Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 169-172. p. Tér és Társadalom XXII. évf. 2008 • 1: 169-172 MARADÉKOK BOLTJA (Egy Visszavonuló levelei) Kedves B.! Bizonyára nem kerülte el a figyelmedet, hogy „zörög a haraszt"; egyre gyakrab- ban vetődik fel várossá-nyilvánítási gyakorlatunk revíziójának szükségessége. S a harasztot már több fel ől fújja a szél, a Nagy Donátor (már mint a címadományozás teriiletén), az Állam, illetve annak az ügyben érintett intézményei fel ől is. Nem csoda: ha felsorolom a következ ő településeket, Alsózsolcát, Ácsot, Biatorbágyot, Büköt, Kozármislenyt — vajon hol lehet az? —, Körösladányt, Maglódot, Mándokot, Törökbálintot, s megkérdem, mi a közös bennük, kevesen tippelnének arra, hogy városi rangjuk. Pedig ők kilencen a 2007-es befutók a városi rangért folytatott ver- senyfutásban. De a már célba ért társaik jó néhányának — mint pl. Albertirsa, Balkány, Cigánd, Csorvás, Emőd, Felsőzsolca, Füzesgyarmat, Hajdúsámson, Jánossomorja, Kaba, Kemecse, Kisköre, Mindszent, Nyékládháza, Nyírlugos, Pálháza, Tiszacsege, Vészt ő, Zalalövő és így tovább — „valódi város"-volta is meg- lehetősen diszkutábilis (gyér latinos m űveltség). A kérdéskörben kevéssé járatosak persze feltehetik a kérdést: miért kételkedem (kételkedünk) egyes települések város voltában, ha egyszer jogszer űen jutottak a városi címhez, s így jogosan is élnek vele. Csakhogy a településeket nem jogi besorolásuk emeli várossá vagy „kárhoz- tatja" községi létre; ezt ma már az államigazgatási szakemberek is így gondolják. (Emlékszel még a jogász Madarász Tibor könyvére, amely már a hetvenes évek elején ezt az álláspontot képviselte?) A város ugyanis — Neked magyarázzam? — a településekkel foglalkozó tudományágaki mára többé-kevésbé kikristályosodott véleménye szerint a településállományon belül kialalcult földrajzi munkamegosztás terméke; e munlcamegosztásban a központi szerepkört betölt ő település, amelyben a városi alapfunkciók megfelel ő mennyisége és sokfélesége tömörül. Olyan település tehát, ahol a lakosság nem mindennapi igényeit kielégít ő intézmények, tevékenysé- gek koncentrálódnak. Településhálózati szerepénél, „hivatásánál" fogva tehát a város a csere, az érintkezés, a „találkozások" kitüntetett színtere a területi munka- megosztás által strukturált világban; természetesen nem csak az áruk cseréjének, hanem a tudás, az információ, az eszmék, kultúrák cseréjének is. A központi sze- repkörre támaszkodva a város jelent ős térszervező erővel rendelkezik, s gyakorta döntési, hatalmi központ. (Tudom persze, hogy manapság a lakosság által kialakí- tott térpályák tágulása s diverzifikációja, így a települések térbeli fellazulása, egy- másba olvadása — ingázás, agglomerálódás, szuburbanizáció, több település által használt rekreációs terek stb. —, egyes intézmények, tevékenységek hierarchikus rangjának gyors változása, korábban városinak tartott intézmények vidéki térségek- Beluszky Pál: Maradékok boltja (egy visszavonuló levelei). Tér és Társadalom, 22. 2008. 1. 169–172. p. 170 Beluszky Pál TÉT XXII. évf. 2008 s 1 ben való elterjedése nyomán egyre nehezebb „pontos" és vitathatatlan definíciót adni.) A fenti város-fogalomhoz csak két rövid, jelen levelem tartalmát érint ő ki- egészítést teszek. Az egyik: az a megállapítás, hogy a város központi szerepkört betöltő település, nem jelenti azt, hogy mindenféle „térségi szerepkör" várossá tesz egy települést! (Azért kell ezt hangsúlyoznunk, mert az e kérdésben meglehet ősen engedékeny önkormányzati törvény szinte egyetlen követelményt ír el ő a városi rangért pályázó településeknek, a „térségi szerepet".) Ugyanis elaprózott település- szerkezetű, aprófalvas területeken egy-egy község intézményei, a körjegyz őség, a háziorvos, állatorvos, a plébánia vagy parókia elláthatják a környez ő aprófalvakat is, ám ettől még nem válnak városokká. A „térségi szerep" Őriszentpéter, Pálháza, Zalalövő, Gönc vagy Szendrő esetében félrevezet ő ! Másrészt az agglomerációk területén a közigazgatási határok összetartozó — legalábbis településtudományi értelmezés szerint összetartozó! — településrészeket különítenek el egymástól (a budapesti városhatáron kívül fekv ő Budaörs legalább annyira szerves része a fővá- rosnak, mint a városhatáron belül fekv ő Pestszentimre), következésképp önmaguk- ban nem is ítélhet ők meg. A Budapestet körülvev ő kiterjedt város-gyűrű tulajdon- képp egyetlen település közigazgatásilag elkülönített része, mely külön-külön kapta meg a városi rangot. (S ahol a mai gyakorlat szerint további „jogos" aspiránsok léphetnek el ő, mint pl. Zsámbék, Piliscsaba, Budakalász stb.) Visszatérve most már a „valódi városok" kérdésére: jómagam már vagy tucatnyi vizsgálatot végeztem a magyarországi városhierarchia meghatározására, a dualiz- mus korától napjainkig. Némiképp meglep ő módon a városok száma alig változott a mai országterületen. Az echte városok száma 120-125 körül alakult, az ilyen-olyan szempontból hiányosaké 80-90 körüli. Vagyis — az olykor már vitatható — városok száma nem haladja meg a kétszázat. Ezzel szemben ma — 2008 elején — 298 városi rangú településünk van, s hol van még a vég? Vagyis kereken száz városi rangú településünk legfeljebb „címzetes" város, ahogy Hajdú Zoltán szokta volt nevezni, „ceremoniális" város. („Fenn az erny ő, nincsen kas.") Érthet ő tehát, ha sokan úgy vélik, eljött az ideje a Jendteremtésnek". Melyek lehetnek ennek a módjai? — Várossá kellene fejleszteni a jelenlegi „faluvárosokat". Csakhogy ennek sem a lehetősége nem reális, másrészt — és ez az igazi ellenérv e megoldással kapcsolatban — szükség sincs ennyi valódi városra! — Sürgősen le kellene állítani a várossá-nyilvánítási „boomot", esetleg vissza- venni a városi címet egynémely, erre „méltatlan" települést ől. A haraszt ezen utóbbi „megoldási lehet őség" körül zörög. Szó se róla, egy vala- melyest is szigorúbb kritérium-rendszer kidolgozása és alkalmazása esetén szinte teljesen „be lehetne fagyasztani" a várossá-nyilvánítási folyamatot, hisz a magyar településhálózatban ma már alig akad olyan település — ha egyáltalán akad —, amely „valódi város" lenne a községek sorában. Csakhogy: rendkívül igazságtalan lenne egy ilyen lépés abból a szempontból, hogy a jelenlegi városi címmel rendelkez ők jó néhánya sem felelne meg a megszigorított követelményeknek. A visszautasított aspiránsok joggal mutogathatnának X és Y településre, melyek fürgébbek lévén Beluszky Pál: Maradékok boltja (egy visszavonuló levelei). Tér és Társadalom, 22. 2008. 1. 169–172. p. TÉT XXII. évf. 2008 • 1 Maradékok boltja 171 „városokká váltak" hasonló mutatók birtokában. Az meg elképzelhetetlen, hogy az államhatalom felvállalná a címre „méltatlan" települések visszamin ősítését. Nincs megoldás? — kérdezheted. Az alábbiakban a megoldás néhány elemét vázo- lom fel (megvallom, ezek közzététele miatt fogtam tollat), rögtön hozzátéve, hogy bevezetésük csak hosszabb távon képzelhet ő el, s mivel feltehetően az önkormány- zati törvény s az önlcormányzati gazdálkodás rendjének változtatását is igénylik, rögös út vezetne alkalmazásukig. Tehát: — A várossá-nyilvánítási folyamatba — meg a városi rang birtoklásának „folya- matába" — be kell építeni önszabályozó elemeket. Ameddig a városi cím csak előnyökkel jár — a szocialistának nevezett érában sok el őnnyel, ma szerényebb s inkább szimbolikus előnyökkel (már ha a magasabban megállapítható pol- gármesteri fizetéseket szimbolikus el őnynek vesszük) —, addig aligha csökken az iránta érzett éhség. Ha a városi rang olyan követelményekkel, elvárásokkal, feladatokkal járna, amelyeket a településnek saját erejéb ől kell megoldania, mely feladatokat az állami költségvetés nem finanszíroz, melyek a lakosságra is terheket rónak, meggondolandóvá válna a címért való jelentkezés. S ha a vá- rosi rangtól való visszalépés lehet ősége is megteremtődne, ez a megoldás a je- lenlegi városokat is lehetőségeik, teherbíró képességük számbavételére bírná, s esetleg a címről való lemondásra vezetne. Javaslatom nem eredményezne me- rőben új megoldást. A polgári igazgatás kialakításakor, a kiegyezést követ ő években (ha nem Neked írnám levelem, most zárójelbe téve közölném: 1867) rendet vágtak a feudáliskori kusza jogrendben, a városok számát drasztikusan csökkentették, a városi cím viselése többletfeladatokat s többletterheket jelen- tett a település „közössége" számára, a kisebb teherbíró-képesség ű városok — a kb. 750 korábbi mezőváros többsége, de néhány egykori szabad királyi város is, mint pl. Libetbánya, Bakabánya, vagy a bányavárosi ranggal rendelkez ő Szomolnok, Svedlér, Németlipcse stb. — tömegest ől mondtak le arról, hogy rendezett tanácsú városokká váljanak. A hajdú városok közül ezért lett csak Nánás, Böszörmény és Szoboszló várossá, Dorog, Hadház és Vámospércs nem, de Kunhegyes, Madaras, Kunszentmárton sem tartott igényt a városi címre. Az „önszabályozásra" példát szolgáltatnak azok a települések, amelyek a városi és községi cím vállalása között ingadoztak. Ólubló, a szepességi kis- város egy ideig ragaszkodott a címhez, ám 1891-ben „nem bírta tovább", le- mondott róla. Ám 1901-ben ismét „bejelentkezett" megkapta a rendezett taná- csú városi rangot s viselte 1911-ig. Alckor ismételten visszalépett. Aztán a „vi- lágesemények" véget vetettek kísérletezéseinek. Ólubló esete nem kivételes. A másik megoldás — kombinálható persze az el őzővel is — a városi rang dijfe- renciálása. Ami persze ma is létezik, hisz háromféle városunk van: a f őváros (a maga 23 önálló önkormányzatot képez ő kerületével), a megyei jogú városok (ifjú koromban mindössze négy volt bel őlük, ma 24 vagy 25, mutatván, hogy e téren is van „mozgás") és a többi város. Át lehetne gondolni s alakítani ezt a Beluszky Pál: Maradékok boltja (egy visszavonuló levelei). Tér és Társadalom, 22. 2008. 1. 169–172. p. 172 Beluszky Pál TÉT XXII. évf. 2008 s 1 tagolást, a „valódi városokat" külön kategóriába sorolni, ezeket „szigorú" kö- vetelményrendszer alapján kiválasztani, s fenntartani a „címzetes városok" ka- tegóriáját, szintén bizonyos többlet-terhek vállalásával egybekötve, egyébként azonban nem elzárni a bekerülés útját. Ez a megoldás világosabb helyzetet te- remtene a terület- és településfejlesztés számára is (nem helyettesítve termé- szetesen a településfejlesztési koncepciók több szempontú megközelítését). Végül elképzelhető a jogi különbségtétel megszüntetése a városok és községek között. Erre is van példa — mindenre van! — a „világ" gyakorlatában. Persze a tele- pülések jellegére, településhálózati szerepkörére utaló útbaigazításra — amit jól- rosszul a városi rang biztosított — ekkor is szükség lenne, ellenkez ő esetben pél- dául a városi szerepkör ű intézmények nemkívánatos mértékben szóródhatnának. Ennyit most a városjogról. (Ja, még egy megjegyzés: fura helyzet állt el ő a nagy- községi és a városi rang megszerezhet őségének kritériumai terén. Az el őbbi ugyanis 5 ezres lélekszám-küszöbhöz van kötve. A városi rang elnyerésének ilyen feltétele nincs, s korábban a nagyközségi cím elnyerése sem volt lélekszámhatárhoz kötve. Így 1-2 ezer lakosú nagyközségb ől lehet város — 1. Visegrád, Zalakaros, Őriszent- péter, Pálháza, Gönc, Máriapócs, Badacsonytomaj, Répcelak, Villany stb. —, de ekkora községből nagyközség nem. Fura!) Budapest, 2008. március 13. Barátsággal: Pál (Beluszky Pál Visszavonuló) Jegyzet Tudományterület, -ág, -ágazat, -alágazat, -szak? Sohase tudom, pedig annak idején, amikor az MTA felkérésére meg akartuk alkotni a NAGY RENDSZERTAN-t, egyes kollégáim szilvaszín ű (kékszilvára gondolok, amikor még zöld) fejjel harcoltak egy-egy ilyen izé „besorolásának" mikéntjér ől.