Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. Tér és Társadalom XXIII. évf. 2009 s 2: 45-68 HAZAI KISTÉRSÉGEK INNOVÁCIÓS KÉPESSÉGÉNEK ELEMZÉSE (Measuring the Innovation Performance of Hungarian Subregions) BAJMÓCY ZOLTÁN — SZAKÁLNÉ KANÓ IZABELLA Kulcsszavak: regionális innovációs rendszer innovációs képesség mérése kistérség Napjaink térgazdasági folyamatait a tanulás-alapú gazdaság feltételrendszere formálja. E sajátos keret- ben a regionális változás egyik legfőbb hajtóereje az innovációk sorozatán keresztül megvalósuló technoló- giai változás. Így a regionális gazdaságtan egyik központi vizsgálati területévé vált a térségi innovációs képesség értelmezési és mérési lehet őségeinek vizsgálata, jóllehet az alacsony területi aggregációs szinteken folyó vizsgálatok számos módszertani problémát vetnek fel. Jelen tanulmány célja a hazai kistérségek innovációs képességének elemzése és értékelése, melynek során a regionális innovációs rendszer koncepciót tekintjük kiindulási alapul. A kistérségek innovációs teljesítmé- nyét több dimenzió mentén és összesítve is rangsoroljuk, majd megadjuk a térségek csoportosítását, illetve vizsgáljuk az innovációs képesség térbeliségének szabályszer űségeit. A tanulmány utolsó fejezetében feltár- juk az alkalmazott megközelítés korlátait, amellyel egyben az innováció-mérés metodikájának általános problémáira, és ily módon esetleges jövőbeni kutatási irányokra kívánunk rávilágítani. Bevezetés Napjaink „tudás-alapú", vagy „tanulás-alapú" gazdaságában az innovációs képesség és a térségek kívánatosnak vélt gazdasági folyamatai között szoros összefüggés áll fenn. A tanulás és innovációs képesség révén a régiók nehezen utánozható, egyedi erőforrásokra tesznek szert, amelyek segítik őket a területi versenyben történ ő helytál- lásban (Storper 1997; Lengyel 2003). A különböző területi egységek innovációs ké- pességének (potenciáljának) megragadása ennél fogva élénken kutatott területté vált. Bár az innováció-kutatás els ősorban nem regionális tudományi gyöker ű (Solow 1957; Nelson—Winter 1982; Inzelt 1998; Marinov a—Phillimore 2003; Fagerberg 2005), a térbeliség mégis a kezdetekt ől fogva szorosan kapcsolódik az innovációs folyamat és az innovációs képesség vizsgálatához (Ildgerstrand 1952; Moulaert- Sekia 2003; Dőry 2005; Lagendijk 2006). A regionális tudomány egyrészt felhívta rá a figyelmet, hogy az innováció térbeli, helyhez kötött jelenség, amely nagymértékben függ olyan er őforrásoktól, amelyek térség-specifikusak, és amelyeket lehetetlen máshol reprodukálni (Storper 1997; Ács et al. 2000; Asheim—Gertler 2005). A szerepl ők térbeli elhelyezkedése, közel- sége tehát alapvetően fontos befolyásoló tényez ője az innovációnak (Varga 2005). Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 46 Bajmócy Zoltán — Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Másrészt feltárta, hogy a területi egységek innovációs képessége kapcsán a szubnacionális szinten történ ő vizsgálódás is alapvető fontosságú (Doloreux 2002; Lengyel—Rechnitzer 2004; Tödtling—Trippl 2005; Hollanders 2006), hiszen egy-egy ország innovációs potenciálja karakterisztikus térbeli struktúrával rendelkezhet, jelentős területi egyenlőtlenségeket mutathat. Jelen tanulmány ez utóbbi témakörhöz kapcsolódik a hazai innovációs képesség kistérségi szintű struktúrájának vizsgálata révén. A tanulmány els ő részében a tér- ségi innovációs képesség értelmezési lehet őségeit és az ebb ől következ ő mérési megközelítéseit tekintjük át. Ezt követ ően ismertetjük kistérségi szinten folytatott vizsgálatunk módszertanát, majd elemezzük a felmérés révén nyert eredményeket. Felmérésünk során több szempontot tartottunk szem el őtt. Egyrészt törekedtünk a területi egységek innovációs képességének mérésére irányuló legjelent ősebb hazai és nemzetközi tanulmányok tanulságainak hasznosítására. Másrészt a kistérségi szinten történ ő elemzés végeredményeként egy összesített, és ezen felül az egyes részterületekre vonatkozó rangsort kívánunk megadni, amely a területi egységek teljesítményének összevetésén túl az egyes kistérségek relatíve er ős, illetve gyenge pontjainak azonosítására is használható. Harmadrészt el kívánjuk végezni a hazai kistérségek innovációs képesség alapján történ ő csoportosítását. Negyedrészt pedig vizsgáljuk a kistérségi innovációs képesség térbeli struktúrájának szabályszer űsége- it, a szomszédos kistérségek egymásra gyakorolt esetleges (túlcsorduló) hatását. A tanulmány utolsó fejezetében az alkalmazott megközelítés korlátait elemezzük, amellyel néhány olyan kritikus pontra kíséreljük meg felhívni a figyelmet, amely a területi egységek innovációs képességének mérését célzó megközelítések általános problémája. Ezzel mintegy lehetséges jöv őbeni kutatási irányokat is kínálunk. A ta- nulmány végén legfontosabb megállapításainkat összegezzük. A térségek innovációs képességének értelmezése és mérése Az innovációs folyamat és a térbeliség között szoros kapcsolat van. Erre utal Storper (1997) az „innováció regionális világai" koncepcióval, és ezt bontják ki a különböz ő területi innovációs modellek (TIM) is (Moulaert—Sekia 2003; Dőry 2005; Lagendijk 2006). Az innovációnak tehát nem egyszer űen térbeli vetülete van, hanem a szerepl ők térbeli elhelyezkedése (eloszlása), illetve az adott regionális kör- nyezet endogén módon befolyásolja a kimenetelét (Varga 2005). A regionális tudományban számos olyan koncepció (TIM) látott napvilágot, amely egyes térségek átlagon felüli innovációs teljesítményét (és ebb ől következ ően versenyképességét, sikerességét) kívánta magyarázni. Ezen elméletek alapvet ően olyan jellegzetességek leírását adják, amelyekkel a sikeres térségek a többiekkel szemben rendelkeznek. Részben ezt a hagyományt követi a regionális innovációs rendszerek (RIR) koncep- ciója, amely a TIM modellek közül az innovációs képesség magyarázata kapcsán kü- lönös jelentőségre tett szert. Ez a megközelítés nyilvánvalóan magán hordozza az Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s 2 Hazai kistérségek 47 innováció rendszermodelljeinek jegyeit is a területiség hangsúlyozása mellett. A többi TIM modellhez képest a RIR koncepciónak jelent ős előnye van a területi innovációs képesség értelmezési lehet ősége szempontjából. A regionális innovációs rendszer koncepciója a (nemzeti innovációs rendszerhez hasonlón) ugyanis olyan elemekre vezeti vissza a régió innovációs teljesítményét, amelyek többé-kevésbé jelen vannak minden régióban, csak a teljesítményük és az elemek közti interakciók s űrűsége kü- lönbözik. Ily módon a rendszer elemeit és a köztük lév ő kapcsolatrendszert számba véve képet nyerhetünk a régió innovációs teljesítményér ől (potenciáljáról) 1 . Tödtling és Trippl (2005) a regionális innovációs rendszert egy nyitott szervez ő- désként írja le, melynek legfőbb elemei a „tudásteremtés és diffúzió" alrendszere, a „tudás-alkalmazás és -kiaknázás" alrendszere, a köztük lév ő kapcsolatiendszer, valamint a mindezeket befolyásoló politikák. Cooke (2004) értelmezéséhez hason- lóan kiemelik a RIR társadalmi beágyazottságát. A RIR koncepció egyébként is erőteljes intézményi és evolucionista közgazdaságtani gyökerekkel bír, így az inno- vációs aktivitást befolyásoló tényez ők között számba veszik a történetileg létrejött helyi intézményi és infrastrukturális környezetet, szabály- és kapcsolatrendszert, érdekérvényesítési mechanizmusokat. Doloreux (2002) szintén elemek és kapcsolatok összességeként definiálja a regio- nális innovációs rendszert. A rendszer szerepl őit négy alapvető kategóriába sorolja: cégek, intézmények, tudás-infrastruktúra és regionális innováció-politika. A rend- szer mechanizmusai közül az interaktív tanulást, a tudástermelést, a közelséget és a társadalmi beágyazottságot emeli ki. Dőry (2005) a regionális innovációs rendszer (és egyben potenciál) elmeinek megragadása kapcsán hat kategóriát hangsúlyoz: vállalkozások K+F tevékenysége, vállalkozások közti kapcsolatok, innovációs szolgáltatások, technológiai kínálat, poli- tikák és regionális környezet. Tehát ez a megközelítés is lényegében a korábbiakhoz hasonló tényezőket tartalmaz: a tudásteremtés és a kiaknázás rendszerét, valamint az ezt elősegítő háttérfeltételeket és politikákat. Bár a RIR elemeinek rendszerezésében nem jelenik meg minden esetben explicit módon, a megközelítéshez mégis szorosan kapcsolódik azon háttértényez ők szere- pének a felismerése, amelyek lehet ővé teszik a szerepl ők tanulási képességét és így a régió folytonos adaptációs készségét. E háttértényez ők rendszerezésének széles körben használt sémája az úgynevezett „smart" (intelligens) infrastruktúra koncep- ciója (Malecki 1997; Stimson et al. 2006). A „smart" infrastruktúra fizikai és „puha" elemeket, valamint a (tudás-intenzív) üzleti szolgáltatásokat öleli fel, és lényegében a térség vállalatainak tanulási képességét segíti el ő. A RIR és így a regionális innovációs képesség értelmezése kapcsán tehát bizonyos releváns elemek és a köztük lév ő kapcsolatrendszer megragadása történik. A fellelhet ő megközelítések gyakorlatilag a tudásteremtés, a tudáskiaknázás, az ezt lehet ővé tevő, vagy ösztönző háttérfeltételek („smart" infrastruktúra) és az ezek közti komplex kap- csolatrendszer fontosságát emelik ki. Így lényegében a régiók innovációs képességé- nek megragadása kapcsán ezen kategóriák számbavétele t űnik célravezetőnek. Az innovációs képesség megragadása tehát komplex mérési megközelítést igényel. Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 48 Bajmócy Zoltán — Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Erre reflektál az innováció-mérés legtöbb gyakorlati kísérlete is. A szakirodalom- ban a területi egységek innovációs teljesítményének mérése kapcsán két markánsan elkülönül ő megközelítéssel lehet találkozni. Az egyik (Európában hangsúlyosabb- nak tűnő) iskola lényegében az innovációs rendszer elemeinek és a köztük lév ő kapcsolatoknak a számszerűsítésére koncentrál. Ide tartoznak a „Europan Trend Chart on Innovation" keretében zajló vizsgálatok: a különböz ő Scoreboard jelenté- sek, valamint ezek módszertani háttértanulmányai (Arundel—Hollanders 2005; Hollanders 2006; Kanerva et al. 2006; EIS 2007). Ebbe a csoportba sorolható be a legtöbb hazai kísérlet is: Csizmadia és Rechnitzer (2005) hazai nagyvárosokra irá- nyuló felmérése, Kocziszky (2004) észak-magyarországi kistérségekre irányuló vizsgálata, vagy a rendszeresen megjelen ő „Innováció a Nyugat-Dunántúlon" jelen- tések (Csizmadia et al. 2008). Ezen kísérletek er ő ssége mindenképpen az innováció komplex — a kutatás-fejlesztésen és annak outputjain túlmutató — értelmezésében, az innovációs rendszer elméletek eredményeinek alkalmazásában rejlik, gyengesége viszont az indikátorok kiválasztásának és esetleges súlyozásának problematikája. Létezik ugyanakkor az innovációs képesség mérésének egy ett ől alapvetően eltérő megközelítése, ahol az innovációs képességet egy relevánsnak tartott mutatóra redukálják (illetőleg a többi mutatót csak áttételesen, ezen függ ő változóval való kapcsolat fényében veszik számításba). Az e családba tartozó innovációs felméré- sek talán legismertebb példáját Porter és Stern (2003) „Nemzeti Innovációs Kapaci- tás" indexe jelenti. Ők az országok innovációs képességének rangsorolásakor az Amerikai Szabadalmi Hivatalnál bejegyzett szabadalmak számát tekintik függ ő változónak. A Nemzeti Innovációs Kapacitás indexébe az alapján kerül be a többi indikátor, hogy milyen kapcsolat áll fent köztük és a fenti függ ő változó között (egy regressziós modellben). A megközelítés er őssége az indikátorok kiválasztásának (magyarázóerejük alapján) és súlyozásának (a súlyt a regressziós együttható adja) modellen belüli viszonylagos objektivitása. Az indikátor magyarázóereje, illetve a regressziós együttható értéke egyértelműen igazolja a vizsgálatban való szerepeltetését. Ám ugyanebb ől ered a megközelítés gyengesége is. Az egyetlen kiemelt függ ő változó kiválasztása ugyanis jelentő s problémákat vet fel, tulajdonképpen egyenl ővé teszi az innovációt és az in- venciót. Ráadásul nehéz olyan függ ő változót találni, amely közel ugyanolyan jól lenne alkalmazható az országok (területi egységek) széles körében. E miatt például Porter és Stern munkája (jelent ős idézettsége ellenére) a kritikák kereszttüzében áll. Összességében úgy véljük, hogy bizonyos gyengeségeik ellenére a rendszer- modelleken alapuló megközelítések jóval árnyaltabb képet képesek nyújtani a terü- leti egységek innovációs képességér ől és annak struktúrájáról, továbbá lényegesen jobban tükrözik az innovációs folyamat természetét, képesek elszakadni az innová- ció lineáris megközelítését ől. Így jelen tanulmányban folytatott elemzésünk során mi is ezen szemlélet mellett kötelez ődünk el. Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Hazai kistérségek ... 49 Módszertan Vizsgálatunk során a hazai kistérségek innovációs képességének összehasonlítását (rangsor felállítását) és a térségek csoportosítását végeztük el, illetve elemeztük az innovációs képesség térbeli eloszlásának szabályszer űségét. Az elemzés alapegysége a 244/2003-as Kormányrendelet által definiált 168 hazai kistérség volt, az adatok a 2004. évre vonatkoznak (amennyiben az adott évre elérhet ők voltak). Az elemzés els ő lépése az alkalmazható indikátorkészlet kiválasztása és csoporto- sítása volt. Az indikátorok csoportjainak megalkotásánál, az innovációs rendszerek irodalmán alapuló mérési megközelítésekhez igazodva, egy „tipikus" regionális innovációs rendszer alkotóelemeinek megadására törekedtünk. Három kategóriát alakítottunk ki, amelyek mindegyike egy-egy alindex alapját képezi, ezek: a tudás- teremtés, a tudás-kiaknázás, illetve a „smart" infrastruktúra (1. táblázat). A tudásteremtés alindexének indikátorai a tudományos és technológiai tudás lét- rehozásának képességét mérik. Ezen mutatók használata széles kör ű, a legtöbb in- novációs vizsgálat elemeit képezik. Meg kell említeni, hogy számos, az innovációt szűken értelmez ő megközelítés nem is lép túl az indikátorok ezen körén, a kutatás- fejlesztést (K+F) az innovációval azonosítva, ezek alapján von le következtetéseket. Minthogy a K+F nem feltétlenül vezet innovációhoz, és az innováció nem szükség- szerűen feltételezi a K+F-et (OECD 2005), így mindenképpen szükséges további kategóriák kialakítása. A tudás-kiaknázás alindex indikátorai alapvetően az innovációkat kiaknázni képes vállalati szektor jellemz őit kívánja megragadni, így egyrészt olyan indikátorokat használ, mint az export részesedés, vagy a külföldi m űködő tőke jelenléte, másrészt a tudás-intenzív vállalati szektor részesedését jelzi. A „smart" infrastruktúra alindex azokat a tényez őket rendszerezi, amelyek a másik két alindex által mért teljesítmények m űködtetéséhez szükségesek. Ez jelenti egyrészt a „tehetség" jelenlétét, illetve megtartásához szükséges feltételeket (pl. kulturálódás, szórakozás), a térség nem gazdasági értelemben vett „nyitottságát" (pl. az odaérkez ők száma), illetve az információs és kommunikációs technológiák kihasználását. Az egyes alindexekhez tartozó konkrét indikátorok kiválasztásakor számos ko- rábbi mérési kísérlet e indikátorkészletét tekintettük át, figyelembe véve az egyes mutatók kistérségi szintű elérhetőségét. Így végeredményként 28 indikátor alapján kezdtük meg a vizsgálatot. Minthogy a vizsgálat célja az innovációs képesség megragadása, így igyekeztünk elkerülni olyan — több áttekintett elemzésben is szerepl ő (Kocziszky 2004; Csizmadia- Rechnitzer 2005) — elemek szerepeltetését, amelyek a gazdaság általános jövedelem- teremtő képességére utalnak, hiszen ez keveredést eredményez az innovációs aktivi- tásra való képesség, illetve az innováció révén nyert képességek megragadása között. Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 50 Bajmócy Zoltán — Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s2 1. TÁBLÁZAT A kistérségi innovációs képesség vizsgálatának indikátorkészlete (Indicator Set for Measuring Subregional Innovation Capacity) Kategó- Megnevezés Forrás Megjegyzés ria K+F helyek száma 100 000 lakosra KSH Köz- ponti adat- (2004) bázis Mind a számított, mind a tényleges létszámadat figyelembevételét fontos- K+F helyek tudományos kutatói- KSH Köz- nak tartottuk, hiszen egy kutató részid ős nak tényleges létszámadata 1000 ponti adat- jelenlétéhez is kapcsolódhat tudásáram- lakosra (2004) bázis lás, ugyanakkor a stabil jelenlétet a számított létszám tükrözi jobban. Az adat abszolút mutatójának szere- KSH Köz- K+F helyek tudományos kutatói- peltetését is fontosnak tartottuk, hiszen ponti adat- nak számított létszámadata (2004) a jelentős kutatói koncentráció önma- bázis gában is hatékonyságnövel ő lehet. K+F helyek tudományos kutatói- KSH Köz- nak számított létszámadata 1000 ponti adat- lakosra (2004) bázis MTA Köz- Köztestületi tagok száma 10 000 testületi lakosra (2004) Tudás- Adatbázis teremtés KSH Köz- K+F helyek beruházásai 1000 ponti adat- lakosra (2004) bázis KSH Köz- K+F helyek költségei 1000 lakosra ponti adat- (2004) bázis Az adat abszolút mutatójának szere- KSH Köz- peltetését is fontosnak tartottuk, K+F helyek ráfordításai (2004) ponti adat- hiszen a ráfordítások jelent ős kon- bázis centrációja önmagában is hatékony- ságnövelő lehet. KSH Köz- K+F helyek ráfordításai 1000 ponti adat- lakosra (2004) bázis Magyar A szabadalmak száma a kistérség- Szabadalmi ben 2000-2004 közötti időszakban Hivatal 10 000 lakosra (2000-2004) PIPACS WEB Az export értékesítést két eltér ő vetítési alappal is szerepeltetjük. Míg az árbevé- telre történő vetítés a helyben folyó Export értékesítés a nettó árbevétel APEH TA termelés általános „versenyképessé- %-ában (2004) gére" utal, addig a népességszámra történő vetítés az export tevékenység volumenére is utal. Export értékesítés nettó árbevétele APEH TA egy lakosra (2004) Tudás- A külföldi tulajdonlást és az átlagon KSH Köz- kiaknázás Külföldi érdekeltségű vállalkozá- felüli innovációs aktivitást számos ponti adat- sok száma 1000 lakosra (2004) elméleti és empirikus munka össze- bázis kapcsolja. Külföldi érdekeltségű vállalkozá- KSH Köz- Az eljárás-innovációk igen gyakran sok saját tőkéje az összes saját t őke ponti adat- tőke-elemekben testesülnek meg. %-ában (2004) bázis Szellemi alkotások jövedelme APEH I lakosra (2004) SZJA Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Hazai kistérségek 51 Tudás A felsorolt alágazatok a csúcstechno- A 24 , valamint 29-34 kiaknázás KSH Köz- lógiai feldolgozóipart takarják. Ez a alágazatokban működő vállalkozá- ponti adat- besorolás szokványos a nemzetközi sok az összes vállalkozás %-ában bázis szakirodalomban. A társas és egyéni (2005) vállalkozások összesen. A felsorolt alágazatok a „csúcstech- A 64 és 72-73 alágazatokban KSH Köz- nológiai" szolgáltatásokat takarják. működő vállalkozások az összes ponti adat- Ez a besorolás szokványos a nemzet- vállalkozás %-ában (2005) bázis közi szakirodalomban. A társas és egyéni vállalkozások összesen. Az „Egyéb gazdasági szolgáltatások" alágazatot általában a tudás-intenzív A 74 alágazatban működő vállal- üzleti szolgáltatások részének tekin- KSH Köz- kozások az összes vállalkozás tik, így ebben a kategóriában szere- ponti adat- %-ában (2005) peltettük (az esetlegesen szóba jöhet ő bázis „smart" infrastruktúra helyett). A társas és egyéni vállalkozások összesen. A vállalkozási szerkezetben elfoglalt 50 fónél többet foglalkoztató tu- helyen túl a tevékenységek gazdasági KSH Köz- dás-intenzív vállalkozások száma súlyára is utal. A 24,29-34,64,72-74 ponti adat- (2005) tevékenységek összesen. bázis A társas és egyéni vállalkozások összesen. Népszámlá- A „tehetség" jelenlétének és újrater- Az egyetemet, fóiskolát végzettek lási adatbá- melődésének indikátora. a foglalkoztatottakon belül (2001) zis A vezető értelmiségi foglalkozású- Népszámlá- A „tehetség" jelenlétének és újrater- ak a foglalkoztatottakon belül lási adatbá- melődésének indikátora. (2001) zis KSH Terü- A „tehetség" jelenlétének és újrater- Nappali tagozatos hallgatók száma felsőfokú oktatási intézményekben leti Statisz- melődésének indikátora. tikai Év- 1000 lakosra (2004) könyv Felsőoktatási intézményekben A „tehetség" jelenlétének és újrater- dolgozó oktatók száma (kihelyezett KSH Terü- melődésének indikátora. tagozatok szerint) 1000 lakosra leti „Smart" (2004) infrastruk- túra ISDN vonalak száma 1000 lakosra KSH Terü- Az ICT infrastruktúra használatára (2004) leti utal. A nyilvános könyvtárak beiratko- A „tehetség" megtartásához szüksé- KSH Terü- zott olvasóinak száma 1000 lakosra ges kulturális és szórakoztatási felté- leti (2004) telek. Mozi látogatások száma 1000 A „tehetség" megtartásához szüksé- KSH Terü- lakosra (2004) ges kulturális és szórakoztatási felté- leti telek. Múzeumi látogatók száma 1000 A „tehetség" megtartásához szüksé- KSH Terü- lakosra (2004) ges kulturális és szórakoztatási felté- leti telek. Vendégek száma összesen a keres- A térségbe áramló személyek által KSH Terü- kedelmi szálláshelyeken 1000 közvetített küls ő tudás, illetve érté- leti lakosra (2004) kek. Forrás: Saját szerkesztés. Alapvető dilemma volt az indikátorok abszolút, vagy relatív értékeinek szerepel- tetése (illetve utóbbi esetben a megfelel ő vetítési alap kiválasztása). Az egyes kis- térségek adatainak összehasonlíthatósága végett általában valamilyen viszonyítási alap használata mellett döntöttünk, ez leggyakrabban a lakónépesség száma, a fog- lalkoztatottak száma, illetve a térség vállalkozásainak száma volt. Ugyanakkor az Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 52 Bajmócy Zoltán — Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s2 innovációs és K+F tevékenység kapcsán a tevékenység volumene és eredményessége között igen szoros kapcsolat feltételezhet ő : a koncentrálódó K+F eredményessége várhatóan nagyobb, mintha ugyanannyi ráfordítást több térség között osztunk meg (Varga 2005). Éppen ezért néhány esetben nem relativizált mutatókkal dolgoztunk (K+F helyek tudományos kutatónak létszámadata, K+F helyek ráfordításai, 50 fónél többet foglalkoztató tudás-intenzív vállalkozások száma). Az elemzés második lépésében a kistérségek innovációs képességének összevetése és ez alapján történő rangsorolása zajlott. Az egyes indexek kiszámításához (és így a rangsorok megadásához) a „European Innovation Scoreboard" (EIS) vizsgálatai- nak módszertanát vettük alapul — mind az Összesített Innovációs Index (SII), mind a Szolgáltató Szektor Innovációs Indexe (SSII) hasonló módon épül fel. Az ezek analógiájára kialakított „Kistérségi innovációs képesség" indexe (KIK index) a következő lépések során állt el ő : 1) Az egyes indikátorok minimum és maximum értékeinek meghatározása. Szinte minden indikátorra jellemz ő volt, hogy egy-két kistérség adata (általában pozi- tív irányban) jelentősen kiugrott a magyarországi átlagértékhez viszonyítva. Kilógónak (outlier) tekintettünk egy adatot, ha az adatok szórásának több mint négyszeresével tért el az országos átlagértékt ől. A legtöbb indikátor esetén 1-3 kilógó adat adódott. A kilógó adatokat nem vettük figyelembe a minimum és maximum értékek meghatározásakor (erre azért volt szükség, hogy a követke- ző lépésben kialakuló skála ne legyen túlságosan koncentrált). 2) Az adatok átskálázása. Minden egyes adatból kivontuk az adott indikátor kapcsán nyert minimum értéket, és az így kapott értéket elosztottuk a maxi- mum és minimum érték különbségével. Ily módon valamennyi átskálázott érték 0 és 1 közé esik. A kilógó adatok (az eltérés irányától függ ően) 0 vagy 1 értéket kaptak. 3) Az alindexek kialakítása. Az egyes alindexek a hozzájuk tartozó indikátorok értékeinek számtani átlagaként adódnak. Az indikátorok esetleges súlyozása megfontolható lépés lehet, ugyanakkor jelen vizsgálat során — az EIS mód- szertanának megfelel ően — az átláthatóságra helyeztük a hangsúlyt. 4) A KIK index kialakítása, és a sorrend felállítása. A KIK index a három alindex számtani átlaga. A Kistérségi Innovációs Képesség sorrendje a KIK index értékek csökken ő sorba állításából adódik. Az index (és alindex) érté- kek arányskálán mért értékek, így alkalmasak a más térségekt ől való távol- ság megragadására, az országos átlaggal történ ő összehasonlításra. Az egyes kistérségek KIK indexe tehát komplex módon, egy összetett indikátor- rendszer alapján jellemzi a térség innovációs képességét. A megközelítés túlmutat a gyakran alkalmazott, K+F-t középpontba állító elemzéseken: a tudásteremetés ké- pessége mellett a tudás-kiaknázás alrendszerét és a mindezek m űködtetéséhez szük- séges „smart" infrastruktúra min őségét is jellemzi. A KIK index alapján jól teljesít ő térségek innovációs képessége tehát általában egy komplex, „több lábon álló" telje- sítmény eredménye. Ezzel együtt el őfordulhat, hogy egy-egy terület kiemelked ő érté- Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Hazai kistérségek 53 kének köszönhetően sorolódik egy térség relatíve el őre a KIK index szerinti rangsor- ban, éppen ezért szükséges az egyes alindexek szerinti teljesítmény vizsgálata is. Az elemzés harmadik szakasza a kistérségek lehetséges csoportosításának meg- adása innovációs képességük alapján. Ez hasonló módon történt, mint Csizmadia és Rechnitzer (2005) hazai nagyvárosok innovációs potenciálját vizsgáló tanulmányá- ban. Az innovációs képesség mérésére megalkotott három alindex alapján történt a csoportképzés. A három alindex standardizált értékeinek felhasználásával K-közép (K-means) klaszterelemzést végeztünk. Az elemzést három, négy és öt klaszter létrehozásával is elvégeztük. A csoportba való tartozás igen stabilnak mutatkozott, a klaszterek számának növelésével bizonyos csoportok továbbontása történt, de az egyes csopor- tok tagjai jelentősen nem változtak. A klaszter-középpontól mért távolság szóródása alapján a leginkább homogén klaszterek négy csoport kialakítása során adódtak, így ez tűnik a leginkább alátámasztott megoldásnak. Az elemzés negyedik lépésében a kistérségi innovációs képesség térbeli szabálysze- rűségeit vizsgáltuk, vagyis, hogy a szomszédos területi egységek adatai egymáshoz hasonlóak-e. Lényegében a térbeli autokorrelációt mértük az egész országot tekintve a Moran-index, kistérségi szinten pedig a „Lokális Moran Index" segítségével. A Moran által 1948-ban javasolt mér őszám, a Moran-index, a területi autokorrelációt méri hasonlóan az id ősoros adatok autokorrelációjához (Moran 1950; Anselin 1988; Dusek 2004). Kiszámítása a következ őképpen történik: M m wuxi M m J=1 , ahol I= M m m Xi 2 X wij 1=1 j=1 i=1 - M: a területi egységek száma, esetünkben 168 kistérség. - xj: a vizsgált adatértékek j. területegységhez tartozó értéke, esetünkben az egyes alindexek, illetve a KIK index j. kistérséghez tartozó értéke. - wu : a szomszédsági mátrix i. sorának j eleme, értéke az i. és j. kistérsé- gek szomszédossága esetén 1, különben 0. Mivel a területi egységek szomszédosságát sokféleképpen értelmezhetjük, ezért ennek megfelelően többféle szomszédossági mátrix is felírható. Mi a következ ők- ben a bástya szomszédságot vettük alapul, azaz w u akkor kapott 1-es értéket, ha az i. és a j. kistérségnek van közös határszakasza, w u értéke egyébként 0. Az, hogy az aktuális Moran I érték mekkora és milyen irányú autokorrelációt je- lez, megállapítható a Monte Carlo módszerrel kiszámított pszeudo-szignifikancia szint nagyságából, illetve az I érték el őjeléből (2. táblázat). Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 54 Bajmócy Zoltán — Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s2 2. TÁBLÁZAT A Moran Index értelmezése (The Interpretation of the Moran Index) Szignifikancia Index érték Értelmezés p < 0,05 és I < — 0,00598 erősen negatívan autokorrelált 0,05 5 p < 0,1 és I < — 0,00598 gyengén negatívan autokorrelált 0,1 < p az autokorreláció nem szignifikáns 0,05 5 p < 0,1 és I > — 0,00598 gyengén pozitívan autokorrelált p < 0,05 és I > — 0,00598 erősen pozitívan autokorrelált Megjegyzés: „p" a pszeudo szignifikancia szintet jelöli. Az index értéket értelmezése során a -1/(M-1) hányadossal kell összevetni, amelynek értéke kistérségi adataink esetén: -0,00598 Forrás: Cliff—Ord (1981) alapján saját szerkesztés. 3. TÁBLÁZAT A Lokális Moran Index értelmezése (The Interpretation of the Local Moran Index) Értelmezés Feltételek Magas — Mind a kistérség, mind szomszédjai Local Moran I > 0 Magas szignifikánsan átlag feletti index érték- Standardizált mutató kel rendelkeznek. érték > 0 p < 0,05 Magas — A kistérség szignifikánsan átlag feletti, Local Moran I > 0 Alacsony míg szomszédjai szignifikánsan átlag Standardizált mutató alatti index értékkel rendelkeznek. érték < 0 p < 0,05 Nincs szignifikáns összefüggés p > 0,05 Alacsony A kistérség szignifikánsan átlag alatti, Local Moran I < 0 —Magas míg szomszédjai szignifikánsan átlag Standardizált mutató feletti index értékkel rendelkeznek. érték > 0 p < 0,05 Alacsony Mind a kistérség, mind szomszédjai Local Moran I < 0 — Ala- szignifikánsan átlag alatti index érték- Standardizált mutató csony kel rendelkeznek. érték < 0 p < 0,05 Megjegyzés: A „p" a pszeudo-szignifikancia szintet jelöli. Forrás: Saját szerkesztés. A másik — a Moran Indexhez szorosan kapcsolódó — általunk kiszámolt mutató- szám a Lokális Moran Index, amely a területi autokorreláltság lokális mér őszáma- ként fogható fel. Ezek az értékek minden kistérségre külön kiszámolhatók. Ese- Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Hazai kistérségek 55 tünkben a vizsgált innovációs index aktuális kistérségbeli standardizált értékét összeszorozzuk a kistérség szomszédjainak együttes átlagos standardizált értékével. Ha az így kiszámolt Lokális Moran Index érték pozitív, akkor az illet ő kistérség hasonló a szomszédjaihoz, ha az értéke negatív, akkor pedig azoktól eltér ő. Ily mó- don az eredeti standardizált index értékkel összevetve a kistérségek öt kategóriába sorolhatók (3. táblázat). A hazai kistérségek innovációs képessége A hazai kistérségek innovációs képességét átfogóan a KIK index, illetve annak alindexei segítségével mutatjuk be, majd ezt követ ően térünk ki a kistérségek inno- vációs képesség alapján történ ő csoportosítására, illetve a térbeli szabályszer űségek vizsgálatára. A KIK index alapján tehető egyik legáltalánosabb megállapítás, hogy az innovációs képesség tekintetében hatalmas területi egyenl őtlenségek jellemzik Magyarországot (1. ábra). Csupán 14 olyan kistérség van, amely a 0,32-es KIK index értékkel jel- lemezhető magyarországi átlag felett teljesít. A többi 154 kistérség teljesítménye átlag alatti. Mindez arra utal, hogy az innovációs képesség térben hihetetlenül kon- centráltan van jelen hazánkban. 1. ÁBRA A kistérségi innovációs képesség (KIK) index szerinti els ő harminc kistérség (Top 30 Subregions Based on the Subregional Summary Index) Forrás: Saját számítás. Bár az első 30 kistérség közül 20 olyan, amely megyei jogú várossal rendelkezik, a sorrend mégsem teljesen a várakozásoknak megfelel ő. Az első négy helyezett — ez megfelel a várakozásoknak — Budapest, a Debreceni, a Szegedi és a Pécsi kistérség, ezt követően azonban a Veszprémi és a Gödöll ői kistérség következik. A régióköz- pontok közül a Miskolci kistérség csupán a 12. helyet szerezte meg. A megyei jogú Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 56 Bajmócy Zoltán — Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s 2 várossal nem rendelkez ő kistérségek közül a Gödöll ői került be az els ő tízbe (6. he- lyen), míg további öt az els ő húszba: a Szentendrei, a Pilisvörösvári, a Balatonfüredi, az Ercsi és az Esztergomi kistérség. Érdemes még kiemelni, hogy három olyan kistér- ség, amely megyei jogú várossal rendelkezik, nem tudott bekerülni az els ő 30-ba. Ezek a Szekszárdi (41), a Salgótarjáni (43) és a Hódmez ővásárhelyi (48) kistérség. Budapest KIK index értéke (0,80) — bár nem túlságosan — de kimagaslík a többi kistérséghez viszonyítva. Meg kell említeni, hogy Budapest a vizsgált 28 indikátor közül 10 esetben adott kilógó (outlier) értéket. Minthogy ez esetben automatikusan 1-es értéket kapott (bár teljesítménye ennél valójában magasabb), az index értéke lefelé torzít. Bár viszonylag sok kistérség mutatott outlier adatokat egy-egy indiká- tor kapcsán, nem volt más olyan kistérség, amely kett őnél több outlier adattal ren- delkezett volna. Az összesített eredményeket árnyalják az egyes alindexek szerinti rangsorok. Ezek alapján megmutatkozik, hogy a kistérségek képessége „féloldalas", vagy „több lábon álló". A tudásteremtés alindex szerinti rangsorban — csakúgy, mint a másik két alindex esetén is — Budapest áll az els ő helyen. A jelent ősebb hazai egye- temek, illetve az MTA kutatóintézeti hálózatának területi eloszlása jól visszaköszön az alindex szerinti rangsorban. Ez természetesen annak a következménye, hogy a kutatás-fejlesztési tevékenység igen jelent ős része ezen intézményekhez köt ődik hazánkban (Magyarországon jóval magasabb a közfinanszírozás vállalati finanszí- rozáshoz viszonyított aránya a K+F-ben, mint az európai átlag, jóllehet a GDP-hez viszonyítva ez már messze nem igaz). A tudásteremtés területi koncentrációja még a KIK index alapján kapott s űrűsö- dést is felülmúlja. Az országos átlag értéke igen alacsony (0,25), és így is csupán 13 kistérség haladja azt meg. Már a rangsorban 28. kistérség értéke is 0,1 alatt van. Ennek megfelel ően itt számos kisvárosi központtal bíró kistérség jó helyezése nem jár együtt jó teljesítménnyel. A kedvez ő relatív pozícióhoz kedvez őtlen abszolút helyzet társul. A tudás-kiaknázás alindexének országos átlagértéke az el őbbinél jóval magasabb (0,36), amelyet 18 kistérség múl felül (2. ábra). Az innovációs képesség ezen eleme kapcsán teljesen más sorrendet kapunk, mint a tudásteremtés esetén. Az innovációs centrumoknak tartott Szegedi, Pécsi és Debreceni kistérségek csupán a 15., 19. és 20. helyeket szerezték meg. Érdekes, hogy több olyan kistérség, amely jeleskedik a külföldi m űködőtőke- vonzásban és (részben ebb ől következően) az exportban, a kategória más indikáto- rai kapcsán is (pl. tudás-intenzív szolgáltatások aránya) jól szerepel. A tudásteremtés és a tudás-kiaknázás (akár nemzetközileg is értékesíthet ő, magas hozzáadott érték ű termékek el őállításának) képessége hazánkban területileg elválik. A tudás-kiaknázás gyakran nem a helyben létrehozott tudást hasznosítja, a K+F tevékenység eredménye pedig gazdaságilag kevéssé hasznosul. Csupán néhány tér- ség mutatott stabil és er őteljes pozíciót mindkét terület kapcsán: Budapest mellett a Gödöllői kistérséget lehet kiemelni. Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Hazai kistérségek 57 2. ÁBRA A tudás-kiaknázás alindex szerinti els ő harminc kistérség (Top 30 Subregions Based on the Knowledge-exploitation Sub-index) Forrás: Saját számítás. A „smart" infrastruktúra alindex alapján kapott rangsor alapvet ően a hazai város- hálózat hierarchiáját adja vissza, bár kisebb eltérésekkel (4. ábra). A nagyvárosi központtal rendelkez ő kistérségeken túl el őkelő helyezést tudott elérni néhány olyan kisebb lélekszámú kistérség, amely jelent ős (kultur-)turisztikai célpont (Balatonfüredi vagy Keszthely—Hévízi kistérség). Ugyanakkor a rangsorbeli el őkelő helyezéshez nem volt elegend ő csupán egy vagy két indikátor kapcsán jól teljesíteni. A fenti kis- térségek teljesítménye a kategória 5-6 indikátora mentén is átlag feletti. Az országos átlagérték a három közül ebben a kategóriában volt a legmagasabb (0,37). Ezt az érté- ket 21 kistérség múlta felül. Érdemes megjegyezni, hogy míg a tudásteremtés kapcsán már a 28., addig itt csak a 147. helyezett kistérség értéke megy 0,1 alá. A rangsorbeli eltérések az alindex értékek együttmozgását mérve is kiválóan visz- szatükröződnek. A tudásteremtés és a tudáskiaknázás közötti kapcsolat jóval lazább, mint a tudásteremtés és a „smart" infrastruktúra értékek közötti (4. táblázat). Igen lényeges megvizsgálni, hogy az innovációs képesség vajon visszatükröz ődik-e a gazdasági teljesítményben mutatkozó különbségekben. Ezzel egyszersmind a vizsgálat eredményeit is lehet kontrollálni. Mind a KIK index, mind az egyes alindexek kapcsán közepes vagy er őteljes pozitív kapcsolat mutatható ki az egy lakosra jutó bruttó hozzáadott értékkel (GVA), illetve SZJA alapot képez ő jövede- lemmel. Kicsit lazább a kapcsolat a termelékenységi mutatóként felfogható egy foglalkoztatottra jutó GVA-val és adózás el őtti eredménnyel (AEE), bár a tudás- kiaknázás és a KIK index tekintetében ez is viszonylag er őteljes kapcsolatot takar. A várakozásoknak megfelel ően a tudás-kiaknázás alindexe mutatja a legszorosabb kapcsolatot a jövedelmi és termelékenységi mutatókkal, míg a tudásteremtés a leg- lazábbat. Ez egyben a „smart" infrastruktúra kategóriájának relevanciáját is bizo- nyítja. A korrelációs mátrix egyértelm űen bizonyítja az innovációs képesség és a gazdasági teljesítmény összefüggését, ugyanakkor a kapcsolat er őssége arra is utal, hogy a kettő nem determinisztikusan következik egymásból. Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 58 Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s2 4. TÁBLÁZAT A' KIK index és a szokásos jövedelmi mutatók korrelációs mátrixa (Correlation Matrix of Certain Income Indicators and the Subregional Summary Index) Egy Egy Egy Egy foglal- foglal- Tudás- „ Smart " lakosra Tudás- KIK lakosra koz- koz- kiakná- infra- jutó teremtés Index jutó tatottra tatottra zás struktúra SZIA GVA jutó jutó alap AEE GVA Tudásteremtés 1,000 Tudás-kiaknázás 0,593 1,000 „Smart" infrastruktúra 0,736 0,611 1,000 KIK Index 0,904 0,825 0,892 1,000 Egy lakosra jutó GVA 0,508 0,777 0,521 0,678 1,000 Egy foglalkoztatottra jutó AEE 0,359 0,605 0,291 0,471 0,773 1,000 Egy foglalkoztatottra jutó GVA 0,483 0,748 0,499 0,650 0,992 0,773 1,000 Egy lakosra jutó SZJA alap 0,501 0,849 0,594 0,727 0,671 0,451 0,628 1,000 Megjegyzés: Pearson-féle korreláció. A mátrixban jelzett valamennyi kapcsolatra: p<0,01. Forrás: Saját számítás. Felvetődik továbbá, hogy az innovációs képesség miért mutat er őteljesebb kap- csolatot az egy lakosra jutó SZIA alap értékével, mint a munkatermelékenységi mutatókkal (hisz az innovációk eredményeként végs ő soron termelékenységjavulást és kevésbé a jövedelmek növekedését várnánk). Ennek oka - véleményünk szerint -, hogy az innovációs képesség fenntartása nehezen választható el a magasan képzett, átlagosnál jobban fizetett munkakörökben dolgozó „tehetségek" jelenlétét ől. Az eddigi elemzés is már egyértelm űen azt sejteti, hogy a hazai kistérségek inno- vációs képessége jelent ősen szóródik. Néhány kistérség relatíve er ős innovációs képességgel jellemezhet ő, míg a kistérségek többségének innovációs teljesítménye gyenge. Ezen felül az egyes alindexek eltér ő sorrendjei arra utalnak, hogy a relatíve erős innovációs teljesítmény is többféle módon el őállhat, a kistérségek e tekintetben is csoportokra bomlanak. A három alindex standardizált értékei alapján elvégezett K-közép klaszter- elemzés megerősítette azt, hogy a kistérségek innovációs képességük alapján csopor- tosíthatók. A klaszterképz ő ismérvekkel való kapcsolat alapján a létrejött négy cso- port viszonylag könnyen értelmezhet ő (5. táblázat, 3. ábra). A legnagyobb elemszá- mú klaszter (129 kistérség) a gyenge innovációs képességgel rendelkező kistérségeket tömöríti. Jellemzőjük, hogy mindhárom kategóriában gyengén teljesítenek. A klaszter homogén, a középponttól való (euklideszi) távolságok szórása 0,37. Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Hazai kistérségek 59 5. TÁBLÁZAT Klaszter-középpontok négy klaszter esetén (Final Cluster Centres in Case of Four Clusters) „ Félolda- Gyenge las" inno- Közepes Erős inno- innovációs vációs innovációs vációs képesség képesség képesség képesség (N=129) (N=5) (N=28) (N=6) Tudásteremtés -0,357 1,345 0,453 4,372 Tudás-kiaknázás -0,401 0,363 1,295 2,060 „Smart" infrastruktúra -0,397 -0,270 1,200 2,960 Forrás: Saját számítás. Markánsan kirajzolódott egy kis elemszámú klaszter (5 kistérség), amelyet „fél- oldalas" innovációs képesség jellemez (3. ábra, 6. táblázat). Ezen kistérségek jó teljesítményt mutatnak a tudásteremtésben, a másik két szempont szerint azonban igen gyengék. Ez a klaszter is meglehet ősen homogén, a klaszter-középponttól mért távolságok szórása 0,36. Ugyanakkor a tudásteremtésben mért relatíve jó teljesít- mény is több esetben gyenge abszolút teljesítményt takar, ugyanis a tudásteremtés- ben — mint ahogy azt korábban elemeztük — már az els ő harminc térség között is van olyan, amelynek index értéke 0,1 alatti. 28 kistérséget tömörít a közepes innovációs képességgel rendelkezők klasztere. Ezek innovációs képessége viszonylag egyenletes, és mindhárom kategóriában kö- zepes értéket mutat. Ez a klaszter kevésbé homogén, a középponttól mért távolsá- gok szórása 0,5. Azonban még így is jól elkülönül a többi klasztert ől. Az erős innovációs képességgel rendelkezők klasztere 6 kistérséget foglal magá- ban. Ezek teljesítménye mindhárom területen kiugró. Ez a klaszter a legkevésbé homogén, a fenti módon adódó szórásérték 0,79 (Budapest nélkül azonban csak 0,44). Bár a klasztertagok mindhárom kategóriában jó teljesítményt mutatnak, a legerő sebb értékekkel a tudásteremtés kapcsán rendelkeznek. A klasztertagok mindegyike egyetemváros. Figyelemre méltó, hogy a tudásteremtésben kiugró kistérségek — Gödöll ő kivéte- lével — rendre jóval gyengébben teljesítenek a tudás-kiaknázás során (Gödöll őnek viszont a „smart" infrastruktúra értéke alacsony). A közepes innovációs képesség- gel rendelkez ők közül a Győri és a Székesfehérvári kistérségek állnak legközelebb ahhoz, hogy átkerüljenek az er ős innovációs képességűek közé. A régióközpontok közül a Miskolci kistérség azonban egyértelm űen a közepes képesség űek csoportjá- ba sorolódik. Jól látható, hogy a „féloldalas" kistérségeket a tudásteremtési képes- ség emeli ki, azonban a másik két szempont alapján szignifikánsan a „közepesek" klasztere alatt teljesítenek (5. táblázat). Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 60 Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s2 3. ÁBRA A hazai kistérségek csoportosítása innovációs képességük alapján (Classification of Hungarian Subregions on the Basis of Their Innovation Capacity) • Erő s Innovációs képesség • Közepes innovációs képesség -Féloidolos" innovációs képessé Gyenge innovációs képesség Forrás: Saját szerkesztés. 6. TÁBLÁZAT Az egyes klaszterek tagjainak alindexenkénti teljesítménye (The Performance of Cluster-members with Respect to the Subindexes) Tudás- „Smart" Tudásteremtés kiaknázás infra- KIK index Kistérség alindex érték alindex struktúra érték érték alindex érték Erős innovációs Budapest 0,92 (1) 0,78 (1) 0,69 (1) 0,80 (1) képesség Debreceni 0,89 (2) 0,35 (20) 0,65 (3) 0,63 (2) Gödöllői 0,65 (5) 0,47 (5) 0,35 (22) 0,49 (6) Pécsi 0,58 (6) 0,35 (19) 0,66 (2) 0,53 (4) Szegedi 0,81 (3) 0,37 (15) 0,64 (4) 0,61 (3) Veszprémi 0,67 (4) 0,38 (14) 0,53 (6) 0,52 (5) „Féloldalas „in- Ercsi 0,52 (7) 0,25 (44) 0,10 (141) 0,29 (19) novációs képesség Jászberényi 0,17 (20) 0,25 (42) 0,20 (55) 0,21 (35) Szarvasi 0,41 (8) 0,13 (102) 0,25 (37) 0,27 (21) Tabi 0,14 (23) 0,29 (32) 0,14 (101) 0,19 (40) Veresegyházi 0,18 (17) 0,26 (39) 0,13 (106) 0,19 (38) Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Hazai kistérségek 61 Közepes innová- Balatonfüredi 0,23 (14) 0,20 (60) 0,49 (8) 0,31 (18) ciós képesség Békéscsabai 0,03 (63) 0,24 (48) 0,41 (17) 0,22 (29) Budaörsi 0,17 (19) 0,58 (3) 0,30 (30) 0,35 (I I) Dunakeszi 0,08 (31) 0,37 (17) 0,22 (48) 0,22 (30) Dunaújvárosi 0,12 (26) 0,32 (24) 0,30 (29) 0,25 (24) Egri 0,27 (12) 0,29 (30) 0,56 (5) 0,38 (9) Esztergomi 0,14 (25) 0,39 (13) 0,29 (32) 0,27 (20) Gyöngyösi 0,11 (27) 0,23 (51) 0,30 (28) 0,21 (33) Győri 0,32 (10) 0,59 (2) 0,50 (7) 0,47 (7) Kaposvári 0,15 (21) 0,21 (58) 0,38 (21) 0,25 (25) Kecskeméti 0,22 (15) 0,33 (23) 0,41 (15) 0,32 (16) Keszthely-Hévízi 0,06 (38) 0,18 (71) 0,48 (10) 0,24 (26) Komáromi 0,04 (46) 0,46 (6) 0,16 (81) 0,22 (32) Miskolci 0,27 (11) 0,32 (25) 0,42 (13) 0,34 (12) Mosonmagyaróvári 0,09 (28) 0,31 (27) 0,21 (51) 0,20 (36) Nyíregyházai 0,18 (18) 0,35 (21) 0,47 (11) 0,33 (13) Pilisvörösvári 0,19 (16) 0,46 (7) 0,30 (27) 0,32 (17) Sopron-Fert ődi 0,40 (9) 0,31 (26) 0,40 (18) 0,37 (10) Székesfehérvári 0,26 (13) 0,53 (4) 0,48 (9) 0,43 (8) Szentendrei 0,14 (22) 0,40 (12) 0,42 (12) 0,32 (15) Szentgotthárdi 0,01 (103) 0,45 (8) 0,20 (56) 0,22 (31) Szolnoki 0,08 (32) 0,28 (35) 0,41 (16) 0,25 (23) Szombathelyi 0,14 (24) 0,43 (9) 0,41 (14) 0,33 (14) Tapolcai 0,04 (47) 0,20 (62) 0,34 (24) 0,19 (37) Tatabányai 0,07 (35) 0,40 (11) 0,29 (33) 0,25 (22) Tiszaújvárosi 0,05 (43) 0,43 (10) 0,23 (44) 0,24 (27) Váci 0,02 (76) 0,37 (18) 0,25 (40) 0,21 (34) Zalaegerszegi 0,06 (39) 0,27 (37) 0,35 (23) 0,23 (28) Megjegyzés: Zárójelben az adott alindex, illetve KIK index helyezés található. Forrás: Saját szerkesztés. Megvizsgáltuk továbbá, hogy a kistérségi innovációs képesség térbelisége milyen szabályszerűségeket mutat, a szomszédos területi egységek adatai egymáshoz ha- sonlóak-e. Bizonyos esetekben a valós gazdasági térkapcsolatok ugyanis átléphetik a kistérségi határokat, így egyes kistérségek innovációs teljesítménye részben a szomszéd térség „túlcsorduló" hatásaiból származhat. Különösen nyilvánvaló ennek lehetősége a Budapestet övez ő relatíve jó innovációs képességgel rendelkez ő kistér- Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 62 Bajmócy Zoltán — Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s2 ségek gyűrűje láttán. Egy ilyen elemzés tulajdonképpen ahhoz vihet közelebb, hogy mi volna egy hazai területi innovációs elemzés „ideális térfelosztása". 7. TÁBLÁZAT A globális Moran I-próba eredményei (Results of the Global Moran I Test) Moran I Index elnevezése P érték Értelmezés érték Nincs szignifikáns Tudásteremtés 0,0051 0,36 autokorreláció* Erősen pozitívan Tudás-kiaknázás 0,3245 0,00 autokorrelált* „Smart" infra- Nincs szignifikáns -0,0269 0,34 struktúra autokorreláció* Nincs szignifikáns KIK index 0,0523 0,11 autokorreláció* Megjegyzés: * 5%-os szignifikancia szint mellett. A számítás a Geoda095i program segítségével történt. Forrás: Saját számítás. A KIK index és annak három alindexe közül csak egy, méghozzá a tudás- kiaknázás alindex területi értékei között van er ősen szignifikáns (pozitív) autokorreláció (7. táblázat). Ez azt jelenti, hogy a tudás-kiaknázás mértékét er ősítő tényezők hatása túlmutat a kistérségi határokon. Az ilyen kistérségi határokon túlmutató tényez ők jelenléte a többi alindex és a KIK index esetében az egész országot tekintve nem szignifikáns. Budapest környe- zetében mégis található a kistérségeknek egy olyan összefügg ő rendszere (Buda- pest, illetve a Szentendrei, Dunakeszi, Pilisvörösvári, Gödöll ői, Budaörsi és Rácke- vei kistérségek), amelyben mind a kistérségeknek, mind szomszédaiknak magas a KIK index értéke, vagyis a „magas — magas" osztályba tartoznak. Mindez arra utal, hogy az innovációs képesség tekintetében a főváros és a környez ő kistérségek szerves egységet alkotnak, a valós térkapcsolatok itt jelent ősen átnyúl- nak a kistérségi határokon. Az eredmények azt is sugallják, hogy Budapesten kívül nincs olyan jelentős innovációs központ az országban, amelynek kistérségi határo- kon átnyúló innovációs „kisugárzása" lenne. A tudás-kiaknázás képességének pozitív térbeli autokorrelációját két jelenség okozza: egyrészt a pozitív, másrészt a negatív (standardizált) alindex értékek térbeli s űrűsödése (4. ábra). A magas Lokális Moran Index értékekkel bíró kistérségek er őteljes térbeli koncentrációja figyelhet ő meg Budapest környékén („magas — magas" osztály). Másrészt két további összefügg ő terület látható a térképen: a Tiszántúl középs ő részén, illetve Északkelet-Magyarországon, ahol is mind a kistérség, mind a kör- nyezete alacsony tudás-kiaknázás alindex értékkel rendelkezik („alacsony — ala- csony „osztály). Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s 2 Hazai kistérségek 63 A tudás-kiaknázási képesség térbelisége tehát jellegzetes szabályszer űségeket mutat. Felvethető egy kistérségi határokon átnyúló valódi regionális rendszer jelenlétének a lehetősége Közép-Magyarországon (legalábbis a tudás-kiaknázás tekintetében). Fon- tos eredmény ugyanakkor az is, hogy a másik két alindex esetén nincs szignifikáns autokorreláció. A „smart" infrastruktúra kapcsán ez kevésbé meglep ő, hiszen ezen alindex értékei viszonylag jól igazodnak a település-hierarchiához (és így annak térbeli megjelenéséhez). A tudásteremtés alindex kapcsán viszont ez mindenképp arra utal, hogy kutatás-fejlesztési aktivitás (illet őleg a kutató-fejleszt ő intézmények) hatása nem nyúlik túl saját kistérségükön. 4. ÁBRA A Lokális Moran Index térbeli eloszlása a „tudás-kiaknázás" alindexe kapcsán (Spatial Dispersion of Local Moran Index in Case of the Knowledge-exploitation Subindex) s Magas - Magas ▪ Alacsony - Alacsony Aá Magas - Alacsony UAlacsony - Magas HNern szignifikáns Megjegyzés: Az ábrán a Lokális Moran 1-próba értékei láthatók 5%-os pszeudo-szignifikancia szint mellett, bástya-szomszédságot leképez ő szomszédossági mátrix használatával. Magas—magas viszony esetén mind a kistérségben, mind pedig a környezetében magas a tudás- kiaknázás alindex értéke. A számí- tás a Geoda095i program segítségével történt. Forrás: Saját szerkesztés. Korlátok és jöv őbeni kutatási irányok Az elemzésünk során alkalmazott módszer — egyebek mellett — számos olyan kor- láttal rendelkezik, amely az innováció-mérés általános metodikájában gyökerezik. A területi egységek innovációs képességének mérése és az ehhez kapcsolódó tudo- Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 64 Bajmócy Zoltán — Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s2 mányos viták szempontjából éppen ezért alapvet ő fontosságúnak tartjuk ezen korlá- tok feltárását, és ily módon esetleges jöv őbeni kutatási irányok megadását. Az alkalmazott megközelítés korlátjainak egy része a szubnacionális szint ű elem- zés következménye. Ez többé-kevésbé minden hasonló mérési kísérletet jellemez, de alapvetően nem kérd őjelezi meg a módszer relevanciáját. A területi adatok elérésének nehézségei általában a komplexitás bizonyos szint ű feladását teszik szükségessé. Az alacsonyabb területi aggregációs szinten folyó vizsgálatok a szükségesnél jóval kisebb mértékben képesek vállalati szint ű innovációs adatok hasznosítására, avagy vállalati-szintű adatok használata esetén csupán egy-két térségre korlátozzák a vizs- gálat hatókörét (Hollanders 2006; Csizmadia et al. 2008). Ráadásul ebben az eset- ben az innovációs rendszerek elméletének egyik alapvet ő eredménye kerül ki a vizsgálatok fókuszából (illetve kap kisebb fontosságot), nevezetesen a rendszer sze- replői közötti kapcsolatok megragadása. A regionális innovációs rendszerek irodalmának egy másik alapvet ő eredményét hagyják a megközelítések figyelmen kívül, amikor az esetenként gyökeresen eltér ő jellegzetességekkel bíró térségek innovációs képességét ugyanazon szempontok alapján mérik és hasonlítják össze. A regionális innovációs rendszer különböz ő típusai nem vonnak maguk után különböz ő mérési megközelítést. Ugyanakkor pél- dául egy területileg beágyazott innovációs rendszer teljesítményér ől jóval többet mond az iparágon belüli és iparágak közötti tudásáramlások vizsgálata, mint mond- juk a K+F tevékenység. A megközelítés további korlátai jóval inkább paradigmatikus jelleg űek. A területi egységek innovációs képességének mérése kapcsán meglehet ős bizonytalanság ész- lelhető a tekintetben, hogy mit is mérjünk, mit is mérünk valójában. Vállalati szin- ten az innovációs aktivitás megragadása viszonylag egyértelm ű (például a rendsze- resen végrehajtott CIS felmérésekben 3 egyértelmű az innovatív vállalat kritériuma). Ugyanakkor a mikroszint ű innovációk makrohatása gyakorlatilag bármi lehet (az innováció, az árbevétel vagy éppen a piaci részesedés nincs közvetlen összefüggés- ben). Talán pontosan emiatt valójában nem a térségek innovációs aktivitása, hanem az innováció egy főre jutó GDP növeléséhez való hozzájárulásának képessége kerül számbavételre. Ez a megközelítés azonban mindenképpen prekoncepciókat hordoz magán: ex ante összeköti a gazdasági növekedés (a versenyképesség) és az innová- ciós képesség fogalmakat. Ennek tükrében azonban nem meglep ő , ha az innovációs képesség és a gazdasági teljesítmény szoros kapcsolatot mutat. Ez egyben magyarázhatja a különböz ő regionális innovációs rendszerek eltér ő mérése iránti alacsony fogékonyságot is, hiszen a gazdasági növekedéshez való hozzájárulási képesség, mint „globális célfüggvény" közös nevez őre hozza az eltér ő térségeket az innovációs képesség mérése kapcsán. A térségek teljesítményének összevetését célzó munkák általános sajátossága, hogy az innovációs képességet relatív módon (másokhoz viszonyítva) vizsgálják. Az évről-évre közzétett rangsorok (mint például a „Scoreboard" jelentések) az átlaghoz viszonyított teljesítmény számbavételén alapulnak. Az átlagnak megfelel ő teljesít- mény-javulás tehát stagnálásként kerül interpretálásra (az átlagnál kisebb mérték ű Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Hazai kistérségek 65 romlás pedig javulásként lenne feltüntetve). Úgy véljük, ez a szemlélet alapvet ően abban gyökerezik, hogy (mint azt korábban kifejtettük) valójában az innovációs aktivitás gazdasági növekedéshez (versenyképességhez) történ ő hozzájárulási ké- pességét mérik a vizsgálatok. A versenyképesség pedig relatív kategória. Szemlélete szerint gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy milyen a teljesítményünk, ha az má- sokhoz és korábbi önmagunkhoz képest jó, illetve javul (Bajmócy 2007). Ez a meg- közelítés pedig a főáramú gazdaságtan és gazdaságpolitika általános szemléletéb ől ered, mely szerint a nagyobb növekedés (versenyképesség) jobb, mint a kisebb (gyakorlatilag minden körülmények között). Tulajdonképpen ez a szemlélet hatja át a lisszaboni stratégiát is, amely életre hívta a „Scoreboard" jelentéseket. Itt a f ő kérdéssé az vált, hogy az egyes tagállamok mennyiben (és miben) maradnak el egymástól és főként az USA-tól és Japántól. Mindennek azonban van egy másik (talán ennél is mélyebbre ható) gyökere. Ez pedig a schumpeteri hagyomány (bizonyos értelemben vett) negligálása az innová- ció-mérésben. A schumpeteri „teremt ő pusztítás" folyamatosan lebontja a régi gaz- dasági struktúrát, és felváltja azt egy újjal (Schumpeter 1950). Ráadásul nem csak a gazdasági struktúra változik, hanem azzal „ko-evolúcióban" az infrastrukturális környezet, a társadalmi kapcsolatok, az érdekérvényesítési mechanizmusok, illetve a gazdaság és természeti környezet viszonya is (Polányi 1944; Kemp et al. 1998; Witt 2003). A teremt ő pusztítás e folyamatának egyik következménye, hogy az in- novációnak — legalábbis rövid távon — feltétlenül vannak vesztesei. Ráadásul joggal feltételezhető, hogy a nyertesek és vesztesek térben is elkülönülhetnek. A másik alapvető következmény, hogy az innovációs folyamat — minthogy egy- szerre okoz változásokat a gazdaságban, társadalomban és természeti környezetben — nagyfokú és folyamatos alkalmazkodást tesz az érintettekt ől szükségessé. Ez eset- ben viszont egyáltalán nem mellékes a változás üteme, azaz adott esetben a túl gyors változás (a kiemelked ő innovációs teljesítmény) akár katasztrofális gazdasági és környezeti hatásokat is eredményezhet. Mindez azt vonja maga után, hogy a területi egységek innovációs képességének mérése kapcsán célszer űnek tűnik egy eddigieknél jóval komplexebb megközelítés alkalmazása: a társadalmi és környezeti hatások beintegrálása a mérésbe, illetve a változás „vállalható" ütemének megragadása. Összegzés A tanulmány során a hazai kistérségek innovációs képességének komplex, több indikátoron alapuló elemzését végeztük el, melynek során a regionális innovációs rendszerek koncepcióját tekintettük kiindulási alapul. A három kategóriába sorolt komplex indikátor-rendszer nyomán az elemzés túlmutat a kutatás-fejlesztést hang- súlyozó megközelítésen. A tudásteremtés mellett a tudás-kiaknázás és mindezek fenntartásához szükséges „smart" infrastruktúra teljesítményét is számba vettük. Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 66 Bajmócy Zoltán — Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s 2 Az eredmények alapján kiviláglik, hogy az innovációs képesség területi megosz- lása hatalmas egyenlőtlenségekkel terhelt Magyarországon. Az innovációs képes- ség néhány kistérségben összpontosul. Az er ős innovációs képességgel rendelkez ő néhány kistérség mellett a közepes innovációs képesség űek csoportja sem túlságo- san bő. Ez utóbbi jellemzően a nagyobb lélekszámú központokkal rendelkez ő kis- térségeket öleli fel, bár ez alól mutatkozik néhány kivétel. Igen lényeges, hogy a tudásteremtés és a tudás-kiaknázás térben elkülönül hazánk- ban. Igen csekély azon kistérségek száma, amely mindkét kategóriában élenjáró. A tudásteremtés hatása jellemz ően nem mutat túl a kistérségi határokon, és helyi tudás-kiaknázással is csak ritkán párosul. A tudás-kiaknázási képesség ugyanakkor jellegzetes térbeli mintákat mutat. Budapest környékén e tekintetben számos kistér- ség kapcsolódik össze szervesen. A tanulmány végén rámutattunk, hogy a területi egységek innovációs képességé- nek mérésére irányuló megközelítések számos olyan korláttal bírnak, amelyek fel- vetik az általánosan bevett sémák újragondolásának szükségességét. Célszer űnek tűnik az innováció-mérés során a gazdasági jelz őszámokon túl az innováció indu- kálta társadalmi és környezeti változások egyidej ű megragadása is, hiszen csak a három dimenzió együttes vizsgálata adhatna valós alapot arra (a folyó gyakorlatra), hogy az innovációs képességet és a térségek kívánatosnak vélt változási irányát összekapcsoljuk. Jegyzetek Meg kell ugyanakkor jegyezni, hogy egyes szerz ők (a többi TIM modellhez hasonlóan) olyan jegyek összességeként értelmezik a RIR-t, amely kiemel bizonyos térségeket a területi verseny során. Azaz szerintük a rendszer elemeinek puszta megléte még nem elegend ő ahhoz, hogy RIR-ről beszéljünk, ehhez az alrendszerek közti tényleges regionális (helyi) kapcsolatrendszerek megléte is szükséges (Asheim—Coenen 2005). 2 A European Innovation Scoreboard (EIS) Összesített Innovációs Indexének (EIS 2007), a European Trend Chart on Innovation Szolgáltató Szektor Innovációs Indexének (Kanerva et al. 2006), az EXIS Összesített Indexének (Arundel—Hollanders 2005), Florida—Tingali (2004) Európai Kreativitási Inde- xének, a European Regional Innovation Scoreboard (Hollanders 2006) indexének indikátorkészletét, továbbá Csizmadia és Rechnitzer (2005) hazai nagyvárosok innovációs potenciáljának vizsgálata során alkalmazott indikátorait és Kocziszkynak (2004) az Észak-magyarországi régió kistérségei innovációs potenciáljának vizsgálatakor alkalmazott indikátorkészletét. 3 CIS: Community Innovation Survey. Az Eurostat által koordinált rendszeres, vállalati megkérdezésen alapuló adatgyűjtés, melynek módszertana megfelel az Oslo Kézikönyv (OECD 2005) ajánlásainak. Irodalom Ács, J.Z.—de la Mothe, J.—Paquet, G. (2000) Regional Innovation: In Search of an Enabling Strategy. — Ács, J.Z. (ed.) Regional Innovation, Knowledge and Global Change. Pinter, London—New York. 37-49. o. Anselin, L. (1988) Spatial Econometrics: Methods and Models. Kluwer, Dordrecht. Arundel, A.—Hollanders, H. (2005) EXIS: An Exploratory Approach to Innovation Scoreboards. European Trend Chart on Innovation, European Commission, Maastricht. Asheim, B.T.—Coenen, L. (2005) Knowledge Bases and Regional Innovation Systems: Comparing Nordic Clusters. — Research Policy. 34.1173-1190. o. Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Hazai kistérségek 67 Asheim, B.T.—Gertler, M.C. (2005) The Geography of Innovation: Regional Innovation Systems. — Fagerberg, J.—Mowery, D.C.—Nelson, R.R. (eds.) The Oxford Handbook of Innovation. Oxford Uni- versity Press, Oxford—New York. 291-317. o. Bajmócy Z. (2007) A technológiai inkubáció elmélete és alkalmazási lehet őségei hazánk elmaradott térségeiben. Doktori Értekezés. SZTE Gazdaságtudományi Kar, Szeged. Cliff, A.D.—Ord, J.K. (1981) Spatial Processes: Models and Applications. Pion, London. Cooke, P. (2004) Regional Innovation Systems — An Evolutionary Approach. — Cooke, P.—Heidenreich, M.— Braczyk, H.J. (eds.) Regional Innovation Systems. The Role of Governance in a Globalized World. Routledge, London—New York. 1-18. o. Csizmadia Z.—Rechnitzer J. (2005) A magyar városhálózat innovációs potenciálja. — Grosz A.— Rechnitzer J. (szerk.) Régiók és nagyvárosok innovációs potenciálja Magyarországon. MTA RKK, Pécs—Győr. 147-180. o. Csizmadia Z.—Erdős F.—Grosz A.—Smahó M.—Tilinger A. (2008) Innováció a Nyugat-Dunántúlon, 2008. MTA RKK, Pécs—Győr. Doloreux, D. (2002) What should we know about regional systems of innovation. — Technology in Society. 24.243-263. o. Dőry T. (2005) Regionális innováció-politika. Kihívások az Európai Unióban és Magyarországon. Dia- lóg Campus, Budapest—Pécs. Dusek T. (2004) A területi elemzések alapjai. Regionális Tudományi Tanulmányok 10. ELTE Regionális Földrajzi Tanszék — MTA — ELTE Regionális Tudományi Kutatócsoport, Budapest. EIS (2007) European Innovation Scoreboard 2007. Comparative analysis of innovation performance. Inno Metrics, Bruxelles. Fagerberg, J. (2005) Innovation. A Guide to the Literature. — Fagerberg, J.—Mowery, D.C.—Nelson, R.R. (eds.) The Oxford Handbook of Innovation. Oxford University Press, Oxford—New York. 1-26. o. Florida, R.—Tingali, I. (2004) Europe in the Creative Age. DEMOS. http://www.demos.co.uk/ publications/creativeeurope Letöltve: 2008.04.10. Hűgerstrand, T. (1952) The Propagation of Innovation Waves. Lund Studies in Geography, Gleerup. Hollanders, H. (2006) European Regional Innovation Scoreboard. European Trend Chart on Innovation, Maastricht. Inzelt A. (1998) Bevezetés az innováció közgazdaságtana és a technomenedzsment fogalomkörébe. — Inzelt A. (szerk.) Bevezetés az innovációmenedzsmentbe. Az innovációmenedzsment és a technológia- menedzsment kapcsolata. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. 19-32. o. Kanerva, M.—Hollanders, H.—Arundel, A. (2006) Can We Measure and Compare Innovation in Services. 2006 Trend Chart Report. European Trend Chart on Innovation, Luxemburg. Kemp, R.—Schot, J.—Hoogma, R. (1998) Regime Shifts to Sustainability Through Processes of Niche Formation: The Approach of Strategic Niche Management. — Technology Analysis & Strategic Ma- nagement. 2.175-195. o. Kocziszky Gy. (2004) Az Észak-Magyarországi régió innovációs potenciáljának vizsgálata. — Észak- Magyarországi Stratégiai Füzetek. 1.5-39. o. Lagendijk, A. (2006) Learning from Conceptual Flow in Regional Studies: Framing Present Debates, Unbracketing Past Debates. —Regional Studies. 4.385-399. o. Lengyel I. (2003) Verseny és területi fejl ődés. Térségek versenyképessége Magyarországon. JATEPress, Szeged. Lengyel I.—Rechnitzer J. (2004) Regionális Gazdaságtan. Dialóg Campus, Budapest—Pécs. Malecki, E.J. (1997) Technology and Economic Development: The Dynamics of Local, Regional and National Competitiveness. Longman, Edinburgh. Marinova, D.—Phillimore, J. (2003) Models of Innovation. — Shavinina, L.V. (ed.) The International Handbook on Innovation. Elsevier Science, Oxford. 44-53. o. Moran, P.A.P. (1950) Notes on continous stochastic phenomena. — Biometrika. 1-2.17-23. o. Moualert, F.—Sekia, F. (2003) Territorial Innovation Models: A Critical Survey. — Regional Studies. 3. 289-302. o. Nelson, R.R.—Winter, S.G. (1982) An Evolutionary Theory of Economic Change. Belknap Harvard, MA, Cambridge — London. OECD (2005) Oslo Manual. Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. Third edition, OECD, Paris. Polányi, K. (1944) The Great Transformation: The Political and Economic Origins of Our Times. Rinehart, New York. Porter, M.E.—Stem, S. (2003) The impact of location on global innovation: Findings from the National Innovative Capacity Index. — The Global Competitiveness Report 2002-2003. WEF. 227-252. o. Bajmócy Zoltán - Szakálné Kanó Izabella : Hazai kistérségek innovációs képességének elemzése. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 45-68. p. 68 Bajmócy Zoltán — Szakálné Kanó Izabella TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Schumpeter, J. (1950) Capitalism, Socialism and Democracy. Third edition. Harper and Row, New York. Solow, R.M. (1957) Technical Change and the Aggregate Production Function. — Review of Economic and Statistics. 39. 312-320. o. Stimson, R.J.—Stough, R.R.—Roberts, B.H. (2006) Regional Economic Development. Analysis and Planning Strategy. Second edition. Springer, Heidelberg. Storper, M. (1997) The Regional World. Territorial Development in a Global Economy. The Guilford Press, New York—London. Tödtling, F.—Trippl, M. (2005) One size fit all? Towards a differentiated regional innovation policy approach. — Research Policy. 34. 1203-1209. o. Varga A. (2005) Agglomeráció, technológiai haladás és gazdasági növekedés: A K+F térszerkezet mak- rogazdasági hatásainak vizsgálata. MTA Doktora Értekezés, Pécs. Witt, U. (2003) Economic Policy Making in an Evolutionary Perspective. — Journal of Evolutionary Economics. 13. 77-94. o. MEASURING THE INNOVATION PERFORMANCE OF HUNGARIAN SUBREGIONS ZOLTÁN BAJMÓCY — IZABELLA SZAKÁLNÉ KANÓ Today's spatial economic processes are heavily influenced by the conditions of the learning- based economy. In this peculiar framework one of the main drivers of regional change is technological change occurring through the sequence of innovations. Therefore, the inter- pretation and measurement of territorial innovation capacity has become one of the main fields of interest in regional economics, however the analyses conducted in lower levels of territorial aggregation raise several methodological problems. Present paper aims to analyse and evaluate the innovation capacity of the Hungarian LAU-1 subregions on the theoretical basis of the regional systems of innovation. We rank the innovation capacity of the subregions along distinct dimensions and also complexly, then we carry out the classification of the subregions, and we also analyse the spatial regularities of the innovation capacity. In the last chapter we attempt to shed light on the limitations of the applied approach in order to discuss the problems of the usual methods of innovation- measurement and thus to provide possible future research directions.