Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. Tér és Társadalom 7. 1993E3-4: 115 —134 KITEKINTŐ A MEZŐ GAZDASÁG PRIVATIZÁCIÓJA - A MAGYAR MEGKÖZELÍTÉS SAJÁTOSSÁGAI (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) MARIE-CLAUDE MAUREL Magyarország, közép-európai szomszédjaitól eltér ően, igyekezett elkerülni a „sokkte- rápia" alkalmazását, ezzel szemben inkább a fokozatos átmenet stratégiáját választotta. A magyar gazdaság döntéshozói több évtizedes reform-tapasztalatokkal felvértezve nem tömeges privatizációt kívántak végrehajtani, hanem a részérdekeket figyelembe vev ő ár- nyaltabb módszer, illetve pragmatikusabb megközelítés mellett döntöttek. Hasonlókép- pen vélekedtek a magyar mez őgazdaság irányítói is, akiknek célkit űzései szerint a szek- tor fokozatos szerkezeti átalakítása során a mez ő gazdaságnak alkalmazkodnia kell a piac- gazdaság viszonyaihoz, ám ezzel egyid őben fenn kívánták tartani a termelés és az agrár- export korábbi nagyságát is. Kelet-Európa némely országában a dekollektivizáció a magyarországinál lényegesen gyorsabb volt, így például Romániában 1991-re teljesen lezárult a földek visszaadásának folyamata. Magyarországon a termel őszövetkezetek átalakulása 1992 tavaszán kezd ő dött el, miután 1991 júniusában a törvényhozás elfo- gadta az egykori földtulajdonosok kárpótlását rendez ő törvényt, illetve 1992 januárjában a szövetkezeti vagyon nevesítésének folyamatáról rendelkez ő törvényt. Ezeknek a törvé- nyeknek a végrehajtási utasításai pedig egészen sajátos úton indították el a magyar mez ő- gazdaság privatizációját. A magyar agrárprivatizáció sajátosságainak meghatározásához meg kell vizsgálnunk a magyar mezőgazdaság történeti fejl ő dését, a társadalom átstrukturálódásának folyamatát, s azon politikai és társadalmi er ő k játékát, amelyek beleszóltak a föld és a termelési javak privatizálási módjának megválasztásába. Az új magyar mez őgazdasági modell megválasztásában ugyanis fontos szerepet játszottak — az agrárpolitika szándékai mellett — gazdasági, társadalmi kényszerek és érdekek. is. A mez őgazdaság strukturális átalakí- tásának programja az „ancien régime" kollektivista modelljéb ől indul ki, amelyet egy új, közelebbrő l még nem határozott mez ő gazdasági modellé kíván átformálni (1. ábra). A séma középpontjában a föld és az egyéb javak privatizációjának módja áll. A privati- záció modelljének kialakításánál figyelembe kellett venni a korábban már létez ő struktú- Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. 116 Kitekint ő TÉT 1993 .3 —4 Szerk esztette:Marie-C laude Maurel . L 1~1~1~ .05 OQ tNO ts, E.• g 0,2 I a CP3 ó. 00 a Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. TÉT 1993 • 3 —4 Kitekint ő 117 rákat, valamint azokat a társadalmi er ő ket és érdekcsoportokat, amelyek politikai viták- ban fejtették ki álláspontjukat. Egy olyan társadalom számára, amely a demokrácia és a jogállam kialakítását t űzte ki célul, a piacgazdaságra való áttérésnek igen nagy a társa- dalmi tétje, ennélfogva az átalakulás módja folyamatosan polémia tárgya a gazdasági és a társadalmi élet szerepl ői között. Tanulmányom első részében a kollektivizált magyar mez ő gazdaság modelljének fejlő- dési sajátosságait vizsgálom meg. A második fejezetben a mez őgazdaságban dolgozók- nak a privatizáció során tanúsított magatartásával foglalkozom. Végül a harmadik rész- ben annak elemzésére vállalkozom, hogy a társadalom különböz ő csoportjai miként jelentek meg a politikai küzd őtéren, s hogyan viszonyultak a privatizáció folyamatához. A mez őgazdaság privatizációját meghatározó strukturális tényez ők Visszatérés az agrárkérdéshez A magyar vidéki népesség a 20. század során igen különböz ő tapasztalatokat szerzett az ágazatokat illet ő en: a két világháború között, illetve a II. világháborút követ ően agrárreformokkal próbálták rendezni a magyar mez ő gazdaság helyzetét, amelynek sorsát megpecsételte az ötvenes-hatvanas években végrehajtott kollektivizálás. Az 1945-ös agrárreform a magyar mez ő gazdaság félfeudális struktúráját bontotta le véglegesen, s a nagy egyházi és világi birtokokat kistulajdonos, illetve földnélküli parasztok között osz- tották ki. Rövid id ő alatt a kis családi gazdaság, 1 illetve a kisparaszti gazdálkodás mo- dellje vált általánossá Magyarországon. Ennek a kisparaszti társadalomnak a Független Kisgazdapárt programja adott megfelel ő agrár ideológiát. Ám ezek a sikerek id őlegesnek bizonyultak, és a mező gazdaság kollektivizációja a szocialista nagygazdaságok dominan- ciáját eredményezte. Kétségtelen azonban, hogy Magyarországon nem törekedtek a kis családi gazdaságok teljes felszámolására. A szocialista korszakban a két mez őgazdasági struktúra egymást nem kizárva, egyfajta szimbiózisban élt egymás mellett. 2 A mező gazdaság szerkezeti átalakítása és a végrehajtott iparosítás ellenére a magyar vidéki társadalomban nem ment végbe tömeges paraszti elvándorlás. Kétségtelen vi- szont, hogy a mez ő gazdaság súlya lényegesen csökkent, különösen, ha figyelembe vesszük azt, hogy a két világháború között a mez őgazdaság az aktív népesség 60%-át foglalkoztatta. Ez a magas arány a szocialista mez őgazdaság korszakában 18%-ra csök- kent. A mező gazdaság mindenesetre a foglalkoztatási rendszer központi tényez ője maradt, létalapját adta a tízmilliós ország több mint négymillió vidéki lakosának. A szö- vetkezetek és az állami gazdaságok a mez őgazdasági termelés mellett jelent ős ipari és szolgáltató tevékenységet is folytattak, ezenfelül a háztáji gazdaságokból származó bevé- telek is gyarapították a mez ő gazdasági üzemekben dolgozók jövedelmét. Mindezek Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. 118 Kitekint ő TÉT 1993E3-4 együttesen eredményezték azt, hogy a magyar vidéki népesség nem áramlott be tömege- sen a nagyvárosokba. A piacgazdaságra való áttérés és az új struktúra kialakítása azonban a teljes vidéki gazdasági szervezet elt űnését eredményezte, visszavetve a vidéki magyar társadalom viszonylagos prosperálását. A leírtak ismeretében el őre látható volt a vidéki munkanélküliség gyors növekedése, amelyet mindenekel őtt a szövetkezetek soro- zatos csődje táplált. Az átalakult mez őgazdasági vállalkozások pedig a korábbinál lénye- gesen kevesebb ember foglalkoztatására képesek. A szerkezeti átalakulás tehát azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy miként Közép-Európában általánosan, az agrárkérdés Magyarországon is komoly zavarokat okoz. Els ősorban két szempontot célszer ű számí- tásba venni: egyfel ő l azt, hogy a vidék demográfiailag viszonylag produktív, másfel ől, hogy a tulajdonlás új rendjének jogi szabályozása — legalábbis az els ő időszakban — a mező gazdaság szerkezetének szétesésével jár. A kollektivizmus modelljének hagyatéka A meghatározó szerkezeti elemei közül a kommunista korszak öröksége a legsúlyo- sabb, mindenekel őtt az, hogy a kollektivizmus a központi jövedelemelosztó rendszere na- gyon nehezen bontható le. A munka társadalmi jellemz ői Idézzük fel a kollektivista modell okozta változást, a föld, valamint a termelési esz- közök közös tulajdonán alapuló viszonyok etikai pusztító hatását. A mez őgazdaság „szocialista átszervezése" csaknem teljesen kitörölte a mez őgazdasági szövetkezetek és az állami gazdaságok bérmunkásainak mentalitásából a paraszti tradíciót. A „közös tu- lajdonhoz" való viszony személytelenné, anonimmá vált, s ezzel a megfoghatatlan „szo- cialista tulajdonnal" szemben értelmét vesztette a dolgozói felel ősség. A gazdasági és a technikai változások, amelyeket a termelési javak koncentrációja igényelt, valamint a nagylétszámú munkáskollektívák létrehozása alapvet ően megváltoztatta a mez őgazdasági munka tartalmát. Ily módon a paraszti munka elveszítette egykori összetett jellegét, s átalakult szektorok szerint szétbontott, területileg körül nem határolt, felülr ől irányított tevékenységgé. A mező gazdasági munkát csoportokba szervezett, központilag irányított munkások végezték, ami nagyban emlékeztet az egykori nagybirtokok munkaszerveze- tére. Ugyanakkor a szövetkezeti tagokat és alkalmazottakat (miként az állami gazdasá- gok bérmunkásait) egy valódi társadalmi szerz ődés védte, amely szociális és kulturális szolgáltatásokat, a foglalkoztatás biztonságát, valamint a minimálbért garantálta szá- mukra. A szocializmus korszaka megtörte a generációk tapasztalatainak családi hagyományo- zódását, átformálta a társadalmi-szakmai státust meghatározó képzést, igyekezett felszá- molni a vállalkozási szellemet, melynek következtében csaknem teljesen elt űnt a sok- Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. TÉT 1993 .3 —4 Kitekint ő 119 irányú képzettséget igényl ő paraszti életforma. E folyamat napjainkra már-már meg- fordíthatatlannak t űnik. A háztáji gazdaságok, illetve a kis kézm űipari műhelyek azon- ban kaphattak bizonyos vállalkozási támogatást, különösen Magyarországon, ahol a má- sodik gazdaság a fejl ődés fontos tényez ője volt. Ám kérdéses, hogy ezek a kistermel ők, akik nem rendelkeznek megfelel ő tő kével és eszközökkel, sem jelent ős piaci tapasztala- tokkal vállalják-e az egyéni vállalkozással, illetve a magángazdálkodással járó kockáza- tot? Kérdés továbbá az is, hogy mekkora lesz a költség- és id őigénye az új viszonyokhoz való alkalmazkodásnak? A közös tulajdon A szocialista korszakban er ő sen sérült a magántulajdon biztonsága, s ahhoz, hogy ne kerülhessen veszélybe a piacgazdaság kialakulásának folyamata, mindenekel őtt a magán- tulajdont kellett jogaiba visszahelyezni. A kollektivizálás a parasztság javainak valódi elidegenítését jelentette, ami azonban a szovjet modelltől eltérő módon történt, mivel a földet nem vették állami tulajdonba, s nem hoztak létre azonnal közös tulajdont. Az els ő szövetkezetek megalakítása idején a föld a parasztok tulajdonában maradt. Nem született olyan törvény, amely megszüntette volna a szövetkezeti tagok földtulaj- donát, de ez mégsem jelentette a föld feletti szabad rendelkezés jogát. A megszorítások következtében e tulajdonforma nagyon korlátozott tulajdonként m űködött. 4 Ami az egyénileg használt földdarabot illeti, fontos tisztázni azt, hogy az erre vonatkozó m űve- lési jog az idő tájt alakult ki, amikor a magántulajdonban lév ő paraszti termel őeszközök átkerültek szövetkezeti tulajdonba. A hivatalos terminológiában ezt a formát mint „sze- mélyi" vagy „egyéni" tulajdont emlegették, kínosan kerülve a magántulajdon terminus használatát. Másrészrő l a földterület használatát lehet ő vé tették azoknak a tagoknak is, akik földtu- lajdon nélkül léptek be a szövetkezetbe. A földterület használata szorosan köt ődött a közös tulajdonban végzett munkához, s jelent ős természetbeni el őnyökkel járt maga a szövetkezeti tagság. A tulajdonjog tehát jogi értelemben teljesen kiürült, bár formálisan fennmaradt. Magyarországon a szövetkezetek által m űvelt földterület egy része ugyanis szövetkezeti tagok tulajdonában maradt. A magyar szövetkezetekben használt földek 39%-a volt a tagok tulajdonában, amely után a tulajdonosok földjáradékot kaptak. A kollektivizáció idő szakától fogva, azonban sok tulajdonos hagyta el a szövetkezeteket, hátrahagyva tu- lajdonát, amely a szövetkezet osztatlan tulajdonává vált. Magyarországon egy 1967-es törvény alapján a szövetkezetb ő l eltávozott tulajdonosok kaptak némi anyagi kompenzá- ciót a tulajdonukért, ám ez az összeg nevetségesen alacsony volt. Ily módon az egykori földtulajdonosok javaiból folyamatosan feltölt ődött a szövetke- zetek „osztatlan tulajdona". Ez hasonlóképpen történt más termel őeszközökkel is (épü- Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. 120 Kitekint ő TÉT 1993 .3 —4 letek, gépek, állatállomány). Elméletben tehát egy szocialista tulajdonformáról van szó, amely azonban különbözik az állami tulajdontól — ideológiailag attól alacsonyabb rendű , mivel egy munkaközösség tulajdona, s nem „az egész népé". A tagok közös tu- lajdona, amelyet „osztatlannak" neveztek, azt jelentette, hogy a tényleges vagyont nem lehet szétosztani amikor a tagok nyugdíjba rhentek, a nyugellátás a szövetkezeti rendszer részeként működött. A szövetkezeti tag nem mint a társadalmi javak hordozója, hanem mint a kollektíva tagja kapcsolódott a tulajdonához. A „közös" tulajdonosok nem voltak anyagilag felel ő sek a szövetkezet javaiért, tulaj- donosi érdekeiket pedig alapvet ő en deformálta a központi tervezésre alapozott irányítási mód. A szövetkezeti tagok ellen ő rzési joga már nagyon korán formálissá vált, a közgy ű- lés szerepe a párt és az állami adminisztráció által hozott döntések jóváhagyására szorít- kozott. A szövetkezeteknek a szocialista tulajdon egységesített rendszerébe történt integ- rálása azzal járt, hogy szétválasztották a tagokat és a szövetkezeti tulajdont. Valójában a szocialista mező gazdaságban elt ű nt a tulajdonos, viszont helyette kialakult a „vezet ők" hatalma, amely a közös javakat gyakran úgy kezelte, mintha az a saját tulajdona lenne. Ez az átalakulás a szocialista hatalom támogatásával ment végbe, mivel ily módon köze- lebb juthattak a végs ő célhoz, az állami tulajdon eszményéhez. A szocialista tulajdon felsőbbrendű ségének terminológiáját ugyan nem használták, aminek az volt az oka, hogy a teljes kisajátításnak nem volt törvényi háttere. A szövetkezeti tulajdon fikciója emiatt fennmaradt, elrejtve a valóság tényeit. A „közös" tulajdon privatizációja pedig igen ellentmondásos helyzetet eredményezett. A társadalmi szereplők viszonya a privatizációhoz A kollektív termelésre alapozott társadalmi kapcsolatok megváltozása nem önmagában ment végbe. Számba kell vennünk, hogy a társadalmi szerepl ő k mutáción mentek át, amely átalakította társadalmi státusukat és munkájuk feltételeit, megváltoztatta életszín- vonalukat. Ez a világ nem nyertese annak a társadalmi mobilitásnak, amit az átalakulás okozott. Kérdés, hogy milyen mértékben rendelkeznek a társadalom szerepl ői az átalakulás által megkívánt adaptációs és kezdeményez ő képességgel? Milyen mértékben képesek átalakítani szakmai specializációjukat, s milyen attit ű dökkel rendelkeznek a javak tulajdonának átalakításával kapcsolatban? Az átalakulás tekintetében a társadalom szerepl ő inek stratégiaválasztását er ősen be- folyásolja az „ismerethiány leple", vagyis ismerik a társadalomban elfoglalt helyüket, a munkafeltételeiket, de nincs elképzelésük arról, hogy az új rendszer mit tartogat szá- mukra. Minden beszélgetésnek, amelyet a mez ő gazdaságban dolgozókkal helyzetükr ől folytattam, a központi gondolata a bizonytalanság volt. Általános az ismerethiány a piac- gazdaság viszonyai között m űködő mező gazdaság mechanizmusairól, s a társadalmi sze- Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. TÉT 1993 • 3 — 4 Kitekint ő 121 replők úgyszintén nem rendelkeznek el őképekkel a formálódó rendszerben elfoglalandó gazdasági és társadalmi helyzetükr ől sem. 1991-92 telén vizsgálatot végeztünk, amelynek keretében közel 120 személyt, szövet- kezeti tagokat és alkalmazottakat kérdeztünk meg Bólyban (Baranya megye) és Jakab- szálláson (Bács-Kiskun megye), valamint munkásokat a Bólyi Mez őgazdasági Kombinát- ban. A vizsgálat során feltett kérdésekkel a dolgozóknak a privatizációval kapcsolatos attitűdjeit igyekeztük meghatározni 5 . A tulajdon-érzék leépülése Kérdéseink els ő csoportja a dolgozók viszonyát igyekezett tisztázni vállalkozásaik javaihoz. Külön foglalkoztunk a földdel és a termel őeszközök különböző típusaival (épületek, gépek, állatállomány). Kérdéseinket ahhoz igazodva módosítottuk, hogy ter- melő szövetkezetet vagy állami gazdaságot vizsgáltunk-e. Ily módon igyekeztünk alkal- mazkodni a „szocialista tulajdonformák" jogi sajátosságaihoz (szövetkezeti tulajdon, állami tulajdon). Az els ő esetben a terminológia egységei a szövetkezet, illetve a szövet- kezeti'tag, míg a második esetben államról és vállalatról beszéltünk (1. táblázat). 1. TÁBLÁZAT A dolgozók tulajdonjogi ismeretei (Ownership law skills of the workers) bólyi termelő- jakabszállási bólyi állami szövetkezet szakszövetkezet kombinát földek épületek és földek épületek és földek épületek és más termel ő- más termel ő- más termel ő- eszközök eszközök eszközök A szövetkezet 11 20 5 27 az állam 17 9 A tagok 20 15 15 12 a kombinát 9 20 Mindkettő 10 7 20 1 mindkettő 7 7 Nem tudja 2 1 3 2 nem tudja 8 5 Összesen 43 43 42 42 öszesen 41 41 Ami a státust illeti, a magyar mező gazdasági dolgozók világosan különbséget tettek a földtulajdon és más termelőeszközök tulajdona között. Bólytól Jakabszállásig a mez ő- gazdasági dolgozók többsége (75 —80%-a) tudta, hogy a föld nem kizárólag a a szövet- kezet tulajdona. Bólyban sokkal többen válaszolták, hogy a tagok a tulajdonosai a föld- nek, mint ahányan tudták, hogy a föld egyszerre a tagok és a szövetkezet tulajdona. Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. 122 Kitekint ő TÉT 1993 E3 —4 Ettől eltérő en, a jakabszállási szakszövetkezetben, 6 a válaszolók kétharmada tudta, hogy a föld a tagok és a szövetkezet tulajdona, s csupán egyharmad vélekedett úgy, hogy a föld kizárólag a tagoké. A szövetkezeti (közös) tulajdon fogalma akkor jelent meg, ami- kor más termel ő eszközök tulajdonáról esett szó (a válaszolóknak Bólyban fele, Jakab- szálláson kétharmada vélekedett úgy, hogy ezek szövetkezeti tulajdonban vannak), s a válaszolóknak mindössze egyharmada gondolta úgy, hogy ezek magántulajdonban vannak. Ez a különbség, amely Magyarországon a föld és más termel őeszközök tulajdo- nának megítélése között mutatkozik, valószín ű leg abból ered, hogy a személyi földtulaj- don kategóriája — a földjáradéknak köszönhet ő en — a szövetkezetek keretén belül meg- őrződött. A bólyi kombinát dolgozóinak válaszai lényegesen nagyobb zavart tükröztek. A vála- szolók 41%-a az államot tartotta a földek tulajdonosának, 22% a kombinátot, 17% pedig mindkettő t megnevezte tulajdonosként. A termel őeszközök tulajdonának megítélé- sében teljesen ellentétes képet kaptunk, mivel a dolgozók 48%-a úgy vélekedett, hogy a kombinát a tulajdonos, 22%-a szerint az állam, míg 17%-uk mindkett őt a termel őeszkö- zök tulajdonosának tartotta. Igen sokan vallották be, hogy nem tudják valójában ki is a javak tulajdonosa. A válaszoknak ez a szóródása, pontosan mutatta a tulajdonviszonyok- ról kialakult elmosódott képet. A szocialista, az állami és a szövetkezeti tulajdon fogal- mának ideológikus manipulációja, illetve a körülöttük folyó több évtizedes skolasztikus vita megnehezítette a tulajdon pontos meghatározását. Egy absztrakt közösségr ől van-e szó, a tulajdonosok közösségér ől, vagy pedig a kett ő összekapcsolódásáról? A zavar még nagyobbnak mutatkozott, ha állami tulajdonról volt szó, amely összekeveredik egy teljesen személytelen absztrakcióval. Kérdéseink második csoportja („A föld, az épületek, az anyagi javak és az állatállo- mány tulajdonosának érzi-e magát?") a tulajdonhoz való viszonyt igyekezett tisztázni, függetlenül attól, hogy a dolgozókat milyen jogviszony f űzte az adott tulajdoni tárgyhoz (2. táblázat). A tulajdon-érzet nagyon széles határok között változott, igazodva a társa- dalmi státushoz és a helyi viszonyokhoz. Az egyik fontos tényez ő a termel őeszközök típusa volt. A kombinát alkalmazottainak több, mint fele nem érzett köt ődést általában a termelő eszközökhöz, s csupán egyharmaduk érzett ilyen viszonyt. A szövetkezeti tagok válaszaiban igen jelent ő s különbség mutatkozott ha a földrő l, illetve ha más termel őesz- közökrő l volt szó. A föld iránti erős kötődésrő l számolt be a megkérdezett szövetkezeti tagok fele, ám az egyéb termel ő eszközökhöz való érzelmi viszony közel sem volt ilyen erős. Egy másik termel őegységben, a bólyi termel őszövetkezetben ez a köt ődés erősebb- nek mutatkozott (a megkérdezettek több, mint fele), mint a jakabszállási szakszövetke- zetben (a válaszolók negyede). Az eltérés valószín ű leg abból ered, hogy a szakszövetke- zeti forma jól látható különbséget tesz a közös és az egyéni szféra között. Ha a tulajdon-érzet nem is rombolódott le teljesen, mégis nagyon széttöredezetté vált, részben a munkaszervezet, részben pedig a jogi helyzet félreismerése miatt. Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. TÉT 1993 • 3 —4 Kitekint ő 123 2. TÁBLÁZAT A dolgozók tulajdon-érzete (Sense of ownership of the workers) bolyi termelő- jakabszállási bolyi állami szövetkezet szakszövetkezet kombinát igen nem nem össze- igen nem nem össze- igen nem nem össze- tudja sen tudja sen tudja sen Földek 21 19 2 42 23 17 1 41 15 21 4 40 Épületek 22 17 3 42 9 31 1 41 13 23 4 40 Anyagi javak 25 14 3 42 11 27 3 41 15 21 4 40 Állatállomány 24 16 2 42 10 28 3 41 14 22 4 40 A mez őgazdasági vállalkozások privatizációja során tanúsított magatartások A privatizációval szembeni viszonyt a következ ő kérdésekkel igyekeztünk felderíteni: „Az Önök számára el őnyökkel járt-e a szövetkezet (illetve állami gazdaság) privatizá- ciója? Ha igen, milyen módon? Ha nem, akkor miért?" A kérdésekhez szándékosan nem adtunk elő re megfogalmazott válaszlehet őségeket. A magyar szövetkezeti tagok igen tartózkodóak voltak a privatizáció megítélését ille- tő en, a válaszok nagyobb része negatív volt, míg a nagy állami kombinát alkalmazottai kevésbé ellenezték ezt a folyamatot. A válaszok részletes vizsgálata egy kevésbé éles szembenállást fedett fel a privatizáció hívei és ellenz ő i között. Nagyon sok igenl ő választ kísértek olyan kommentárok, hogy nincs jelent ő sége annak, kapcsolódnak-e a privatizáció folyamatához, s egészében véve szkeptikusak a privatizáció sikerét illet ően. Vizsgálatunk során konstatáltuk a fogalom alapvet ő kétértelmű ségét: a privatizációt a mező gazdaságban dolgozók úgy szemlélték, mint egyszer ű és tiszta visszatérést a magántulajdonhoz és az egyéni gazdálkodáshoz, majd hozzáf űzték, hogy a tulajdonvi- szonyoknak ez az átalakulása a szövetkezetek, illetve az állami gazdaságok keretében megy végbe. A megkérdezett személyek az el ő nyök és hátrányok szempontjából valójában igen ár- nyaltan ítélték meg mind a magántulajdonra alapozott egyéni m űvelést, mind a közös gazdálkodást. Az els ő esetben a vélemények a feltétel nélküli elfogadás és bizonyos ese- tek, illetve típusok elítélése között ingadozott. A kollektivista modellt illet ően, akik visszautasították a privatizáció ezen formáját, azzal érveltek, hogy az állam sajátos jellemző i miatt nem irányíthatja a javak privatizációját. A privatizáció hívei meghatároz- ták a feltételeket, amelyek kívánatosak ahhoz, hogy a tulajdonviszonyok átalakulása tel- jes legyen, s utaltak arra, hogy megkerülhetetlen a preferenciák meghatározása, amelyek Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. 124 Kitekint ő TÉT 1993.3-4 alapján a javakat felosztják. A személyes el ő ny vagy hátrány, amit a privatizációtól várnak, úgy tűnik, meghatározó motiváció. Így Jakabszálláson nagyon világos volt a hasadás azok között, akik egykori földjük visszaszerzését remélték, s azok között, akik nem reméltek semmit a privatizációtól (a „földnélküliek", a fiatalok) (3. táblázat). 3. TÁBLÁZAT A dolgozóknak a privatizáció során tanúsított magatartása (Behaviour of the workers during the privatisation) Bólyi termel ő- Jakabszállási Bólyi szövetkezet szakszövetkezet kombinát Igen 22 19 24 átalakult vállalkozás keretében 13 13 16 magángazdaság keretében nem tudja, milyen feltételek szükségesek 4 3 6 Nem 19 20 11 ragaszkodik a kollektív modellhez 2 9 1 elutasítja a privatizáció módozatait 3 2 2 elutasítja a magángazdálkodást 9 4 5 fél a jöv őtő l, aggódik munkahelye elvesztése miatt 5 4 3 Nem tudja 2 3 6 A válaszok száma 43 42 41 A véleményformálásban szerepet játszott az individuális, illetve a családi értékrend, a kor, a szakmai végzettség, a társadalmi helyzet és a helyi környezet. A bólyi szövetke- zeti tagok elutasították a magángazdaság lehet ő ségét. Ennek az elutasításnak két dönt ő oka volt. Egyrészt elutasították a visszatérést egy már elavult gazdálkodási rendszerhez (számításba kell venni, hogy a modernizálódott vidéki települések már nem felelnek meg a paraszti gazdálkodás igényeinek), másrészt úgy vélték a magángazdálkodás lényegesen nagyobb kockázattal jár, elkerülhetetlen az alkalmazkodás a piac változó igényeihez, és nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy a pénzügyi és anyagi feltételek többnyire hiányoznak. A szövetkezetek és az állami gazdaság dolgozói közül sokan támogatták a létező struktúra fenntartását (a vagyon felosztása nélkül), a többség azonban felsorolta a javak felosztásának módozatait, de a végrehajtásban méltányosságot és konszenzust sürgetett. Jakabszálláson a földek visszaadását leginkább az egykori tulajdonosok szorgalmazták. A szövetkezeti struktúrához való ragaszkodás ezzel együtt er ős maradt, amelyet „jó megoldásnak" tartottak, mivel létéb ő l jócskán profitáltak — hatékonyan m űködött, s Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. TÉT 1993 • 3 — 4 Kitekint ő 125 képes volt eltartani háromszáz családot. Védelmezték azért is, hogy elkerüljék „a javak eltékozlását", az anarchiát és egy rossz emlék ű társadalmi rend visszatérését (a nagy- birtok rendszerét, amelyr ől a legöregebbek még ő riznek emlékeket). Néhányan fel- vetették a szövetkezeti vezet ő k meggazdagodásának a kérdését. Mindezek jól tanúskod- nak a társadalmi egyenl őtlenségek iránti érzékenységr ől, amelyet részben a távoli múlt- ban szerzett tapasztalatok (felidézik a koldusok, illetve a föld nélküli rabszolgaság emlé- két), részben pedig a közelmúlt alakított ki (a szövetkezeti nómenklatúra felemlegetése). Helyzete és mérete alapján a bólyi kombinát különálló eset. Ennek a nagyvállalatnak a dolgozói általában optimistábbnak mutatkoztak, és támogatták a vagyon felosztásával járó átalakulást. A feltett kérdésekre adott válaszok alapján kiderült, hogy a munkások tájékozottak, pontosan ismerik a vagyon felosztásának módozatait. Sokan szeretnék, ha az alkalmazuttak a kombinát részvényeseivé válnának. Jónéhányan vélekedtek úgy, hogy a vállalkozást szét kellene bontani, s önálló egységek formájában újjászervezni. A magángazdaság lehet ő ségét az állami gazdaság alkalmazottai is nagyobbrészt elutasítot- ták, csupán egy egészen kis csoport nyilvánította ki, hogy magánvállalkozásban szeretne dolgozni, mivel ezt hatékonyabb gazdálkodási formának tartja, s úgy véli, hogy a valódi szerkezeti átalakulásnak ez a záloga. Képviseletek és ideál modellek A társadalmi szerepl ő k képviseleti rendszerei a társadalmi-termelési viszonyok két alapvető jellemzője mentén szervez ő dtek meg a tulajdonhoz és a munkához való viszony alapján, amit a 2. ábra két tengelye mentén mutat be. A munkához való viszony átala- kulása miatt romlik a munkahely biztonsága és a társadalmi biztonság, amit a kollektív gazdálkodás jelentett. A munkához való viszony alapvet ő átalakulásával viszont n ő a hatékonyság, a személyes érdekeltség és felel ő sség, vagyis a privatizáció a munkaszer- vezet megjavításának el őfeltétele. A tulajdonlás szempontjából a közös tulajdon és a magántulajdon áll egymással szem- ben. A közös tulajdont gyakran a „jobbik" megoldásnak tartják, de elutasítják mint gazdálkodási formát („Mások fognak rajta meggazdagodni..."). A közös javak felosztá- sát az egalitárius koncepció szerint képzelik el („Igen, ha mindenki ugyanakkora részt kap".). Ezzel szemben a magántulajdonba vételt a gazdasági rendszer átalakulási felté- teleként tartják számon („amennyiben Nyugatról közelítünk, elkerülhetetlen feltétel a magántulajdon léte"). A magántulajdon helyreállítása magában foglalja a javak vissza- adását és ezzel kapcsolatban felvet ődő jogi igények megválaszolását. (Néhány magyar szövetkezeti tag válaszaiban megjelent a visszakövetelés igénye.) Ezeknek az értékeknek és érdekeknek a játékából négy ideál modell, illetve képzet- rendszer formálódott ki, amelyeket a 2. ábrán igyekeztünk bemutatni. Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. 126 Kitekint ő TÉT 1993 E 3 —4 2. ÁBRA Ideál modellek (Ideal model) személyes felelősségen a hatékonyság, a felelősség és az megreformált szövet- alapuló gazdálkodási mód kezeti modell érdekeltség javára egyéni elsajátítás tulajdonviszonyok közös és méltányos jogi rekonstrukció elosztás 0 N kisparaszti gazdál- kollektív modell kodási modell 5 foglalkoztatási biztonság és a nyereség védelme, a változtatás elutasítása Szerkesztette: Marie - Claude Maurel. A kollektivista modell (a dolgozók megítélése alapján) egy „kevés munka, nagy biz- tonság" típusú társadalmi szerz ődésen nyugszik, s rokonságot mutat a közösség elv ű egalitárius utópiákkal — a munkák közös elvégzése elfedi az egyéni felel ősséget és a teljesítménybeli különbségeket. Ez a modell, amely domináns gazdálkodási formaként működött, nagy számban igényelt alacsonyan képzett munkaer őt. Komoly el őnynek szá- mított, hogy a szövetkezet garantálta tagjai számára a létminimumot (fizetés, szabadság, szociális juttatások, üdülés), amelyekr ő l a tagok önszántukból nem mondtak le. A személyes felel ősségen alapuló gazdálkodási modell létrejöttének feltétele a termel ő tő ke egyéni birtokbavétele, amely nélkül a személyes felel ő sség, illetve a gazdasági koc- kázat vállalása nem képzelhet ő el. Ezt csupán a jól képzett mez őgazdasági dolgozók egy kis csoportja tartotta jó megoldásnak, akiknek megvolt a szakértelme ahhoz, hogy fel- mérjék a gazdálkodás szakmai és pénzügyi feltételeit. A közös gazdaságokban dolgozók nagy többsége számára kevéssé vonzó, noha esetleg lehet ő ségként felmerült a magángaz- daság létrehozásának gondolata. A megkérdezettek a bizonytalanságot (különösen a jelenlegi rossz piaci és gazdálkodási feltételeket) a kockázattól való félelemet, a beruhá- zási eszközök hiányát, a gépek és más termel őeszközök beszerzési nehézségeit, a tapasz- Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. TÉT 1993 • 3 — 4 Kitekint ő 127 talatlanságot, s a játékszabályok hiányát emlegették a leggyakrabban. Többen megje- gyezték a munka fáradságos voltát, a felel ő sség súlyát, az ismeretek hiányát, amelyek megnehezítik a magángazdálkodás megalapozását. A többség számára a magángazdálko- dáshoz való visszatérés a legrosszabb eshet ő ség, amihez legfeljebb elbocsátás esetén folyamodnának. A magángazdálkodás modellje pedig számukra az egykor volt paraszti gazdálkodási modell. A kisbirtokokra alapozott gazdálkodási modell kialakítása egy valaha létezett rendszer feltámasztását jelenti. Visszatérést a kis földterületeken folytatott gazdálkodáshoz, amely a kollektivizáció el ő tt már létezett. Ezt a modellt a megkérdezettek többsége jól ismeri és elavultnak tartja, megjelenése az elkövetkez ő kben minden bizonnyal periférikus lesz. Mindenekelő tt azok számára jelenthet alternatívát, akik elveszítették munkahelyüket, s kénytelenek önellátásra berendezkedni. Egy megreformált szövetkezeti modell, amely egybegyűjti mindazokat, akik elfogad- ják, hogy meg kell változtatni a munkaszervezetet, de nem akarják elveszíteni a csoport- tulajdonból származó el őnyöket. Tudatában vannak a létez ő szövetkezeti irányítási rend- szer hibáinak, a személyes felel ő sség általános feloldódásának, a források eltékozlá- sának. Ezeknek a gyengeségeknek a kiküszöbölése érdekében meg akarják újítani a szövetkezeti modellt. El őremutató megoldás lenne, ha jelent ős számú szövetkezeti tag, akik kiléptek a szövetkezetb ől, létrehoznának a termel ő javak és a tőke működtetésére egy „dolgozói-részvényesi" gazdasági konstrukciót. Ennek a „posztkollektivista" ideál modellnek a legnagyobb az esélye a régi kollektív mez őgazdasági modell eredményes leváltására, mivel a felsoroltak közül ez áll hozzá a legközelebb. A privatizáció és az érdekkonfliktusok A politikai és a társadalmi erők játékai Az átalakulás fontos dimenzióját alkotta Magyarországon a társadalmi konfliktusok szintje. Az átalakulás alapvet ő kérdése volt a termelés társadalmi viszonyainak megválasztása, amelyek felválthatják a kollektív társadalmi-termelési modellt. Ám az új modell jellemző i nem voltak világosan megfogalmazva. Meglehet ősen légies politikai koncepciók születtek a létrehozandó modellr ő l. Ezek a megközelítések kizárólag a szer- kezeti átalakítással, a privatizáció kérdésével foglalkoztak. Az új politikai döntéshozók jelentő s része szerint a piacgazdaság irányába mutató átalakuláshoz paradigmaváltásra van szükség, rendezni kell a tulajdonhoz való viszonyt, és újra kell formálni a tulajdo- nosi felelősséget: minden termel ő eszköznek és minden földdarabnak tulajdonosa kell hogy legyen. Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. 128 Kitekint ő TÉT 1993E3-4 A tulajdonviszonyok átformálásáról, amelynek a mez őgazdaság dekollektivizációja a feltétele, igen eltérő koncepciók voltak jelen. A magántulajdon gyökeres kiirtása, amit a kommunista rendszer vitt véghez, jogilag igen zavaros helyzetet hagyott maga után. Tisztázni kellett, ki számít legitim tulajdonosnak? Az egykori parasztok (nagy többségük már nem él), vagy esetleg a gyakran már városokban él ő leszármazottaik? Azok a mez ő- gazdasági dolgozók, akik a földeket m ű velik és munkájuk révén részt vettek a vagyon gyarapításában (az egykori tulajdonosok csekély része vitte be a javait is a szövetkezet- be)? A föld és az egyéb termel ő eszközök tulajdona számos kérdést vet fel. Reprivati- záció vagy privatizáció, milyen lépésekben és milyen módon kell ezeket a folyamatokat végig vinni? Magyarországon a föld privatizációjának kérdése éles politikai viták középpontjában állt. A kárpótlási törvény elfogadása (1991 június) hosszú hónapokig húzódott, aminek a téma körül feltör ő érdekkonfliktusok hevessége volt az oka. A politikai pártok által el- foglalt pozíciók könnyen azonosíthatók voltak egy-egy jól körülhatárolható csoport ér- dekeivel, a társadalomnak ugyanis több csoportja tarthatott igényt különböz ő jogcímeken földtulajdonra. 7 A tulajdonjog rendezése és helyreállítása módjának megválasztása körül kirobbanó érdekkonfliktusokat a pártok természetesen lefordították ideológiai koncepciókra. Ezeknek a viszonyrendszerét a 3. ábrán próbáltuk — némileg sematikusan — megjeleníteni. 3. ÁBRA A politikai szervezetek viszonya a term ő privatizációjához föld (Relationship of the political organisations to the privatisation of the arable land) a földtulajdon monopóliuma MSZP Agrárszovetseg I az egykori tulajdonosok MDF ja vagyon felosztása a visszahelyezése jogaikba szövetkezeti tagok között ISZDSZI szabad földpiac Szerkesztette:Marie Claude Maurel. - Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. TÉT 1993.3 —4 Kitekint ő 129 A Független Kisgazdapárt választási programjának középpontjába, a magántulajdon sérthetetlenségének elve alapján, a földeknek a 1947-es tulajdonviszonyoknak megfelel ő visszaadását állította. Ez volt az a párt, amely felújította a két világháború közötti agrár- tradíciókat, jogi orvoslást kínált a kisemmizetteknek, és védelmezte az önálló kistermel ő ideálját, aki gondot visel a földjére, s birtokában van a gazdálkodáshoz szükséges is- mereteknek. A Független Kisgazdapárt felvállalta a mez őgazdasági dolgozók érdekkép- viseletét. Mindazokat maga mögött tudhatta, akik a párt programjának megvalósulása révén remélték egykori javaik visszaszerzését. A Kisgazdapárt volt az a párt, amelyik miután belépett a kormánykoalícióba, 1990 nyarán beterjesztette azt a törvénytervezetet, amely kilátásba helyezte a földek visszaadását egykori tulajdonosaiknak, azzal a feltétel- lel, hogy mezőgazdasági művelést folytatnak az újra birtokba vett területen. A Kisgazdapárt koncepciójával ellentétes javaslatokat dolgozott ki a Szocialista Párt és az Agrárszövetség (az utóbbit 1990 januárjában alapították). E két párt a szövetkezetek- ben dolgozók, s mindenekel őtt a szövetkezeti vezet ők érdekeit képviseli, akiket ellen- feleik gyakran „zöld báróknak" neveznek. Ha el is fogadták az egykori tulajdonosok kompenzációjának elvét, nem akartak jogi restaurációt, mivel az hátrányosan érinti a szövetkezetekben dolgozókat. A szövetkezeti tagokat a közös vagyon legitim tulajdono- sainak tartják, ezért a szövetkezetek jogi elismerését kívánták elérni. A Szabad Demokraták Szövetsége, amely az ellenzék legnagyobb pártja volt, elutasí- totta ezeket a széls ő séges koncepciókat, ám a párt igen kevéssé van jelen a falvakban. Az SZDSZ programja tulajdoni monopóliumok nélküli mez őgazdaság kialakítását t űzte ki célul, a privatizáció fokozatos végrehajtását tartotta kívánatosnak, amelyet a földpiac megteremtésére kell alapozni. Nézetük szerint mindezt egy liberális gazdaságpolitikába kell beilleszteni. A kormánykoalíció fő erejét adó Magyar Demokrata Fórum agrárkoncepciója — a konfliktusok elkerülése érdekében — kevéssé volt konkrét és többször megváltozott. El- hárított minden olyan radikális átalakításra vonatkozó tervezetet, amely veszélybe sodor- hatná a mező gazdasági termelést. Elutasította mindenekel őtt a földek visszaadását, amivel szemben javaslatot tett arra, hogy az elvett földek egykori tulajdonosait „kárpót- lási jegyekkel" kompenzálják. Az MDF pragmatikus tervezetében a mez őgazdaság újjá- szervezését a termelési formák pluralitása alapján képzelték, amelyen belül helyet kap- hatnak a magántulajdonon alapuló egyéni gazdaságok és a tagok tulajdonát közösen m ű- ködtető , újjászervezett szövetkezetek is. Végül az 1991. június 26-án elfogadott kárpótlási törvény kompromisszum eredmé- nyeként született meg. A törvény igyekezett összebékíteni az egykori tulajdonosok kár- pótlását és az automatikus reprivatizáció elvetését oly módon, hogy az adományozott „kárpótlási jegyekkel" részt lehetett venni a privatizáció folyamatában, vagyis az egy- kori tulajdonosok árverésen földet vásárolhattak privatizációra kijelölt szövetkezeti és állami földalapokból. Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. 130 Kitekint ő TÉT 1993E3 —4 A szövetkezeti vagyon privatizációja, a társadalmi konfliktusok tétje helyi léptékben 1992. január 17-én született meg a szövetkezeti vagyon átalakítását szabályozó tör- vény. E jogszabály a közös tulajdonban (csoporttulajdonban) lev ő termelőeszközök, to- vábbá az osztatlan szövetkezeti tulajdon felosztásáról, valamint arról intézkedett, hogy milyen tulajdoni jogosítványok illetik meg a tagokat. Milyen elveken alapulhat a t őkeré- szek felosztása? A szövetkezeti vagyon felosztása súlyos következményekkel járó m űve- let volt, amely érzékenyen érintette a közös tulajdonon alapuló termelési struktúrát, a szövetkezetek bérmunkásait és alkalmazottait. A törvény alkalmazása körül heves viták dúltak, amelyek mögött súlyos társadalmi érdekellentétek feszültek. 1992 tavaszán a szövetkezetek határozatokat hoztak a „vagyon nevesítésének" kritériumairól. Azok, akik földdel és más vagyontárgyaikkal együtt léptek be a szövetkezetbe, a bevitt vagyon szerinti felosztást szorgalmazták. Kritériumként merült fel ugyanakkor a közös munkában való részvétel is, amelyért kompenzálni kellett a tagokat. Közelebbr ől meg kellett tehát határozni, hogy ennek alapjául a tagság id őtartama, a munkaviszonyban eltöltött idő vagy az elvégzett munka értéke szolgál-e, mivel a három értékelési mód nagyon eltérő eredményre vezet. A szövetkezeti tagok bizonyos csoportjai el őnyöket élveztek mások kárára, a méltányosság elvét azonban mindenki elfogadta. Nagy veszélyt jelentett a passzív részvényesek magas aránya, 8 akik nem tudják ellenőrizni az irányítókat. Végül a privatizáció kimenetelét illet ően problémát jelentett, hogy a földek háromnegyede nyugdíjasok tulajdonában van, akik els ősorban földjáradékra tartanak igényt. A privatizáció végrehajtási utasításainak szövetkezeteken belüli alkalmazása felszínre hozta a különböző társadalmi csoportok közötti érdekkonfliktusokat. A különböz ő érdekcsoportok közötti dialógus szinteréül hozta létre a kárpótlási törvény a helyi „érdekegyeztet ő fórumokat". A bólyi szövetkezet 2 489 hektárnyi földdel rendelkezik (ebben nincsenek benne az egyéni használatban lev ő területek), amelyb ől 978,7 hektár magántulajdonban van, míg a fennmaradó rész közös tulajdont képez. (Ebb ől 350 hektárt megvásárolt az állam, 1 160 hektárt pedig az egykori szövetkezeti tagok és örököseik kárpótlási földalapjaként különítenek el.) A tulajdonosok nagy hányada (95%-a) id ős, többnyire nyugdíjas. A bólyi szövetkezet tagjainak többsége a javaival együtt csatlakozott a szövetkezethez. A 30-as években a parasztok több mint fele 18-20 hektáros tulajdonnal rendelkezett, míg napjainkban a tagok földtulajdona átlagban 3 hektár alatt van. A vagyonrészek első felosztását (a termőföld a vagyonnak csupán 50%-a) 1989 nyarán hajtották végre, aminek eredményeképpen a szövetkezeti tagok kaptak egy igazoló érték- szelvényt, amelyen a szövetkezetben eltöltött évek arányában tüntették fel a vagyonrészt (12 000 Ft/év). Az 1990-es mérleg adatai alapján a szövetkezet vagyona a következ ő- képpen oszlott meg: a vagyon teljes értéke 158 070 000 Ft volt, amelyb ől 1 241 000 Ft Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. TÉT 1993 • 3 — 4 Kitekint ő 131 (0,8%) az államé, a szövetkezet közös tulajdona 93 156 000 Ft (58,9%), míg 63 673 000 forintnyi vagyonnak a tagok voltak a tulajdonosai. 1992. április 29-én a szövetkezet közgy űlése határozott a vagyon felosztásának mód- járól. A vagyon 20%-át azok a tagok, illetve örököseik között osztották fel arányosan, akik vagyonukkal együtt léptek be a szövetkezetbe. A fennmaradó 80%-ot a szövetkezet- ben eltöltött évek arányában osztották szét a tagok között. Az elvégzett munka értékét, amit a jövedelem alapján terveztek felbecsülni, mint figyelembe vehet ő kritériumot elve- tették. Ez a döntés jól bizonyította az egalitárius szemlélet dominanciáját a szövetkezet tagjai körében. A vagyon felosztásában 694 személy volt érdekelt, akik közül 248-an nem tartoztak a szövetkezethez (azoknak az egykori szövetkezeti tagoknak az örökösei, akik legalább hat éven keresztül tagok voltak), míg 446-an aktív dolgozók, illetve nyug- díjasok voltak. Kizárólag ez utóbbiak vehettek részt a közgy űlés döntéseinek meghozata- lában. A közgyű lésen a tagok egyhangúan kinyilvánították, hogy a megújult szövetkezet tagjai kívánnak maradni. A földalapok kijelölése nem bizonyult sikeresnek ebben a szövetkezetben, ezért a pécsi földhivatal átvizsgálásra bekérte az iratok másolatát. A szövetkezet földjeinek összértéke 92 100 aranykorona volt, amit a következ ő módon osztottak fel: 35 503 aranykorona a szövetkezeti tagok tulajdona, 8 444 aranykorona az alkalmazottak és a föld nélkül belépett szövetkezeti tagok tulajdona, 5 913 aranykorona az egykori tulajdonosok kár- pótlási földalapja. A fennmaradó 42 238 aranykoronát pedig a tagok között osztották fel, a szövetkezeti tagsággal id ő arányosan. A földalapok kijelölése során azonban, a szövetkezet vezető i elmulasztották meghatározni a második kárpótlási törvény végrehaj- tásához szükséges földalapot. A második kárpótlási törvény azoknak az egykori földtu- lajdonosoknak a helyzetét rendezi, akiket 1939. május 1-je és 1949. június 8-a között fosztottak meg javaiktól. A második kárpótlási törvény érintettjei között nagyon nagy volt a német származású magyar állampolgárok száma, akiket a világháború elsodort lakóhelyükrő l, s mikor hazatértek, nem volt módjuk javaik visszaszerzésére. Ezt a kérdést nem lehetett rendezni a kérvények benyújtását és megvizsgálását, vagyis 1993 második felét megelőzően. A szakszövetkezetek voltak azok a termel őegységek, amelyek a legjobban konzer- válták a szövetkezetek létrehozása el őtti viszonyokat. Némileg általánosítva, csupán a szövetkezet formai kereteivel vették körül az egyéni gazdálkodás egységeit. A jakabszál- lási Népfront Szakszövetkezet esetében viszont nemcsak err ől volt szó. A szövetkezet vezetése a társadalmi viszonyokat illet ően igen konzervatívan viselkedett, a gazdasági irányítás ellenben nagyon rugalmas volt, s minden rendelkezésre álló eszközzel a vagyon gyarapítására törekedett — széles körben alkalmazták a bérleti rendszereket, s vagyonuk egy részét kft.-kben helyezték el. Jó példa erre a szakszövetkezet baromfitenyészt ő telepe, amelyet egy (magyar származású) svájci üzletember bérelt öt éven keresztül, s a Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. 132 Kitekint ő TÉT 1993E3-4 hatékonyság növelése érdekében csökkentette az általa irányított üzem alkalmazottainak a számát. A szakszövetkezet vezet őinek sikerült eredményesen m űködtetni a felhalmozott t őkét, s egyben tudták tartani a közel 350 munkahelyet biztosító mez őgazdasági szervezetet. A versenyképesség meg őrzése érdekében a szakszövetkezet társulásokat hozott létre élel- miszeripari és kereskedelmi vállalkozásokkal. Legjobban az a t őkerész gyarapodott, amelyet kivontak a termelésb ől és bankokban helyeztek el. Er ősen visszafejlődtek a szakszövetkezeten belül az egyéni gazdaságok kiszolgálásával foglalkozó ágazatok. A szakszövetkezeti tagok számára ugyanakkor kedvezményes árakat biztosítottak, aminek némileg ellentmondott, hogy azok a gazdálkodók, akikkel személyesen találkoztunk, megfizethetetlen költségekre panaszkodtak. A helyi mez őgazdasági termékek felvásár- lásától szintén visszavonult a szakszövetkezet, s a gazdáknak is a termelés visszafogását tanácsolták. Jakabszálláson 1992 tavaszán hajtották végre a szövetkezeti átalakulási törvényt. A helyi érdekegyeztet ő fórum közreműködésével kijelölték a földalapokat. Az érdekegyez- tető fórum elnöke a polgármester, tagjai pedig a szakszövetkezet elnöke, a szeszf őző vezetője, egy szövetkezeti tag, és a régi tulajdonosok három képvisel ője volt. A fórum igyekezett kompromisszumot kialakítani a jelent ős mértékben eltér ő érdekek között. A szakszövetkezet használatában lev ő földek értéke 46 034 aranykoronát tett ki (hozzávet ő- legesen 5 500 hektár), amely részben a tagok tulajdona (31 115 aranykorona, kb. 3 800 hektár), részben pedig osztatlan vagyon volt (14 918 aranykorona, kb. 1 700 hektár). A földalapból kiemelték azokat a gazdaságokat, amelyeket öt éve, vagy annál régebben használ a bérl ője (4 313 aranykorona). Elkülönítettek egy földalapot az alkalmazottak számára (személyenként 20 aranykorona, összesen 5 292 aranykorona, kb. 850 hektár), valamint a kárpótlási földalapot, amelyet a kárpótlási jegy tulajdonosok földárverésen vásárolhatnak meg 5 313 aranykorona értékben. Végül 7 900 hektárra vonatkozó igény érkezett be a földalapok kijelölését felügyel ő kecskeméti hivatalba. A kárpótlásra kijelölt földek nem egy tagban helyezkedtek el, mint a klasszikus szövetkezetek esetében, hanem kis parcellákban a tanyák körül. A törvény el őrelátó módon arról is rendelkezett, hogy az egykori tulajdonosok megvásárolhatják a tanyájuk körüli földeket. Másfelől a szakszövetkezet közgy űlése meghatározta a vagyon felosztásának kritériu- mait. A vagyon értéke (a földek nélkül) 519 360 Ft, 10%-át a munkanapok számával arányosan a szakszövetkezetben öt évnél régebben dolgozó alkalmazottak között osztot- ták szét. A fennmaradó részt a szövetkezeti tagok között három különböz ő súllyal figye- lembe vett szempont szerint osztották fel: a vagyon háromnegyedét a szakszövetkezetben elvégzett munka ideje alapján, 5 %-át a tagsági viszony id őtartama, 20%-át pedig a szak- szövetkezetbe bevitt föld és egyéb javak értékének arányában. Az 1 400 tagból 803-an kinyilvánították, hogy a szövetkezeti törvény által szabott feltételeknek megfelel ően, fenn akarják tartani a szövetkezeti struktúrát. Az elnök véleménye szerint a tagok nem Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. TÉT 1993 • 3 — 4 Kitekint ő 133 kívánnak megválni ett ől a munkaszervezeti formától, amely tömít ő szerepet játszhat, azaz enyhítheti a piacnak az egyéni termel őket sújtó hullámzásait. A szövetkezet sorsa azonban továbbra is bizonytalan: nem tudni a jogi keretek átalakí- tása elegend ő-e a társadalmi-termelési viszonyok alapvet ő megváltoztatásához. S kétsé- ges, hogy küls ő eszközökkel meg lehet-e határozni egy ilyen kevéssé kialakult struktúra fejlődését. Következtetések Alapvető kérdés, milyen igazgatási módok alakulnak ki a nagygazdaságok jogi átszer- vezése után. Képesek lesznek-e az új szervezetek a versenyképesség kihívásának megfe- lelni anélkül, hogy elviselhetetlen társadalmi feszültségeket okoznának az átalakulás sod- rába került dolgozók számára? Nehézségekbe ütközhetnek a tulajdonosi szemlélet és felelő sség felélesztésére tett kísérletek, ha a privatizáció során a nagy többséget meg- fosztják munkája gyümölcsét ől. A társadalmi szerepl ők döntő hányada két modellt állít egymással szembe, a társult tulajdonosok szövetkezetét, illetve a bérmunkásokat foglal- koztató nagy mező gazdasági vállalkozás modelljét. Megválaszolatlan kérdés, hogy a szövetkezeti önigazgatásra törekvés összebékíthet ő-e a hatékonyság növelésének követel- ményével? Feltételezhet ő en a társadalmi-termelési formák kialakulását nagymértékben befolyá- solja a kollektív mező gazdaság öröksége, de remélhet ően a szelekciót a piaci er ők végzik el, amelyek szétválogatják az életképes gazdaságokat, s azokat, amelyek versenyképte- lenségük révén alulmaradnak a küzdelemben. Ezeknek az átalakulási folyamatoknak a sebessége egy sor gazdasági és társadalmi kényszernek a függvénye, amelyek behatárol- ják az agrárpolitika döntéshozóinak játékterét is. Fel kell készülnünk az átmeneti formák tartós fennmaradására, s arra, hogy nem jön létre egy domináns modell, vagy modellek- nek egy zárt kombinációja, amely önmagában képes lenne a piaci igények kielégítésére, és az európai integráció által támasztott kihívásokhoz való alkalmazkodásra. Fordította: Rácz Lajos Jegyzetek 1 1945 áprilisa és novembere között 2 850 000 hektár földet osztottak ki 663 400 gazdálkodó között, létre- hozva ezzel egy átlagban három hektárnál kisebb gazdaság nagyságot. 2 A szerepek felosztása az egymást kiegészít ő tevékenységek megszervezésére alapozódott. A specializált mezőgazdasági termelésben nagyon magas a t őkeigénye, de alkalmas arra, hogy nagyléptékben szervezzék meg a termelést. A kisgazdaságok mindenekel őtt olyan kiegészítő területeken jutottak szerephez, ahol ma- gas volt a kézi munka iránti igény. Marie-Claude Maurel : A mezőgazdaság privatizációja - A magyar megközelítés sajátosságai (Privatisation of the Agriculture: specialities of e Hungarian Approach) Tér és Társadalom 7. évf. 1993/3-4. 115-134. p. 134 Kitekint ő TÉT 1993 s 3 —4 3 A kollektivizált mezőgazdaság létrehozásához egyfel ől belső feltételek szükségeltetnek (úgymint a föld és a termel őeszközök szocialista tulajdonba vétele), másfel ől a mezőgazdaság m űködésének szabályozása (a szocialista modell alapján, amely szélesen integrálja a termelési és nem termelési funkciókat), végül a meg- felelő gazdasági környezet (tervezés, az er őforrások adminisztratív allokációja és az árak mesterséges rög- zítése). A tulajdon megszűnt, mint usus (azaz a javak használati joga), leszámítva egy szigorúan körülhatárolt föld- darab használatát. Hasonlóképpen nem létezett a fructus (azaz a birtokolt javak által teremtett haszon elsa- játítása), a tulajdonosok kizárólag szimbolikus földjáradékot kaptak. S végül nem m űködött a birtokos abusus joga (azaz a javakkal való szabad rendelkezés joga), mindössze a tulajdon igen korlátozott örökíté- 5 sére volt lehetőség, amelynek következtében azonban az új tulajdonos nem vált szövetkezeti taggá. Ezt a vizsgálatot végrehajtottuk Lengyelországban és Csehországban is egy tudományos együttm űködés keretében. Magyarországon a vizsgálatot a MTA Regionális Kutatások Központjának kutatói végezték. A csoport irányítójának, Kovács Katalinnak ezúton is köszönetet mondunk értékes közrem űködéséért. 6 Vizsgálatunk id őpontjában a „Népfront Szakszövetkezet" által használt terület 5 571 hektár, ebb ől 3 990 hektár magántulajdonban van, míg 1 581 hektár megváltott föld közös (osztatlan) szövetkezeti tulajdonban. A 3 990 hektár magántulajdonban lev ő föld a csatlakozások során került a szakszövetkezethez, amelyb ől 2 220 hektárt 418 tag m űvel közvetlenül, családi munkaer őre támaszkodva. Ezen a 2 220 hektáron felül még vannak bérbe adott földek is, amelyen egyéni, vagy kiegészít ő gazdaságot működtetnek a tagok, illetve az alkalmazottak. A tagok és az alkalmazottak használatában lev ő , vagyis az egyénileg m űvelt föld- terület nagysága hozzávet őlegesen 3 000 hektár, vagyis a teljes terület 53,8%-a. 7 Az első csoportot azok a mez őgazdasági szövetkezeti tagok alkotják, akik a földjükkel együtt léptek be a szövetkezetbe, akiknek a közös használatban lév ő földek 39%-át birtokolják van. A tagok második cso- portját azok alkotják, akik föld nélkül léptek be a szövetkezetbe, de munkájukkal részt vettek az osztatlan vagyon gyarapításában. Végül az utolsó kategóriába a földek egykori tulajdonosai, illetve azok örökösei tartoznak, akik jogi érveik alapján igényt tarthatnak a szövetkezetek, valamint az állami gazdaságok föld- jeinek megszerzésére. 8 A szövetkezeti vagyont másfél millió tulajdonos között osztották fel, a 300 000 aktív dolgozó a vagyon egyharmadát kapta. A fennmaradó rész 600 000 nyugdíjas és 600 000 egykori szövetkezeti tag, illetve örö- kösei birtokába került.