Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. TÉT XXII. évf. 2008 s4 Kitekint ő 189 REGIONALIZÁCIÓS TÖREKVÉSEK ÉS E TNOREGIONALIZMUS A POSZT-KOMMUNISTA SZLOVÁKIÁBAN 1989-1998 (Regionalisation and Etnoregionalism in the Post-communist Slovak Republic 1989-1998) GULYÁS LÁSZLÓ Kulcsszavak: regionalizáció regionalizmus etnoregionalizmus A poszt-kommunista Közép-Európa térszerkezete az elmúlt 17 év során jelent ős változásokon ment keresztül. Véleményünk szerint a térszerkezetet alakító gazdasági és társadalmi folyamatok közül a regionalizáció és a regionalizmus — különösen ennek etnoregionalista változata — nagyon fontos szerepet tölt be. Tanulmányunkban a poszt-kommunista Szlovákia példáján keresztül mutatjuk be a felülr ől vezé- nyelt regionalizáció és az alulról kibontakozó regionalizmus jellemz ő vonásait. Bevezetés Az 1945 és 1990 közötti kommunista korszakban a Szovjetunió arra törekedett, hogy az általa uralt Közép-Európában a nemzeti és kisebbségi kérdéseket a sz őnyeg alá söpörje. A történészek a Szovjetunió ilyen irányú, fojtogató-bénító törekvéseit jogosan nevezték „ólombura-effektusnak". A Szovjetunió és a szocialista tömb ösz- szeomlásával elt űnt az ólombúra, így a nemzeti és kisebbségi kérdések ismét a tér- ség sorsát befolyásoló fontos er ővé váltak (Gulyás 2005). Ezzel párhuzamosan Kö- zép-Európa térszerkezetében is jelent ős változások történtek, beindult a regio- nalizmus és a regionalizáció (Illés 2002). A fogalmak tisztázása érdekében itt jelez- zük, hogy jelen tanulmányban Süli-Zakar István definícióit (Süli-Zakar 2003) fogadjuk el és használjuk. Ennek megfelel ően: regionalizáció alatt azt érjük, amikor az állam felülrő l akar kialakítani gazdasági-közigazgatási-politikai területi egysége- ket, míg regionalizmus alatt azt, amikor egy alulról — például a települések szintjé- rő l — kiinduló folyamat próbál meg létrehozni területi egységeket. Mivel Közép-Európa államainak túlnyomó része nem „tiszta" nemzetállam, ter- mészetes módon a regionalizmus és a regonalizáció számos esetben szorosan össze- fonódott a nemzeti és kisebbségi problémakörrel. Jelen tanulmányban egy ilyen tipikus esetet, a szlovák állam esetét vizsgáljuk meg. Egyrészt bemutatjuk a szlovák többségi nemzet regionalizációs törekvéseit, másrészt ismertetjük a magyar kisebb- ség etnoregionalista kísérleteit. Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. 190 Kitekint ő TÉT XXII. évf. 2008 s4 A poszt-kommunista csehszlovák korszak (1989-1992) és a regionalizáció 1989. november 17-én Prágában kitört a bársonyos forradalom, mely elsöpörte a kommunista rendszert Csehszlovákiában. 1989-90-ben Csehszlovákia politikai rendszere fokozatosan demokratikussá vált. Ennek fontos állomása volt az 1990. június 8-9-én megtartott els ő szabad választás, melynek eredményeképpen Marian Calfa megalakította a csehszlovák (szövetségi kormányt), illetve Vladimir Meciar megalakította a szlovák kormányt. Ezt nevezzük els ő Meciar-kormánynak (az egy- mást követő szlovák kormányokról lásd az 1. táblázatot). 1. TÁBLÁZAT Szlovákia kormányai 1990-1998 (Goverments of Slovakia 1990-1998) A kormány neve Időszak Első Meciar-kormány 1990. június 27.-1991. április 22. Jan Carnogursky kormánya 1991. április 23.-1992. június 23. Második Meciar-kormány 1992. június 24.-1994. március 11. Josef Moravcik kormánya 1994. március 15.-1994. október 1. Harmadik Meciar-kormány 1994. október 1.-1998. október 10. Mikulas Dzurinda-kormány 1998. október 28.-2002. szeptembere első kormánya Forrás: Saját szerkesztés. Calfa csehszlovák szövetségi kormánya és a szlovák kormány — els ő Meciar- kormány — hozzáfogott a gazdasági és társadalmi rendszer átalakításához. Ezen átalakítási folyamat egyik fontos kérdésköre volt a közigazgatás átszervezése. A szocialista Csehszlovákián belül nem volt kettéválasztva az államigazgatás és a választott önkormányzati rendszer, a csehszlovák kommunista párt a Nemzeti Fron- ton keresztül gyakorolta a hatalmat. A Nemzeti Front jelölte ki a megválasztható képviselőket, akik formális választás után az ún. nemzeti tanácsokban hajtották vég- re a kommunista párt utasításait. 1990 előtt Szlovákiában a közigazgatásban három szint létezett. A legfels ő szint a kerület volt, ebb ől négyet alakítottak ki: 1) Pozsony (mint főváros); 2) Nyugat- Szlovákia; 3) Közép-Szlovákia; 4) Kelet-Szlovákia (1. ábra). A következő szint a járás volt, ebb ől 38 volt, míg a legalsó szint a 2700 község — pontosabban település — volt. Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. TÉT XXII. évf. 2008 s4 Kitekint ő 191 1. ÁBRA Kerületek és járások Szlovákiában 1990 el őtt (Areas and Districts in Slovakia before 1990) ér. •s•-• N, IMIpY Kul. ) ,. , „,„ . s '''' ?..Ima 1‚...Nd , .. ,.f. ir, t'' 's • L "'•• .1 ,,I,UVA• ' 1:4., " BE:: S•Idnik ) r Bysinta ; r ? Popml ...- s ( I° fA ,- I...v Mikul. (..„ i''''' . f ‘ ....,,,. I Ilmenné ; , •.> Vmml n Martin . (...., .„ —.- 1. ...... .„, MA.* a VI. ..,,,, Top! , , Trade k ot •.,. ) el .0 N ; -`,.. ,J ( Primin ‘ #1. 11. Ily.. ti .".1 &aki, . / Mechdowe kofium I ''''' r raportany P I ›‘-.4_,-, — . ' . ...s, .« Kolice..dick . . ‘ ...» > 1 (e l' ' t 7.4. ,r 1 L, ,,d, Ii.»311 Trebdrn, ...k s Soboll / nt . ) Vet» KALI Megjegyzés: A térképen a járásokat is feltüntettük. Forrás: Petőcz (1998, 112). A kommunista párt minden községben, minden járásban és minden kerületben felállította a nemzeti tanácsokat, mivel ezeken keresztül gyakorolta a hatalmat. A nemzeti tanácsok rendszerét az 1990. júniusi választások után megszüntették, két törvénnyel - a 369/1990 számú törvény, illetve a 472/1990 számú törvény - teljesen átformálták a közigazgatást (Petőcz 1998). A 369/1990 számú törvény megszüntette a nemzeti bizottságokat, szétválasztotta az államigazgatást és a községi/városi önkormányzatot. Az államigazgatás feladatait járási szintre telepítette, míg a törvény értelmében a községek (települések) válasz- tott önkormányzatot kaptak. Ez egy duális modell, azaz az államigazgatási felada- tokat a járások végzik, míg a községek élhetnek önkormányzati joggal (Józsa 2004). A 472/1990 számú törvény az államigazgatáson belül megszüntette a kerületi szin- tet, viszont a 38 járást meghagyta, illetve minden járáson belül 2-4 kisebb egységet, ún. körzetet hozott létre. Így 121 körzetet állítottak fel. A járási és a körzeti hivatalok között a törvény elosztotta az államigazgatási jogköröket, lehet őleg úgy, hogy az ál- lampolgár a lakóhelyéhez minél közelebb intézhesse ügyeit (Petőcz 1998). A szakértő k szerint ez a két törvény az európai demokratikus normákhoz közelí- tette a szlovák közigazgatást (Petőcz 1998). S őt a közigazgatási reform további folytatása is felmerült. Az els ő Meciar-kormányt felváltó Carnogursky-kormány e célból felállított egy közigazgatási reform bizottságot. Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. 192 Kitekint ő TÉT XXII. évf. 2008 s4 Ezen bizottság 1992 májusában az alábbi elemekb ől álló javaslatot tette a köz- igazgatási reform folytatására (Mezei 2004): 1) A csehszlovák állam szlovák felében 16 megyét és ezeken belül 77 kisebb járást kell kialakítani (2. ábra). 2) A megyék kialakításakor figyelembe kell venni a történelmi hagyományo- kat, a földrajzi viszonyokat, a gazdasági-társadalmi igényeket. 3) Törekedni kell arra, hogy közel hasonló lélekszámú területi egységek jöj- jenek létre. 4) Az így kialakított megyék vezetését választott önkormányzatokra kell bízni 2. ÁBRA Az 1992. évi 16 megyés javaslat (Proposal with 16 Counties at 1992) Forrás: Tarics (1994a, 272). A bizottság 16 megyés javaslatát azonban a szlovák kormány már nem tudta megvitatni, mivel Jan Carnogurskyt 1992 júniusában Vladimír Meciar váltotta a miniszterelnöki poszton (Kovac 1996). A második Meciar-kormány levette a napirendr ől a megyerendszer kialakítását, mert fő politikai feladatának a cseh—szlovák viszony rendezését, pontosabban a független Szlovákia megteremtését tekintette. A Csehszlovákiában 1989-ben kez- dődő gazdasági és társadalmi rendszerváltás során olyan problémák is felmerültek, amelyek a kommunista diktatúra alatt tiltott kérdésnek min ősültek. Ezek egyike volt a cseh és a szlovák nemzet viszonyának kérdése. A szlovák nacionalisták vezet ője, Meciar fokozatosan kiélezte — különösen második kormányzati ciklusának elején — a csehszlovák állam további sorsával kapcsolatos vitákat, lépesei következtében a csehszlovák belpolitika legfontosabb kérdésévé a cseh—szlovák ellentét vált. Ez az ellentét kezelhetetlennek bizonyult és így elvezetett a csehszlovák állam megsz űné- séhez. Így született meg Csehszlovákia helyén 1993. január 1-jén a független Cseh Köztársaság és a független Szlovák Köztársaság (Hamberger 1997; Gulyás 2005). Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. TÉT XXII. évf. 2008 s4 Kitekint ő 193 A Meciar-korszak (1992-1998) és a regionalizáció Az 1992 júniusától 1998 júniusáig terjed ő idő szakot Meciar-korszaknak nevez- zük, mivel ezen hat évben 4,5 hónap kivételével Meciar volt a miniszterelnök (1. táblázat). A Meciar-korszak két fontos vonással jellemezhet ő : egyrészt a szlovák többségi nemzet és a magyar kisebbség között komoly konfliktusok merültek fel (ezekről lásd jelen tanulmány kés őbbi részeit). Másrészt Meciar és pártja — különösen a harmadik kormányzati ciklusa alatt — a politikai élet kulcspozíciói mellett (parlament, államigazgatás) elfoglalta a médiát (az elektronikus média teljes egészében a kormány szócsöveként tevékenykedett), és igyekezett ellen őrzése alá vonni a gazdaságot, f őképpen a privatizációs folyama- tot (Kovac 1996; Lesko 1998). Ezen törekvések következtében a demokrácia elvei erősen sérültek, s ő t számos törvénytelenséget követtek el. A legnagyobb port a Meciar-ral szemben ellensúlyt képez ő köztársasági elnök fiának titkosszolgálat által történő elrablása — 1995 augusztusában —, az ügyet vizsgáló két nyomozó leváltása, végül pedig az emberrablás koronatanújához közel álló személy meggyilkolása ka- varta fel. Az EU és az USA diplomáciai úton próbálta Meciart figyelmeztetni, befo- lyásolni, de ezek a kísérletek nem hoztak eredményt. Mindezek miatt a Meciar-korszakot a fiatal szlovák állam negatív korszakaként kell értékelnünk. Szlovákia belpolitikai történései és gazdaságának útjai jelent ős el- téréseket mutattak az ún. „visegrádi csoport" többi országának politikai gyakorlatától. Ennek következtében Szlovákia kiesett a NATO-tagságra pályázó országoknak ab- ból a csoportjából, amelyek még az els ő körben, azaz 1999-ben elnyerhették rendes tagságukat. Ugyanez történt az EU-tagsággal is, 1998-ra Szlovákia kikerült az EU-tagságra eséllyel pályázók köréb ől (Boross 2000a). Visszatérve tanulmányunk sz űkebb témájához — a regionalizációhoz Meciar felismerte azokat a politikai lehet ő ségeket, amelyek a közigazgatás átszervezésében rejlenek. Szlovákia közigazgatását oly módon próbálta megváltoztatni, hogy pártja számára kulcspozíciókat szerezzen. Jól mutatja ezen törekvés lényegét a második Meciar-kormány azon lépése, amellyel a 472/1990 számú törvényt módosította a 487/1992 számú törvénnyel (Petőcz 1998). A 472/1990 számú törvény — amely még a csehszlovák állam keretei között szüle- tett meg — kimondta, hogy a körzetekben, a körzeti hivatal elöljáróját az adott körzet községeinek polgármesterei választják meg. A Meciar által elfogadtatott 487/1992 számú törvénnyel ezt úgy módosították, hogy a körzet elöljáróját a járás elöljárója nevezi ki. Mivel a járás elöljáróját eleve a kormány nevezte ki, a törvény módosítá- sával a kormány megszerezte a jogot arra, hogy mind a 121 körzetbe ő nevezhesse ki a hivatali elöljárót. Egyértelm ű , hogy a második Meciar-kormány a törvény elfo- gadása után saját embereivel töltötte fel ezen pozíciókat is. A közigazgatás átszervezését Meciar a magyar kisebbség ellen is fegyverként kíván- ta felhasználni. A szlovák többségi nemzet és a magyar kisebbség regionalizáció és Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. 194 Kitekint ő TÉT XXII. évf. 2008 s4 regionalizmus körül kibontakozó küzdelmének megértéséhez fontos annak ismerete, hogy a független Szlovák Köztársaság alkotmánya Szlovákiát a szlovákok államaként határozta meg (Tarics 1994a). Ez a szemléletmód sorozatos konfliktusokhoz veze- tett a szlovák többségi nemzet és a magyar kisebbség között (Gulyás 2005). Jól mu- tatja a konfliktusok mélységét, hogy a magyar kisebbség képvisel ői az alkotmány szavazásra bocsátása el őtt kivonultak a parlament ülésterméb ől. A konfliktusok valódi oka, hogy Szlovákia nem tiszta nemzetállam, jelent ős magyar kisebbséggel rendelkezik (2. táblázat), ráadásul ez a kisebbség a szlovák—magyar államhatár mentén egy tömbben él (3. ábra). 2. TÁBLÁZAT Szlovákia etnikai megoszlása az 1991-es népszámlálás adatai alapján (Ethnic Breakdown in Slovakia, Based on 1991 Census Figures) Nemzet/nemzetiség Létszám Szlovák 4 606 125 85,7 Magyar 578 408 10,8 Cseh 65 216 1,1 Rutén—ukrán 38 979 0,7 Roma 80 627 1,6 Egyéb 1 163 0,03 Összesen 5 289 608 100,00 Forrás: Kovac (1996, 312-313). Meciar egyik fő törekvése azt volt, hogy megbontsa ezt a magyar tömböt. Ennek jegyében 1993 végén a második Meciar-kormány elkészítette az ország hét régióra történő felosztásának koncepcióját (4. ábra). A 4. ábráról leolvasható, hogy a hét tervezett régióból 5 régióban éltek volna ma- gyarok — Zsolna és Eperjes területén nem él magyar kisebbség —, számukat és ará- nyukat a 3. táblázat mutatja. Ezen táblázat értelmezéséhez tudnunk kell azt, hogy az 1990-ben elfogadott nyelvtörvény, illetve az 1994-es ún. táblatörvény 20%-os határt adott a kisebbségi jogok gyakorlására (Tarics 1994b). Azaz, ha az adott településen a kisebbségek aránya meghaladta a 20%-ot, akkor a kisebbség a helyi közigazga- tásban használhatja a saját nyelvét, illetve jogosult kétnyelv ű helységnév táblák használatára. Azaz, a 3. táblázatból világosan kiolvasható Meciar szándéka, hiszen azon öt kerület közül, ahol a magyarok laktak, négy kerületben arányuk 20% alatt lett volna, azaz a 20%-os küszöbhöz kötött kisebbségi jogaikat csak egy kerületben — a Nyitrai-ban — gyakorolhatták volna (Petőcz 1998). Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. TÉT XXII. évf. 2008 s4 Kitekint ő 195 3. ÁBRA A magyar kisebbség területi elhelyezkedése és aránya Szlovákián belül az 1991-es népszámlálás tükrében (Areas and Proportion of Hungarian Minorities in Slovakia Based on 1991 Census Figures) éliarnhatá, esehomdg és Szlo , !nagy.. ü9bbegt7 f41 , 4S. tesuleto A mazyar nemzefiségKüek aránya Dél-Szlovákia járásaiban A járások: 7 Léva 1 Pozsony-vidék 8 Nagykürtös 2 Dunaszerdahely 9 Losonc 3 Galánta 10 Rimaszombat 4 Komárom 11 Rozsnyó 5 Érsekájvár 12 Kassa-vidék 6 Nyitra 13 Tőketerebes Forrás: Tarics (1994b, 265-266) alapján saját szerkesztés. Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. 196 Kitekint ő TÉT XXII. évf. 2008 s4 4. ÁBRA A második Meciar-kormány javaslata Szlovákia regionális felosztására, 1993 (The Proposal of the Second Meciar Government for Slovakia's Regional Division 1993) Megjegyzés: A feketével sráfozott terültek a magyar többség ű területeket jelzik. Forrás: Petőcz (1998, 118). 3. TÁBLÁZAT A magyarok száma és aránya az 1993-as tervezet kerületeiben (The Number and Proportion of Ethnic Hungarians in the Proposed Regions of 1993) A kerület teljes Magyarok Magyarok aránya Kerület neve népessége száma Pozsony 588 059 30 083 5,12% Nagyszombat 810 538 157 919 19,48% Nyitra 893 448 196 149 21,95% Zólyom 634 343 84 682 13,35% Kassa 836 004 96 343 11,52% Forrás: Petőcz (1998, 119). Ez az 1993-as regionális tervezet azonban papíron maradt, nem valósult meg. Ezt két oknak tudhatjuk be. Egyrészt a második Meciar-kormány parlamenti háttere annak következtében, hogy a kormánypárti frakcióban folyamatosak voltak a gyak- ran kilépésekkel záródó bels ő konfliktusok, rendkívül instabil volt. Így nem mindig tudta az egyes törvényjavaslatok megszavazásához szükséges többséget biztosítani. Másrészt a magyar kisebbség minden lehetséges fórumon tiltakozott a tervezet megszavazása ellen. Ezek miatt végül Meciar nem volt képes törvénybe foglalni 1993-as tervezetét. Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. TÉT XXII. évf. 2008 s4 Kitekint ő 197 A magyar kisebbség etnoregionalista kísérlete: a komáromi tervezet A többségi szlovák nemzet által támogatott regionalizációval párhuzamosan a magyar kisebbség a regionalizmusban — pontosabban az etnoregionalizmusban — kereste a megoldást. A szlovákiai magyar kisebbség bizalmát élvez ő Együttélés politikai mozgalom 1993. március 8-án felhívással fordult a szlovákiai magyarlakta települések polgármestereihez és választott képvisel őihez. Ebben azt javasolták, hogy minden település fogadjon el támogató nyilatkozatot annak érdekében, hogy a készülő új közigazgatási törvény vegye figyelembe az etnikai elvet (Szarka 2001). A felhívásnak komoly hatása lett, ezért 1993 decemberében a Csallóközi Városok és Falvak Társulása 1994. január 8-ra nagygy űlést hívott össze Komáromba. Ezen a gyűlésen 3000 magyar polgármester és önkormányzati képvisel ő gyűlt össze. A nagy- gyűlés több határozatot fogadott el (Boross 2000b), ezek közül témánk szempontjá- ból „A Szlovákia közigazgatási és területi átszervezésér ől" című határozat fontos. Ez a határozat a magyar kisebbség regionális átszervezéssel/közigazgatással kap- csolatos igényeit két verzióban fogalmazta meg: „A"-verzió: Egy összefügg ő, a szlovák—magyar határ mentén nyugatról-keletre húzódott „magyar régió" létrehozása (5. ábra 1. változat). Ez a régió egy 8245,3 km2 területű , 487 községet és 24 várost magában foglaló, a szlovák—magyar határ- hoz tapadó, 824 ezer fő s — 61,5%-ban magyar lakosú — régió lett volna. Fontos fel- hívnunk a figyelmet arra, hogy az Olaszországban található Dél-Tirol autonóm tar- tomány (Südtirol, Alto-Adidge) 430 ezer lakossal és 63%-os német többséggel ilyen módon tapad az osztrák—olasz határhoz (Gulyás 2006). „B"-verzió: Három kisebb magyar régió létrehozása, melyek az alábbiak lettek volna (5. ábra 2. változat): 1) Pozsonytól Ipolyságig (525 ezer lakossal, ebb ől a magyarság 63,1%). 2) Ipolyságtól Kassáig (239 ezer lakossal, ebb ől a magyarság 54,2%). 3) Dél-Zemplén és Ungvidék (59 ezer lakossal, ebb ől a magyarság 77,3%). Mind az „A"-verziónál, mind a „B"-verziónál a régiók kisebb egységekb ől, ún. elsőfokú közigazgatási körzetekb ől álltak volna (6. ábra). A második Meciar-kormány reagálása a komáromi javaslatokra egyértelm űen ne- gatív volt. Meciar, mint miniszterelnök kijelentette, hogy „Szlovákiában semmiféle etnikai-elv nem fog érvényesülni" (Boross 2000b). Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. 198 Kitekint ő TÉT XXII. évf. 2008 s4 5. ÁBRA A komáromi nagygy űlés tervezete (Proposal of Komárom) Forrás: „Az önkormányzat... (1994) alapján saját szerkesztés. Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. TÉT XXII. évf. 2008 s4 Kitekint ő 199 6. ÁBRA A komáromi tervezet els őfokú közigazgatási egységei (Districts of Proposal of Komárom) Forrás: Tarics (1994a, 275). Az 1994 őszi választásokra készülő magyar pártok — Magyar Kereszténydemokrata Mozgalom, a Magyar Polgári Párt és az Együttélés — 1994 júniusában létrehozták a Magyar Koalíciót, amely az 1994. évi szeptemberi választásokon a szavazatok 10,18%-ával 17 képviselőt jutatott be a parlamentbe, ahol az 1994 és 1998 közötti ciklusban a harmadik Meciar-kormány ellenzékeként politizáltak. Amikor az 1996-os évben a harmadik Meciar-kormány ismét regionális reformmal kísérletezett, a Magyar Koalíció a komáromi javaslatot továbbfejlesztette, és parlamenti vitára nyújtotta be. 7. ÁBRA A Magyar Koalíció tervezete, 1996 (Proposal of Hungarian Coalition, 1996) Forrás: Petőcz (1998, 123) alapján saját szerkesztés. Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. 200 Kitekint ő TÉT XXII. évf. 2008 s4 Mint a 7. ábrán látható a Magyar Koalíció 1996-os javaslatának lényege, hogy ti- zenhat területi egységet — megyét — kell létrehozni. Az így megszület ő tizenhat me- gyéből három megyében — Komárom megye (a térképen 2-sel jelölve), Rimaszom- bat megye (a térképen 11-sel jelölve) és Királyhelmec megye (a térképen 14-sel jelölve) — magyar többség lett volna. Az 1996. évi regionalizációs reform Az 1994 októberében hivatalba lép ő harmadik Meciar-kormány négy területen folytatott aktív nacionalista, kisebbségellenes politikát, úgymint: 1) A magyar—szlovák államközi viszony kiélezése (Boross 2000c). Szlovákia 1995 márciusában jószomszédi és baráti együttm űködési szer- ződést — más néven magyar—szlovák alapszerz ődést — kötött Magyar- országgal, de ennek betartására kísérletet se tett, s őt kifejezetten ellensége- sen bánt a magyar kisebbséggel 2) Kisebbségellenes nyelv- és oktatáspolitika A szlovák parlament által 1995-ben elfogadott nyelvtörvény kifejezetten hát- rányos helyzetbe hozta a magyarokat, és lehet őséget adott arra, hogy a szlo- vák kormány megújuló támadásokat intézzen a magyar oktatásügy ellen. 3) Kísérletek a kisebbségi magyar kultúra visszaszorítására (Boross 2000d). Radikálisan csökkentették a kisebbségi kultúrára szánt állami támogatásokat. 4) Közigazgatási reform a magyar többség ű területek csökkentése érdekében. Tanulmányunk szempontjából a negyedik terület a fontos, mivel ez azt jelentette, hogy a harmadik Meciar-kormány ismét el ővette a területi/közigazgatási reform kérdését. Meciar egy olyan 8 régiós közigazgatási beosztást készített el ő, amely kifejezetten hátrányosan érintette a magyar kisebbséget. A reform során kiemelt szempontnak számított a magyar többség ű területek olyan felosztása, amely — Meciar 1996. április 26-i tv-nyilatkozatát idézve — „egyszer s mindenkorra megaka- dályoz mindenfajta magyar autonómiatörekvést Szlovákiában". A Meciar-féle tervezettel szemben nyújtotta be a magyar kisebbség — az el őző fejezetben már tárgyalt — 16 megyés tervezetét. Ezzel szinte egy id őben született meg a Városok Uniójának — e szervezetben tömörült Meciar szlovák ellenzéke — tervezete, mely szintén 16 megyét és ezen belül 78 járást akart kialakítani (8. ábra). De ellentétben a Magyar Koalíció 16 megyés javaslatával, ebben a javaslatban a 16 megye közül egyben sem lett volna magyar többség. Ennek ellenére 1995 őszén és 1996 els ő hónapjaiban hosszas egyeztetések folytak a Magyar Koalíció, a Városok Uniója, a jobboldali szlovák ellenzéki pártok között annak érdekében, hogy egy közös javaslatot nyújtsanak be a parlamentnek (Petőcz 1998). Ezek az egyeztetések azonban eredmény nélkül záródtak, így a Magyar Koa- líció, illetve a jobboldali szlovák ellenzék külön-külön nyújtotta be javaslatát. • Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. TÉT XXII. évf. 2008 s4 Kitekint ő 201 8.ÁBRA A Városok Uniójának tervezete, 1996 (Proposal of Union of Cities, 1996) Forrás: Petőcz (1998, 123). A parlamenti vita során a kormánypárti többség mind a Magyar Koalíció, mind a Városok Uniója által beterjesztett tervezeteket elutasította, és 1996. március 25-én megszavazta saját javaslatát. A köztársasági elnök — Pozsony jogállása miatt — visz- szaadta a törvényt újratárgyalásra a parlamentnek. A parlament hosszas vita után, némi módosítással, 1996. július 7-én újra elfogadta a törvényt. 9. ÁBRA Szlovákia regionális felosztása, 1996 (Regions of the Slovakia, 1996) G y E • ,„/ 1 )'' E L O R ,s, " s• .• • SOIA4 \-..:( , k• x .,....r S E 14 f* • fu.oc r • •,,....‚,.. K4.„, .>",.. 7-, Smomtneo lolószerffit (.) / *S7ekoir,a , si) EPE • 5 ''. "---- , ‘•,.. / + . • ./;‘''' s 1. • jer/ R ..11.1dra 0 ...(.411,8100ye • j•••ioiret; srikbefye y: G UNWS, Iftb~ *L«cv9t, Forrás: Kocsis (2002, 148). Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. 202 Kitekint ő TÉT XXII. évf. 2008 s4 A 8 régió (9. ábra) kialakításánál Meciar saját politikai hatalmának növelésére tö- rekedett. A régiók oly módon lettek kialakítva, hogy megjutalmazta azokat a terüle- teket (Trencsén régió), ahol pártja a választásokon gy őzött, illetve megbüntette azon területeket (Eperjes régió, Besztercebánya régió), ahol pártja veszített. Nézzük meg, mit jelentett a területi reform a magyar kisebbség számára. A régiók kialakításánál a Meciar-kormány több módon is megsértette az etnikai elvet. A ré- giók esetében két tényre kell a figyelmet felhívnunk. Egyrészt a magyarok által lakott Csallóközt két régió (Nagyszombat régió és Nyitra régió) között osztották fel. Azaz a régióbeosztással a szlovák kormány tuda- tosan feldarabolta az egységesen magyarok által lakott területet. Ezzel a szlovák kormány megsértette azt a nemzetközi alapelvet, mely szerint az egyes országoknak tartózkodniuk kell olyan intézkedések meghozatalától, amelyek megváltoztatják a népesség arányát a nemzeti kisebbségek által lakott terülteken. Másrészt a vegyes lakosságú régiók esetében minden esetben a szlovák—magyar nyelvhatár feletti szlovák városok váltak régióközpontokká a magyar lakosságú városokkal szemben. Például Besztercebánya régió esetében az északon fekv ő Besztercebánya lett a régióközpont a délen található Rimaszombat vagy Losonc helyett. Nagyszombat régió és a Nyitra régió esetében a régióközpontokat (Nagy- szombat és Nyitra városai) szintén északon jelölték ki, ami azt jelentette, hogy ezen régiók déli járásaiból az ügyeiket intéz ő magyaroknak nagy távolságokat kell meg- tenni a régióközpontig. Ha a területi reformot a járások szempontjából vizsgáljuk — lásd b ővebben Petőcz Kálmán vizsgálatait (Petőcz 1998) —, azt rögzíthetjük, hogy a járások kialakításánál is arra törekedtek, hogy a magyar kisebbséget hátrányos helyzetbe hozzák. Ebben az esetben két tényre kell a figyelmet felhívnunk. Egyrészt a magyarok által lakott déli járások területe és népessége átlagosan na- gyobb (a dél-szlovákiai járások átlagos területe 1003 km 2 és átlagosan 86 758 lakos él bennük), mint az északi szlovák járásoké (ezek átlagterülete 607 km 2 és átlagosan 61 335 lakos él bennük). Ez azt jelenti, hogy ha a fejlesztési forrásokat járásonként osztják, akkor a nagyobb terület ű és népesség ű déli járások — azaz a magyar járások — kevesebb pénzhez jutnak. Másrészt a járási központok kijelölésénél a tiszta szlovák többség ű városok na- gyobb arányban váltak járási székhellyé, mint a tiszta magyar többség ű városok. A 15 magyar többség ű városból csak 2 vált járási központtá. Mindezek alapján kijelenthetjük, hogy az 1996. évi Meciar-féle területi reform mind regionális, mind járási szinten kifejezetten hátrányosan érintette a szlovákiai magyar kisebbséget. Azaz a Meciar által végig vitt regionalizáció egyik fontosabb motívuma a magyar kisebbség közigazgatási eszközökkel való háttérbe szorítása volt. (A másik motívum a szlovák ellenzék területi bázisának megtörése volt.) En- nek érdekében a tömbmagyar területeket a lehet ő legtöbb régió között osztották fel (4. táblázat). Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. TÉT XXII. évf. 2008 s4 Kitekint ő 203 4. TÁBLÁZAT A magyarok száma és aránya az 1996-ban létrehozott régiókban (The Number and Proportion of Hungarians in the Regions at 1996) A régió teljes Magyarok Magyarok A régió neve népessége száma aránya % Pozsony 599 287 27 433 4,6% Nagyszombat 551 003 130 740 23,7% Nyitra 713 422 196 609 27,6% Trencsén 605 582 1 058 0,2% Zsolna 692 332 660 0,1% Besztercebánya 662 121 77 795 11,7% Kassa 766 012 85 415 11,2% Eperjes 789 968 817 0,1% Forrás: A 2001-es népszámlálás adatai alapján saját számítás. Konklúziók Az 1993-ban független állammá váló Szlovákiában a felülr ől kezdeményezett regionalizáció és a magyar kisebbség által kezdeményezett etnikai regionalizmus egymással élesen szembekerült. A magyar kisebbség 1994-ben Komáromban fo- galmazta meg területi autonómia igényeit, illetve a közigazgatási törvény 1996-os vitájához szintén önálló tervezet nyújtott be. Ezen autonómia igényeket a többségi szlovákság — mind a kormányon lévő pártok, mind az ellenzéki pártok — elutasítot- ták. Sőt Meciar az 1996-os területi reformmal pontosan az ellenkez őjét valósította meg. A magyar kisebbség az etnikai elvet akarta érvényesíteni a területi egységek kialakításakor, azaz magyar többség ű közigazgatási egységet/egységeket akart ki- alakítani. Az 1996-os törvénnyel az etnikai elv megvalósult, de ellenkez ő előjellel, azaz a régiók oly módon lettek kialakítva, hogy a magyar többség ű területeket a lehető legtöbb régió között osszák fel. Jól mutatja ezt Csallóköz példája, melyet két régió (Nagyszombat régió és Nyitra régió) között osztották fel. Befejezésképpen felhívjuk a figyelmet arra, hogy a harmadik Meciar-kormányt 1998-ban felváltó jobboldali koalíciós kormány, a Dzurinda-kormány, — annak ellenére, hogy a kormánykoalícióba belépett a Magyar Koalíció Pártja — a 2001-es közigazga- tási reform során nem változtatta meg az 1996-os területi felosztást, azaz a Meciar által 1996-ban kialakított területi beosztás a mai napig érvényben van (Kocsis 2002). Amibő l azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a magyar etnoregionalista igényeket, amelyek egy vagy több „magyar régió" vagy „magyar megyék" létrehozására irá- nyulnak nem csupán a nacionalista Meciar-kormányok, hanem a többségi szlovák nemzet teljes elitje elutasítja. Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p. 204 Kitekint ő TÉT XXII. évf. 2008 s4 Irodalom Az önkormányzat az önrendelkezés alapja. (1994) Csallóközi Városok és Falvak Társulása, Komárom. Boross F. (2000a) A NATO- és EU-tagság és a kisebbségi kérdés. — Boross F. Szomszédunk Szlovákia. Kalligram, Pozsony. 93-101. o. Boross F. (2000b) Az autonómia kérdése Szlovákiában. — Boross F. Szomszédunk Szlovákia. Kalligram, Pozsony. 37-59. o. Boross F. (2000c) A szlovákiai magyar kisebbség helyzetének alakulása a magyar—szlovák alapszerz ődés aláírása után. — Boross F. Szomszédunk Szlovákia. Kalligram, Pozsony. 79-92. o. Boross F. (2000d) A szlovák kormány nemzetiségi politikája a szlovákiai magyar oktatás és kultúra támogatásának s állami dotációjának kontextusában. — Boross F. Szomszédunk Szlovákia. Kalligram, Pozsony. 102-151. o. Gulyás L. (2005) Két régió — Felvidék és Vajdaság — sorsa az Osztrák—Magyar Monarchiától napjainkig. Hazai Térségfejlesztö Rt., Budapest. Gulyás L. (2006) A kisebbségi kérdés megoldásának egy pozitív példája Dél-Tirol esete. I. — Korunk. 12. 95-101. o. Gulyás L. (2007) A kisebbségi kérdés megoldásának egy pozitív példája Dél-Tirol esete. II. — Korunk. 1. 77-83. o. Hamberger J. (1997) Csehszlovákia szétválása. Teleki László Alapítvány, Budapest. Illés I. (2002) Közép- és Délkelet-Európa az ezredfordulón. Dialóg Campus Kiadó, Budapest—Pécs. Józsa Z. (2004) Változatok regionalizációra: a lengyel, a szlovák és a cseh modell. Pólay Elemér Alapítvány Tansegédletei, Szeged. Kocsis K. (2002) A közigazgatási térfelosztás változásai a mai Szlovákia területén a XX. században. — Pásztor C. (szerk.) „ ... ahol a határ elválaszt" Trianon és következményei a Kárpát-medencében. Kárpátia Könyvek, Balassagyarmat—Várpalota. Kovac, D. (1996) Szlovákia története. Kalligram, Pozsony. Lesko, M. (1998) Meciar és a meciarizmus. Balassi—Kalligram, Budapest—Pozsony. Mezei I. (2004) A közigazgatás intézményrendszere. — Horváth Gyula (szerk.) Dél-Szlovákia. A Kárpát- medence régiói 2. Dialóg Campus Kiadó—MTA Regionális Kutatások Központja, Budapest—Pécs. 425-445. o. Petőcz K. (1998) Választások és felosztások. Lilium Aurum, Dunaszerdahely. Süli-Zakar I. (2003) A terület- és településfejlesztés alapjai. Dialóg Campus Kiadó, Budapest—Pécs. Szarka L. (2001) Közigazgatási reform és területi kérdés. — Kisebbségkutatás. 1. Tarics P. (1994a) A nemzeti és etnikai kisebbség hátrányos megkülönböztetésének veszélyei. — Tarics P. Magyarként a Felvidéken. Püski Kiadó, Budapest. 269-277. o. Tarics (1994b) Törvény a hivatalos nyelvr ől. — Tarics P. Magyarként a Felvidéken. Püski Kiadó, Buda- pest. 265-268. o.