amelyen a forráshiány miatt elutasított pályázatok szerepeltek, és az el nem költött források nagyságrendjétől függően általában e listák vezet ő helyein szerepl ő pályázatok váltak automatikusan kedvezményezetté. A másik eszköz a korábban alacsonyabb hozzájárulást kapott pályázatok támogatási arányának növelése volt. Bán Imre - Ormosy Viktor : A területfejlesztési törvény után. Egy év tanulságai és tapasztalatai Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 67-71. p. 70 Bán Imre — Ormosy Viktor TÉT 1997 s3 Erőteljes igényként merült fel, hogy - a központi költségvetési forráselvonást elkerülendő - kormányzati, mindenekel őtt pénzügyminisztériumi állásfoglalás szülessen arra az esetre, ha képz ődik 1997-re áthúzódó maradvány. A Pénzügy- minisztérium januárban alakította ki végleges véleményét, amely alapján nem vonhatóak el egyrészt a szerz ődéssel lekötött támogatások, másrészt azok a pénzeszközök, amelyekre ugyan még nem kötöttek szerz ődést, de a tanács nyilvánosságra hozta az érintett kedvezményezettek névsorát. A döntések területfejlesztési hatásai A rövid pályázati id őszak ellenére a két támogatási rendszer felhívására - közel azonos arányban - összességében 3300 pályázó nyújtott be támogatási igényt. A megyei területfejlesztési tanácsok a 4,7 Mrd Ft decentralizált területfejlesztési célelő irányzat 98%-áról - azaz 4,6 Mrd Ft-ról - döntöttek. A különbözetet a döntések végrehajtása során bekövetkezett változások eredményezték. Az 1997. évre áthúzódó kötelezettség vállalás 1,31 Mrd Ft, amely az 1996. évi keret 28%-a. (A 107/1996. (VII.16.) kormányrendelet 30%-ban húzta meg a határt.) Az 1998. évre vállalt 214,4 M Ft-os kötelezettséggel együtt ez az arány alig 32,3%, azaz alatta marad a jogszabályban el őírt felső mértéknek, amely 40% volt. Összesen tehát a tanácsok 6,01 Mrd Ft támogatásról döntöttek, amely több, mint ötször akkora - mintegy 32,0 Mrd Ft összköltség ű - beruházás megvalósítását segíti el ő. A kormányrendelet céljainak megfelel ően az 1996. évi keret három legnagyobb arányt mutató támogatása, az 1996. évi keret mintegy 89-90%-át köti le: • munkahelyteremtő és -megtartó beruházások, 1,95 Mrd Ft (43,4%); • termelő infrastrukturális beruházások, 1,59 Mrd Ft (35,4 %); • különböző - kistérségi, megyei, helyi vállalkozásösztönz ő, stb. fejlesztési programok elkészítését 0,46 Mrd Ft-tal (10,2%) segítették el ő a tanácsok. A munkahelyteremtő -, illetve megtartó beruházások megvalósítását els ősorban vissza nem térítendő támogatásokkal segítették. Arányában nem volt jelent ős (mindössze 6,6%) a visszatérítend ő juttatás és elhanyagolható arányú (0,6%) a kamattámogatás. A fenti arányok kiegyensúlyozottabbá tétele érdekében megfontolandó, hogy a visszatérítend ő támogatások közvetlenül álljanak - visszatérítésüket követő en - a tanácsok rendelkezésére. A termelő infrastrukturális beruházásokon belül els ősorban a szennyvíz- beruházások (az összes 1996. évi termel ő infrastruktúra-támogatás 37,4%-a), a gáz (24,8%), valamint az utak, kerékpárutak (14,2%) kivitelezéséhez, illetve befejezéséhez, juttatott hozzájárulás mértéke volt jelent ősnek mondható. A munkahelyteremtő beruházásokat els ősorban Szabolcs-Szatmár-Bereg (88,1%), Borsod-Abaúj-Zemplén (68,9%), illetve Heves (61,8%) támogatta, míg Zala (11,4%), Vas (9,8%), és Fejér (1,2%) megyék kevésbé preferálták ezt a célt. A termelő infrastruktúrára legtöbbet Zala (83,4%), Vas (80,6%), illetve Fejér (70,3%) megyék fordították. Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék ilyen célt egyáltalán nem támogattak. A decentralizált, területi kiegyenlít ő támogatások terhére a Területfejlesztési Tanácsok gyakorlatilag az el őirányzat teljes összegét lekötötték. (A maradvány mindössze 4,4%.) Ennek a forrásnak a terhére megközelítőleg 1,3 Mrd Ft nagyságrendű kötelezettséget vállaltak a tanácsok, amely a jövő évi keret 29,9%-a. Ez az összeg 1998-ra 256,1 ezer Ft, amely a keret mindössze 5%-a. A kötelezettség-vállalások együttes nagyságrendje 34,9%, azaz a Bán Imre - Ormosy Viktor : A területfejlesztési törvény után. Egy év tanulságai és tapasztalatai Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 67-71. p. TÉT 1997 s3 Egy év tanulságai és tapasztalatai... 71 tanácsok jelentő sen alatta maradtak a 108/1996. Kormányrendeletben megszabott felső határnak. Az összességében 6,6 Mrd Ft-os támogatás, mintegy 30 Mrd Ft nagyságrendű beruházás megvalósításához járul hozzá, ami több mint négyszeres indukáló hatást jelent. A támogatások több, mint 75%-át költötték termel ő infrastrukturális beruházások megvalósítására. Ezen belül különösen a víz, szennyvíz, illetve a gázhálózat építésére fordítottak nagy összeget, de az úthálózat- építést is támogatták (20%). A termel ő infrastruktúrán belül ezek együttesen teszik ki a támogatások 85%-át. A Magyar Államkincstárral való együttm űködés tapasztalatai A támogatási szerz ődések megkötése kevésbé volt problematikus a folyósítás másik alapfeltételét jelent ő finanszírozási szerz ődésekhez képest, ezért indokolt ennek tapasztalatait is áttekinteni. A MÁK - a kiírt tender elnyerését követ ően - és a KTM hosszas egyeztetés után decemberben kötötte meg a megállapodást a szolgáltatás tartalmáról és feltételeir ől. Ez a Kincstárnak jelent ős - formai, pénzügyi - szűrőfunkciót biztosít a döntés el őkészítésben, lebonyolításban, ellen őrzésben. Nem helyettesítik egymást a Kincstár, illetve a megyei munkaszervezetek, hasznos tevékenységük egymásra épül. A Kincstár megyei szervezetei is kés őn kapcsolódtak be a munkába. Több megyében csak a döntések, s őt egyes esetekben csak a szerződéskötések után kezdtek foglalkozni a pályázatokkal. A kés ői kapcsolatfelvétel egyik „eredménye", hogy a pályázatokkal benyújtott mellékletek egy része aktualitását vesztette, ezért újra be kellett szereztetni a pályázókkal. A területfejlesztési tanácsok, mint intézményrendszer, szervesen kapcsolódnak mind a kistérségi, mind az országos szervezetekhez. Ezek m űködése szemléletében megelőzte azt a költségvetési, tervezési, döntési mechanizmust, amely kiszolgálja őket. Alapvető koordinációs problémaként értékelhet ő, hogy a kistérségek megyei fejlesztési tanácsokkal folytatott vitája, egyeztetései nem a Kincstár által el őzetesen megvizsgált formai, pénzügyi követelményeknek megfelel ő pályázatok alapján, a szelektált pályázatok esetében történt, hanem el őször született a "megegyezés", majd a megkötött támogatási szerz ődéseket a Kincstár bírálta el. A szervezeti együttműködés és a szabályozás egyik fontos tapasztalata, hogy csak az általános pénzügyi, jogi, stb. követelményeknek megfelel ő pályázatok közötti differenciálással lehet jó döntést hozni a támogatásokról, a decentralizált források felhasználásáról. A másik nagyon fontos tapasztalat, hogy a megyei tanácsoknak minél hamarabb átfogó megyei koncepcióra van szükségük annak érdekében, hogy az ennek alapján kialakított programok megvalósítására koncentrálva adjanak vagy utasítsanak el adott esetben formailag, pénzügyileg megfelel ő pályázatokat is. Hosszabb távon két jelentős feladat megoldása áll még a területfejlesztés hazai gyakorlata el őtt. Egyrészt, az állami források koordinált, összehangolt felhasználásának kell megteremteni az intézményi, jogszabályi feltételeit, másrészt, ezzel összefiiggésben - a nemzetközi források jobb elérhet ősége érdekében - a programfinanszírozás tényleges gyakorlatának bevezetésére kell a jöv ő erőfeszítéseit koncentrálni. Jegyzetek Az előadás A területi tervezés új kihívása: a területfejlesztési koncepció c. konferencián hangzott el. (Gy őr, 1997. április 3-4.)