Tér és Társadalom 24. évf. 2010/2. 121-137. p. Tér és Társadalom XXIV. évf. 2010 s 2: 121-137 AZ 1%-OS FELAJÁNLÁSOK MAGYARORSZÁG ÖT LEGNAGYOBB VIDÉKI VÁROSÁBAN (1% Donations in Five Hungarian Towns) TÓTH PÉTER Kulcsszavak: 1% adományozás nonprofit megyeszékhelyek helyi társadalom A tanulmány öt nagy magyar megyei jogú város, név szerint Debrecen, Gy őr, Miskolc, Szeged és Pécs nonprofit szervezeteinek helyzetét elemzi a személyi jövedelemadóból történ ő egyszázalékos átutalások- ból megszerzett kedvezmények megoszlása kapcsán. Az elemzéshez az APEH 2007-es és 2008-as egy- százalékos listáit és a személyi jövedelemadóval kapcsolatos települési adatokat használtuk fel. Választ keresünk arra, hogy az egyes települések rendszerváltás idején mutatott nonprofittal kapcsolatos képe igaz-e napjainkban is, illetve bemutatjuk az egyszázalékos kampányt helyi szinten nagyobb eséllyel sike- resen teljesítő szervezetek típusait is. Az alábbi rövid írás egy formálódó kutatás els ő lépéseként definiálható. Tekintettel arra, hogy a helyi társadalmak meghatározó szerepl ői a civilek, a nonprofit szerve- zetek tagsága, tagozódásuk a helyi közösségbe fontos, s őt létfontosságú m űködésük szempontjából. A kilencvenes évek elejét ől jól érzékelhet ő folyamatként a vidé- ki városok váltak az egyesületi élet motorjává. A megyeszékhelyekre és a többi vidéki városra jellemz őbb inkább a nagyobb tagsági létszám (Bocz et al. 1995). Amennyiben helyzetük szilárd és elfogadottságuk megfelel ő a közösség tagjainak a körében, akkor egyértelm űen adná magát a lehet őség, hogy amennyiben a közösség számára megoldható, hogy számára hasznot hozó szervezetet támogasson, akkor azt meg is fogja tenni. Legjobb lehet őség erre az 1997-t ől törvényileg szabályozott személyi jövedelemadóból célzottan átruházható egyszázalékos összeg, amivel köz- célokat szolgáló nonprofit szervezeteket és kiemelt intézményeket támogathatnak a magyar adózók. Az egyszázalékos bevételek alapján a nonprofitokról kialakítható kép azonban jócskán torzít. Az általánosan elfogadott nézettel ellentétben, ahol a nonprofit szervezetekre a legjellemz őbb az, hogy mind létrejöttükben, mind munká- jukban a társadalmi önszervez ődés igénye, az állampolgári és egyéni önkifejezés és a társadalmi szolidaritás nyilvánul meg, az egyszázalékos vizsgálatok kapcsán in- kább azon közpénzekb ől fenntartott, vagy költségvetési intézményeink kerülnek előtérbe helyi szinten, akik a nonprofit formát egy plusz jövedelemszerz ő tevékeny- ségnek fogják fel, amellyel alulfinanszírozott mivoltukon segíthetnek. Ebb ől a tényb ől kifolyólag az alapítványi formában m űködő, oktatási és egészségügyi irá- nyultságú szervezetek érhetnek el jó eredményt helyi szinten. Az egyszázalékos felajánlások területi megoszlása kapcsán pedig arra a következtetésre jutottunk, hogy a gazdaságilag fejletlenebbnek mondható településeken a nonprofit munka egyfajta munkahelyteremt ő lehetőség is, melyet a nagyobb számú aktív szervezet és nagyobb összegű egyszázalékos felajánlások bizonyítanak. Tóth Péter : Az 1%-os felajánlások Magyarország öt legnagyobb vidéki városában. Tér és Társadalom 24. évf. 2010/2. 121-137. p. 122 Tóth Péter TÉT XXIV. évf. 2010 s2 Az 1%-os felajánlások tizenkét éve Magyarországon Magyarország els őként vezette be a személyi jövedelemadóból célirányosan, köz- célú feladatok ellátását végz ő szervezeteknek utalható meghatározott összeg lehet ő- ségét, ami a köztudatban egyszázalékos felajánlásként él. El őzményeként az 1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról már a következ őket tartalmazta: „Rendelkezés a befizetett adó meghatározott részének közcélú felhasználásáról 45. § (1) A magánszemély nyilatkozatban rendelkezhet az összevont adóalapja adójának az adókedvezmények levonása után fennmaradó része (befizetett adó) egy százalékáról, amelyet az APEH a nyilatkozatban megjelölt kedvezményezett javára utal át. (2) Az (1) bekezdésben említett kedvezményezett a közcélú tevékenységet folytató vagy támogató szervezet, intézmény, alap, alapítvány lehet. (3) Az e §-ban foglalt rendelkezést megvalósító eljárást és a kedvezményezettek körét külön törvény szabályozza." A fent említett külön törvényt (1996. évi CXXVI. törvény) az Országgy űlés 1996. december 19-én fogadta el, a magyar adófizet ők tehát 1997 óta élhetnek ezzel a lehető séggel, ami 1998-tól további egy százaléknyi szabadon „címkézhet ő" pénzzel bővült, amit az egyházak, illetve kiemelt költségvetési el őirányzatként megszabott kezdeményezések számára utalhat minden magyar adózó. Ezzel a két elemmel a magyar adófizet ők merőben újszerű módon, egy egyszerű nyilatkozat kitöltésével „adományozóvá" válhattak, jogot kaptak, hogy rendelkezzenek a közpénzek egy része felett. A kezdeményezés Európa több országában is követésre került. Szlová- kiában és Litvániában 2002-t ől, Lengyelországban 2003-tól, Romániában 2004-t ől adott a magyaréhoz hasonló lehet őség az adózók számára, de Japánban is foglal- koznak vele megyei szinten, és Csehország, Grúzia, Macedónia és Ukrajna is érdek- lődnek a modell iránt. A civil szektor kutatása a kezdetekt ől fogva jelentős eredményeket hozott, a szek- tor kialakulásának és fejl ődésének pontos képét megrajzolva Magyarországon. A témát els ődleges kutatási prioritásként kezel ő Nonprofit Kutatócsoport is m űkö- dik hazánkban — a témához ill ően, egyesületi formában —, azonban az egyszázalékos kampányok tényleges hatásával kapcsolatban még a mai napig nem született átfogó jellegű kutatás. A törvény megszületése el őtt és a kezdeti évek több vitát is elindí- tottak arról, hogy vajon szabad-e ekkora önrendelkezési jogot adni a lakosságnak (Bossányi 1997; Mészáros—Sebestyén 1997). El tudják-e dönteni az állampolgárok, hogy melyek a valóban fontos, támogatandó ügyek és szervezetek? A vita másik pontja pedig arról szólt, hogy az így elvégezhet ő könnyű adakozás csökkenti-e a társadalom támogatási kedvét az év további részében. Az eltelt 13 év részben választ adott a kérdésekre. Egyrészt a támogatási kedvet egyáltalán nem csökkentette az új lehetőség, másrészt pedig folyamatos b ővülésen ment át a rendszer, ami a fel- ajánlott összegek és az összegb ől részesülő szervezetek számát illeti (1. táblázat). ▪ • ▪• • Tóth Péter : Az 1%-os felajánlások Magyarország öt legnagyobb vidéki városában. Tér és Társadalom 24. évf. 2010/2. 121-137. p. TÉT XXIV. évf. 2010 s2 Az 1 %-os felajánlások 123 r- 300 ,r ;m 1r1 101 1r1 00 M .1" O rn^ M cs, o ob N r- 0, ,r5 o oo r- <31, ó jr l - b o •;r om r- ,r) o 4-1 !ON 4-1 0, 03 0 CO 43 40 03