Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. Tér és Társadalom XXI. évf. 2007 • 2: 23-42 A MAGYARORSZÁGI VÁROSOK VERSENY- KÉPESSÉGÉNEK VÁLLALATI MEGÍTÉLÉSE (The Enterprise's Opinion on the Competitiveness of Hungarian Cities) KOLTAI ZOLTÁN Kulcsszavak: versenyképesség telephelyi vonzer ők gazdasági központok 2004 év elején vette kezdetét az a reprezentatív kérd őíves kutatás, amely arra a kérdésre keresett választ, hogy milyen szempontokat részesít el őnyben a magyar lakosság és vállalati szféra lakó-, illetve telep- helyének megválasztásakor, melyik településeket és miért tartják versenyképesnek a magánszemélyek, illetve vállalatvezet ők, melyek azok a központi települések, amelyeket valódi vonzásközpontolazak tarta- nak Magyarországon. A véleményünk szerint hiánypótló elemzés célja egy olyan értékelés biztosítása, amely a helyi döntéshozók számára hasznos információt jelenthet saját településük és térségük verseny- képességének megítéléséhez, cmnak fokozásához. A kutatás célkit űzései Saját kutatásom céljaként tulajdonképpen azt fogalmaztam meg, hogy az érintett társadalmi és gazdasági szerepl ők véleményének megismerésén keresztül közvetlenül nyerjünk olyan információkat, amelyek felhasználhatók a magyarországi települé- sek versenyképességét fokozó területfejlesztési programok kidolgozásához, azok sikeres megvalósításához. 2004 év elején vette kezdetét az a kérd őíves kutatás, amely az alábbi kérdésekre keresett választ: — Milyen szempontokat részesít el őnyben a magyar lakosság és a vállalati szféra lakó-, ill. telephelyének megválasztásakor? — Melyik magyarországi településeket és miért tartják versenyképesnek a magánszemélyek, vállalatvezet ők? — Melyek azok a központi települések, amelyeket valódi vonzásközpontoknak tartanak az érintettek? Vizsgálatunk mindvégig törekedett a témakörben született, alapvet ően statisztikai adatokon nyugvó kutatásokkal történ ő összehasonlíthatóság biztosítására. A ver- senyképesség értelmezése a kutatás során nem korlátozódott a fogalom kizárólag gazdasági megközelítésére, hanem annál tágabban, komplex módon ragadtuk azt meg, egyaránt értve alatta a társadalmi és környezeti szempontokat, általában véve az életminőséget. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. 24 Koltai Zoltán TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Jelen tanulmányban a párhuzamosan lebonyolított lakossági és vállalati felmérés közül a magyarországi települések, mint telephelyek vállalatok általi megítélésének bemutatására vállalkozunlc. (A városi versenyképesség lakossági megítélésér ől a Tér és Társadalom 2005. 3-4. számában talál információt az olvasó.) A rétegzett kérd ő íves megkeresések (a figyelembe vett két szempont a vállalati le- kérdezés esetében a magyar vállalkozások régiók és vállalati méret szerinti megoszlá- sa) eredményeként ezerhatszáz vállalkozó, vállalatvezet ő adott választ kérdéseinkre. A kutatásnak ebben a fázisában arra voltunlc kíváncsiak, hogy a magyar vállalatok tulajdonosai és vezető i hogyan ítélik meg a hazai települések versenyképességét, mely szempontoknak tulajdonítanak fokozott jelent őséget a telephely kiválasztásakor, mely városokat sorolják napjainlcban a gazdasági központok körébe. A telephelyi vonzer ők értékelése Az első kérdés keretében arra kerestünlc választ, hogy az általunk összegy űjtött telepítési tényező k mennyire fontosak a működés helyszínének kijelölésekor. Az alábbi tíz versenyképességi szempont esetében kértük arra a válaszadókat, hogy értékeljék azokat egy ötfokozatú skálán: 1) a település gazdasági szerkezete (pl. ágazati szerkezet, vállalkozói aktivitás, kapcsolódó iparágak, beszállítói kapcsolatok), 2) a település innovációs kultúrája, szellemi t őkepotenciálja (pl. közép- és fels ő- fokú oktatási intézmények, kutatóintézetek száma, kutatás-fejlesztési kapacitá- sok), 3) regionális elérhető ség, a település földrajzi fekvése (pl. közlekedési, telekom- munikációs infrastruktúra, úthálózat, vasútvonalak, repül őtér, Budapest meg- közelíthetősége), 4) a működéssel kapcsolatos költségek (pl. munkabérek és azok járulékai, adók, adókedvezmények), 5) a helyi önkormányzat aktivitása, településpolitika (pl. városmarketing, köz- szolgáltatások), 6) a település, mint lakóhely környezeti min ősége (pl. természeti környezet, tör- ténelmi hagyományok, kulturális, szabadid ős tevékenységek), 7) a település közintézményekkel való ellátottsága (pl. közszolgáltatások, adóhi- vatal, munkaügyi központ működése), 8) a település üzleti szolgáltatásai (pl. bankhálózat, ipari park, vállalkozásfejlesz- tési iroda működése, helyi média), 9) a munkaerő felkészültsége, a településen él ők képzettsége összefüggésben a munkatermelékenységgel (pl. iskolai végzettség, nyelvismeret, adaptációs haj- landóság, egy foglalkoztatottra jutó GDP), 10)a település, mint felvev ő piac (pl. magas jövedelem és fogyasztói potenciál, vonzáskörzet jelleg, néps űrűség). Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A magyarországi városok ... 25 Ahogy az 1. ábrán is látható, a regionális megoszlás és vállalati méret szerint ré- tegzett ezer válaszadó az els ő helyre a település regionális elérhet őségét, földrajzi fekvését sorolta (3. szempont), amit a felvev őpiac jelleg (10.) követ. Szintén a ma- gasra értékelt tényez ők közé tartozik az üzleti szolgáltatások jelenléte (8.), a telepü- lés gazdasági szerkezete (1.), a m űködéssel összefügg ő költségek (4.), valamint a munkaerő képzettsége és termelékenysége (9.). Valamivel hátrébb került a rangsorban a közintézményi ellátottság (7.), a lakóhelyi adottságok (6.), míg a legalacsonyabb értéket a helyi önkormányzat településpolitikája (5.) és a település innovációs kultúrá- ja, szellemi kapacitásai (2.) kapták. 1. ÁBRA A telephelyet vonzóvá tev ő tényez ők fontossági sorrendje a magyar vállalatok meg- kérdezése alapján, 2004-2005 (Evaluation in Order of Importance of Company Seat Attractivements by Questioning Hungarian Enterprises, 2004-2005) 3,91 ; '1 1 3,13 3,03 2,42 uo g rái -8 -L' -0 3 •EQ ' E 'E :9 Forrás: Kérdőíves felmérés. Az egyéb szempontok sorában a leggyakrabban a vállalat m űködési helyének a lakóhellyel való egybeesése került megemlítésre, ami jól mutatja, hogy a mikro- és kisvállalkozások esetében a lakóhely többnyire egyben a telephelyválasztást is determinálja. A lakóhelyi versenyképességgel kapcsolatos vizsgálathoz hasonlóan, faktoranalízis segítségével, a kapcsolat szorosság erejét 0,4 felett meghatározva, a tényez ők öt faktorba kerültek besorolásra: 1) üzleti környezet faktor (közintézmények, üzleti szolgáltatások), 2) gazdasági fejlettség faktor (innovációs kultúra, munkaer ő felkészültsége, gaz- dasági szerkezet — beszállítói kapcsolatok), Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. 26 Koltai Zoltán TÉT XXI. évf. 2007 • 2 3) szabályozási — támogatási keretek falctor (m űködési költségek, helyi önkor- mányzat aktivitása), 4) piac faktor (regionális elérhet őség, a település felvev őpiac jellege), 5) lakókörnyezet faktor (természeti környezet, kultúra — szabadid ő). Az optimális táblázatot varimax rotációt alkalmazva, hat iterációt követ ően kap- tuk meg. A táblázat üres cellahelyei esetén a kapcsolat szorosság ereje nem érte el a 0,4 értéket (1. táblázat). 1. TÁBLÁZAT A telephelyi vonzer ők faktorai a magyar vállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Factors of Company Seat Attractivements by Hungarian Enterprises, 2004-2005) Üzleti Szabályozási Gazdasági Lakó- Vonzerők — támogatási Piac környezet fejlettség környezet faktor keretek faktor faktor faktor faktor Gazdasági 0,766 szerkezet Innovációs 0,762 kultúra Regionális elérhetőség 0,689 Műlcödési 0,854 költségek Település- 0,747 politika Környezeti minőség 0,907 Közintézmé- 0,829 nyek Üzleti 0,811 szolgáltatások Munlcaerő 0,556 Felvevőpiac 0,816 Forrás: Kérdőíves felmérés. Érdekes tendenciák rajzolódnak ki, ha a vállalati méret szerint külön is megvizs- gáljuk az egyes szempontok fontossági sorrendjét. A mikrovállalkozások mintánkban szerepl ő magas aránya miatt, a leg,lcisebb mé- retkategóriájú (1-9 fós) vállalatok válaszai teljesen egybeesnek a reprezentatív minta válaszaival, ahogy a lcisvállalatok esetében sem tapasztalunk számottev ő különbséget. (A teljes vizsgálat során a legalacsonyabb értéket egyébként a mikrovállalatok eseté- ben találjuk, az innovációs kultúra mutatója ekkor mindössze 2,36.) Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A magyarországi városok ... 27 Ezzel szemben a középvállalatok (50-249 f ő közötti létszámmal) és főleg a nagy- vállalatok (250 fő feletti alkalmazottal) válaszai már lényeges különbségeket mutat- nak a rétegzett minta adataihoz képest. Méretkategóriától fággetlenül a legfontosabb telepítési tényez ő a regionális elérhető- ség, földrajzi felcvés (3. szempont) maradt. Mind a négy vállalati mérettípusnál ez került az első helyre, a legmagasabb értéket erre a szempontra a nagyvállalatok adták (4,21). A középvállalatok esetében nem meglep ő módon, fontosságát tekintve a második helyre lépett előre a település gazdasági szerkezete, szintén felértékel ődött a munka- erő képzettsége és termelékenysége, ahogy a m űködési költségek is lényegesebb szemponttá váltak a potenciális helyszínek közötti választásban. Ellenben jóval hátrébb keiült a település felvevőpiac jellege, az üzleti szolgáltatásolc, de kevésbé meghatározó ezen a vállalati szinten a település lakóhelyi adottsága is. Változatlanul a legkevésbé fontos telepítési szempont az innovációs kultúra, a város szellemi t őkekapacitása. A nagyvállalatok válaszai alapján a regionális megközelíthet őséget a munkaerő felkészültsége és termelékenysége követi a tényez ők sorában (2. ábra). E vállalat- méretnél a működési költségek is fontosabbak, és jelent ősen felértékel ődik az inno- váció, szellemi potenciál szerepe. Jelenleg kizárólag a legnagyobb vállalati kategó- riánál tapasztaljuk azt, hogy ennek a tényez őnek csakugyan fontosságot tulajdoníta- nak a vállalati döntéshozók, amikor a potenciális telephelyek között választanak. 2. ÁBRA A telephelyet vonzóvá tev ő tényez ők fontossági sorrendje a magyar nagyvállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Evaluation of Company Seat Attractivements by Hungarian Corporate Enterprises, 2004-2005) 5 4 3 2 1 0 to -r közintézmények településpolitilca 3 S ` ai ='0A 7 -Z° -8 -L1 '2,51 :04 .9. t t+0 S :°4 E 45 E , T, Forrás: Kérdőíves felmérés. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. 28 Koltai Zoltán TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Kevésbé tartják meghatározónak a nagyvállalatok a település felvev őpiac jellegét, ami jól jelzi, hogy nem, vagy nem csak a helyi piacra termelnek ezen a szinten. Az üzleti szolgáltatásokat szintén kevésbé tartják lényeges telepítési szempontnak, ahogy az utolsó helyre csúszott vissza a lakóhelyi funkció, jól mutatva, hogy náluk a m űkö- dési helyszín els ő sorban nem lakóhely, hanem sokkal inkább a vállalat telephelye. Tulajdonképpen azt mondhatjuk, hogy a vállalati mérettel együtt növekszik a település gazdasági szerkezetének, innovációs kultúrájának, m űködési költségeinek, munkaer ő- piaci adottságainak és földrajzi fekvésének jelent ősége a telepítési tényez ők sorában. Ezzel ellentétesen, a vállalati méret növekedésével fordított arányban, egyértel- mű en csökken a település lakóhelyi adottságainak és felvev őpiac jellegének a sze- repe, míg az önlcormányzati alctivitás, a közintézményi ellátottság és az üzleti szol- gáltatások léte tulajdonképpen vállalatmérett ől független szempontoknak nevezhe- tők a telephely kiválasztásában. 3. ÁBRA A vonzer ők regionális különbségei a magyar vállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Regional Differences of the Company Seat Attractivements by Hungarian Enterprises, 2004-2005) 4 3,8 m Országos m Dél-Dunántúl cl Nyugat-Ounántül 3,6 e 3,4 3,2 3 2,8 2,6 2,4 2,2 2 E ji Forrás: Kérdőíves felmérés. Az öt faktor közül, a vállalati méret alapján szignifikáns kapcsolatot csak egy esetben, a gazdasági fejlettség faktornál tudtunk kimutatni. Eszerint minél nagyobb méretű a vállalat, annál fontosabb számára az innovációs kultúra, a beszállítói kap- csolatrendszer szerepe. A másik négy faktor esetében nincs szignifikáns eltérés a különböző méretű vállalatok esetében. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A magyarországi városok ... 29 A vállalatok régiók szerinti elhelyezkedését figyelembe véve, szintén ki tudunk mutatni bizonyos, versenyképességi tényez őkkel kapcsolatos összefliggéseket. A gazdasági szerkezet, beszállítói kapcsolatok megléte (1. szempont) és a telephely innovációs kultúrája (2. szempont) a három dunántúli régió vállalataitól kapott magasabb értéket, igaz mindkét esetben a dél-dunántúli adat közülük a legalacsonyabb. A közép- magyarországi értékek e tényez ők esetében még valamivel elmaradtak az átlagtól. A regionális elérhet őség szempontjából (3.) azonban már egyértelm űen kettéválnak az ország nyugati részének vállalatai, hiszen ez a tényez ő a Dél-Dunántúlon ugyanúgy átlag alatti értéket kapott, mint Észak-Magyarországon és a Dél-Alföldön. A legma- gasabb adat ekkor már a közép-magyarországi vállalatok esetében adódott. Érdekes információ, hogy az önlcormányzatok aktivitása, településpolitikája (5.), valamint a munkaerő képzettsége (9.) az Észak-Alföldön kapta a legkedvez őbb értéket, a lakóhelyi vonzerőt (6.) pedig a Nyugat-Dunántúlon tartják a legtöbbre a vállalatok, míg Közép-Magyarországon a legalacsonyabb ugyanez az adat. Az üzleti szolgáltatások megítélése (8.) és a felvevőpiaci jelleg (10.) szempontjából a három gazdaságilag leg- fejlettebb régió (Közép-Magyarország, Nyugat- és Közép-Dunántúl) vállalatai adták a magasabb értékeket, melyhez újból az észak-alföldi adatok állnak a legközelebb. Míg a képzeletbeli összesített rangsor elején a Nyugat- és Közép-Dunántúl válla- latainak értékei szerepelnek, addig beszédes adat, hogy szinte kivétel nélkül mind- egyik tényezőt a dél-alföldi válaszadók tartják a legkevésbé fontosnak (3. ábra). (A teljes mintában a legalacsonyabb értéket a dél-alföldi vállalatok adták az innovációs kultúrára (2,21), míg a legmagasabb adat a közép-magyarországi válaszadóké (4,12) a regionális elérhet őség vonatkozásában.) A faktorokra régiók szerint elvégzett szignifikancia vizsgálatok alapján az alábbi megállapításokra jutottunk: — a gazdasági fejlettség faktor a három dunántúli régió vállalatai számára fonto- sabb, mint az ország többi részén, — a szabályozási — támogatási keretek faktor kiugróan fontos az Észak-Alföldön, de magas értéket kapott még a Közép-Dunántúl és Észak-Magyarország válla- latainak válaszaiban is, — a piac faktor a legkedvez őbb értékeket Közép-Magyarországon és a Nyugat-, valamint Közép-Dunántúlon kapta, — a lakókörnyezet faktor legkevésbé a közép-magyarországi vállalkozók számára fontos, — az üzleti környezet faktor nem mutat szignifikáns eltéréseket régiók szerint. Országos és regionális versenyképességi sorrendek, a városok telephelyi vonzerejének megítélése A következő kérdéssel arra kerestünk választ, hogy a magyar vállalatok mely hazai településeket tartják a leginkább versenyképesnek napjainkban. Mivel Budapest gazdasági értelemben külön versenyképességi kategóriát képvisel a városhálózat- ban, ezért nem szerepelt a kutatásban. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. 30 Koltai Zoltán TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A magyarországi települések vállalati versenyképességi rangsorát Gy őr vezeti Székesfehérvár és Sopron el őtt, mely városokat további megyeszékhelyek, így Debrecen, Pécs és Szeged követnek. Összesen 13 olyan várost jelöltek meg a vá- laszadók, amelyek legalább 5%-os említési gyakoriságot képviselnek (2. táblázat). Árnyaltabb különbségeket tapasztalunk, amennyiben nem csak az említések szá- ma, hanem az említés sorrendje alapján is megvizsgáljuk a legtöbbször jelölt telepü- léseket. (Az ötfokozatú listán 1-5 közötti pontszámot rendeltünk a városokhoz.) Győ r ekkor is külön kategóriát képvisel, ahogy Székesfehérvár és Sopron is. Deb- recen szintén valamelyest elkülönül Pécst ől és Szegedtől, ahogy egy külön csopor- tot alkot Szombathely, Kecskemét, Miskolc és Nyíregyháza. E két utóbbi város értékei mindenképpen közelebb állnak egymáshoz. Veszprém és Zalaegerszeg meg- ítélése közel azonos, Kaposvár kis mértékben leszakadva zárja a vállalatok által leginkább versenyképesnek gondolt települések listáját. 2. TÁBLÁZAT Magyarországi városok, mint telephelyek sorrendje a magyar vállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Order of Hungarian Cities as Company Seats by Hungarian Enterprises, 2004-2005) Említések Súlyozott Sorsz. Település száma említés 1. Győr 616 2 606 2. Székesfehérvár 386 1 455 3. Sopron 297 1 129 4. Debrecen 263 885 5. Pécs 245 733 6. Szeged 226 671 7. Szombathely 154 471 8. Kecskemét 123 361 9. Miskolc 93 281 10. Nyíregyháza 83 260 11. Veszprém 77 211 12. Zalaegerszeg 72 195 13. Kaposvár 55 156 Forrás: Kérdőíves felmérés. Természetesen ennél a vizsgálatnál is lehet őségünk van a reprezentativitást biztosító szempontok, így a földrajzi elhelyezkedés és a vállalati méret szerinti további elemzé- sekre.Érdekes, hogy egyetlen olyan régió van, ahol nem Gy őrt említették a legtöb- ben, mint legversenyképesebb magyarországi várost. Az Észak-Alföldön Debrecen került a rangsor élére. Sorrendben második Gy őr, harmadik Nyíregyháza, valamivel hátrébb kerültek a nyugat-magyarországi városok. Az 5%-os említés feletti telepü- lések rangsorát az országos listán nem szerepl ő, régión belüli városok, így Szolnok, Hajdúszoboszló és Záhony zárja. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A magyarországi városok ... 31 A dél-dunántúli vállalatok válaszai alapján közel egyforma Pécs és Kaposvár ver- senyképességének megítélése, és valamivel hátrébb kerültek a kelet-magyarországi városok a rangsorban. A Közép-Dunántúlon Székesfehérvár szorosabban követi Gy őrt a versenyképes- ségi lista élén, szintén el őrébb kerültek a saját régió és a szomszédos Nyugat- Dunántúl városai (Szombathely, Veszprém, Tatabánya, Esztergom). Hasonló változásokat tapasztalunk a Nyugat-Dunántúlon is. Érdekes, hogy Sop- ront a saját régióján belül már megel őzi Szombathely, de nem sokkal rosszabb Zalaegerszeg megítélése sem. Kecskemét és Miskolc ekkor már nem került a legin- kább versenyképes települések listájára. Közép-Magyarországon az országos sorrendhez képest valamivel jobb Pécs és Miskolc relatív megítélése, de megjelent a listán Budaörs is közel 10%-os említési gyakorisággal. A Dél-Alföldön nagyon hasonlóan ítélik meg Szeged és Kecskemét helyzetét a vállalatok, tulajdonképpen egy csoportot alkotnak ezek a városok Székesfehérvár- ral. A versenyképességi listán, valamivel az 5%-os említés feletti értékkel megjele- nik a régió harmadik megyeszékhelye, Békéscsaba is. Érdekes, hogy Észak-Magyarországon Debrecen relatív megítélése nagyobb mér- tékben javult az országos rangsorhoz képest, mint a régió nagyvárosáé, Miskolcé. Miskolc is javított a pozícióján, ahogy a leginkább versenyképes városok listájára került ekkor Eger, Gyöngyös, Hatvan, Szolnok és Esztergom is. Hátrébb került a sorrendben viszont néhány dunántúli város, így Székesfehérvár, Pécs és Szombathely. Külön érdemes figyelmet fordítani a vállalati méret szerinti versenyképességi lis- tákra. A mikrovállalatok esetében még nem tapasztalunk különbségeket, ellenben az ennél nagyobb vállalatok esetében már változik a sorrend, és új résztvev őkkel bővül a legversenyképesebbnek vélt települések köre. A kisvállalatok (10-49 fő) szerint, a reprezentatív mintához képest valamivel ver- senyképesebb Pécs és 7% körüli értékkel a listára került Tatabánya, valamint Buda- örs is. Ellenben valamivel kedvez őtlenebb Kecskemét relatív pozíciója. A közepes méretű vállalatok (50-249 fó) válaszai alapján kevésbé versenyképes Sopron, Tatabánya már 14%-os gyakorisággal szerepelt a válaszokban, ezzel az előkelő 9. helyre lépett el őre. Szintén a listán találjuk újból Budaörsöt. A nagyvállalatok (250 fő feletti allcalmazotti létszámmal) véleménye szerint Szé- kesfehérvár közelebb került Gy őrhöz, jobb Miskolc és Kaposvár megítélése, Sop- ron pedig még tovább rontott pozícióján. Tatabánya ekkor is a legversenyképeseb- bek tagja, igaz újból csak 7% körüli értékkel (3. táblázat). Hasznos információval szolgál a kutatásnak az a része is, amikor arról kérdeztük a vállalatokat, hogy milyen mögöttes okok miatt tartanak versenyképesnek egy adott települést. A lakossági megkérdezéshez hasonlóan, érdekes összevetésekre nyílik lehetőség, amennyiben megvizsgáljuk, hogyan ítélik meg az egyes városokat orszá- gosan és saját szűkebb környezetükön, régiójulcon belül. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. 32 Koltai Zoltán TÉT XXI. évf. 2007 • 2 3. TÁBLÁZAT Magyarországi városok, mint telephelyek sorrendje a magyar nagyvállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Order of Hungarian Cities as Company Seats by Hungarian Corporate Enterprises, 2004-2005) Említések Sorsz. Település száma 1. Győr 65 2. Székesfehérvár 59 3. Debrecen 30 4. Szeged 28 5. Pécs 24 6. Sopron 22 7. Miskolc 17 8. Szombathely 16 9. Kecskemét 13 10. Nyíregyháza 11 11. Kaposvár 9 12. Zalaegerszeg 9 13. Tatabánya 7 14. Veszprém 7 15. Szolnok 6 Forrás: Kérdőíves felmérés. A városolcról általában kijelenthet ő , hogy azok saját régión belüli megítélése ked- vezőbb, mint az országos reprezentatív mintában. A régión belüli válaszok persze két szempontból is megközelíthetők. Egyrészt feltételezhetjük azt, hogy a válasz- adók reálisabban képesek megítélni a régiójukon belüli városokat, hiszen több és pontosabb információval rendelkeznek az adott településr ől. Másrészt egy adott régió pontosabb ismerete nem jelenti azt, hogy a versenyképesség nagyon is relatív megítéléséhez elegend ő információval rendelkeznek a vállalatok egy másik régió- beli telephelyről. Éppen ezért, ezt a kett ősséget áthidalva, minden város országos adatait csak a saját régióján belül róla kialakult képpel hasonlítottuk össze. Győrt valamennyi versenyképességi tényez ő mentén, még az országos értékeknél is jobbnak ítélik meg régiójában (4. ábra). Különösen a felvevőpiaci jelleg, az in- novációs kultúra, a működési költségek és a település gazdasági szerkezetének értékelése kedvezőbb (10 százalékpont feletti a növekedés). Míg az országos vála- szokban a kedvez ő regionális elérhet őség kiugróan magas értéket kapott a várost valamilyen okból versenyképesnek jelöl ők körében (80%-kal fordul el ő ez a szem- pont), addig a régión belül már több, egyformán fontos tényez őt neveztek meg a nyugat-magyarországi vállalatok. Vagyis országosan els ősorban földrajzi fekvése Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A magyarországi városok ... 33 miatt gondolják a városról, hogy versenyképes, és ehhez a kedvez ő képhez csak másodsorban járulnak hozzá olyan szempontok, mint a felvev őpiaci jelleg, a megfe- lelő működési költségek, a kedvez ő gazdasági szerkezet, a város szellemi t őkepo- tenciálja és a munlcaerő magas képzettsége. 4. ÁBRA Győr, mint telephely vonzerejének megítélése magyar vállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Company Seat Attractivements of Gyó'r by Hungarian Enterprises, 2004-2005) 90 80 70 országos 60 --a— regionális .2 50 versenyképes >-, 40 országos 30 versenyképes 20 regionális 10 0 működésiköltségek közintézmények földrajzifelcvés helyi önkormányzat .SE OA 2 '2 -g ...5 2.1 .7, ..e. . `)J > > .0 vonzerők N, _„ , E) " 0 , N a) . ot) — .9 Forrás: Kérdőíves felmérés. A régión belül, amellett, hogy a már felsorolt szempontok felzárkóznak a továbbra is legfontosabb regionális megközelíthet őséghez a versenyképesség magyarázatá- ban, egy új tényez ővel is bővül a magyarázatok köre, ez pedig a település, mint lakóhely színvonalas környezete. Székesfehérvár esetében még nagyobb a differencia az országos és regionális érté- kek között, újból a régión belüli értékek javára. (Valamennyi mutató esetében 10 szá- zalékpont feletti a növekedés, egyes esetekben, mint a gazdasági szerkezet, a szel- lemi tőkepotenciál és a település üzleti szolgáltatásai még a 20 százalékpontot is meghaladja a növekedés mértéke.) Természetesen mindez azt is jelenti, hogy a várost országos megítélésben versenyképessé tev ő szempontok köre a régión belül jelentősen kibővül, és egyben kiegyenlítettebbé is válik (5. ábra). Míg országosan a Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. 34 Koltai Zoltán TÉT XXI. évf. 2007 • 2 kedvező földrajzi elhelyezkedés, a város gazdasági szerkezete és a megfelel ő mű- ködési költségek okán tartják versenyképesnek Székesfehérvárt, addig Közép- Dunántúlon mindezt kiegészíti a felvev őpiaci jelleg, az innovációs kultúra, az üzleti szolgáltatások és a munkaer ő képzettségének kedvez ő megítélése is. 5. ÁBRA Székesfehérvár, mint telephely vonzerejének megítélése magyar vállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Company Seat Attractivements of Székesfehérvár by Hungarian Enterprises, 2004-2005) 90 80 70 országos 60 t.£s —•— regionális v) 50 40 —a— versenyképes országos 30 versenyképes 20 regionális 10 0 gazdasági szerkezet működésiköltségek földrajzifekvés közintézmények üzleti szolgáltatások rtl =0 vonzerők > Forrás: Kérdőíves felmérés. Egyértelmű kivételt képez Sopron a versenyképesnek tartott települések körében, mivel a város régión belüli megítélése minden tényez ő esetében rosszabb, mint az országos válaszok alapján. (Hasonló tapasztalatokat szereztünlc a lakóhelyi ver- senyképesség esetében is.) Különösen a település innovációs kultúrája, regionális elérhetősége, felvevőpiaci jellege és gazdasági szerkezete számít kevésbé fontos tényezőnek a város versenyképességében a nyugat-magyarországi vállalatok véle- ménye alapján (6. ábra). • • Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A magyarországi városok ... 35 Míg országosan a kedvező földrajzi fekvés, a közintézményeklcel való gazdag el- látottság és a felvev őpiaci jelleg miatt gondolják Sopronról, hogy versenyképes város, addig a régióján belül már csak az els ő két szempont okán vélekednek így róla. (A magyarázatok között a legnagyobb csökkenést egyébként a település inno- vációs kultúrájában tapasztaljuk.) 6. ÁBRA Sopron, mint telephely vonzerejének megítélése magyar vállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Company Seat Attractivements of Sopron by Hungarian Enterprises, 2004-2005) 90 80 70 országos 60 --110— regionális .2 50 -2 40 --á— versenyképes országos 30 versenyképes 20 regionális 10 I f) gazdasági szerkezet működési költségek földrajzi fekvés .S4 00 41) • 5 4 vonzerők 2 • 7,71' 00 ...%4 ,) L E "' '42 Forrás: Kérdőíves felmérés. Debrecen Székesfehérvárhoz (és több, kés őbb sorra kerülő nagyvároshoz) hason- lóan minden dimenzióban jobb értékeket kapott a saját régióján belül (7. ábra). A szempontok közül különösen a város felvev őpiaci jellege, lakóhelyének környezeti minősége és földrajzi fekvése kapott magasabb értéket (20 százalélcpont körül), mint az országos mintában. Emiatt az Észak-Alföldön, szemben az országos megítéléssel, már nem csak a munkaerő képzettsége miatt gondolják versenyképesnek a várost, hanem többek között felvevőpiaca, lakóhelyi adottságai, regionális elérhet ősége és innovációs kultúrája okán is. (Kismérték ű csökkenést egyedül a helyi önkormányzat régión belüli megítélése mutat.) Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. 36 Koltai Zoltán TÉT XXI. évf. 2007 • 2 7. ÁBRA Debrecen, mint telephely vonzerejének megítélése magyar vállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Company Seat Attractivements of Debrecen by Hungarian Enterprises, 2004-2005) 90 80 70 - országos 60 —a— regionális .2 50 ers 40 --Á— versenyképes oc) országos 30 versenyképes 20 regionális 10 0 ,..0 gazdasági szerkezet helyi önkormányzat földrajzi fekvés .. .,`J, . tr.. ": :. N O. 1›.. ) 'Cl.) ,--4 ‹±; vonzerők 5 Forrás: Kérdőíves felmérés. Pécs átmenetet jelent a Sopronról és Székesfehérvárról (vagy éppen Debrecenr ől, Győrről) korábban leírtakat tekintve (8. ábra). A város országos és regionális meg- ítélését összevetve azt mondhatjuk, hogy míg a legtöbb szempont alapján az országos adatokhoz képest kismértékben javul a Dél-Dunántúlon a város vállalati megítélése, addig már olyan tényez őket is találunlc (a város üzleti szolgáltatásai és közintézményi ellátottsága), amelyeket kedvez őtlenebbül látnak a régión belüli válaszadók. Tulajdonképpen, míg országosan a munkaer ő képzettsége, a lakóhelyi környezet és az innovációs kultúra miatt gondolják versenyképesnek a várost, addig regionáli- san már csak az el őbbi két szempont okán vélekednek így róla, ami a település megfelelő gazdasági szerkezetének gyakoribb említésével egészül ki ekkor. A régión belül szinte valamennyi szempont ritkábban fordul el ő a versenyképességi magya- rázatok között, különösen a már említett közintézményi ellátottság, az üzleti szol- gáltatások, valamint a város regionális elérhet ősége, felvevőpiaci jellege és innová- ciós kultúrája számít ilyennek. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A magyarországi városok ... 37 8. ÁBRA Pécs, mint telephely vonzerejének megítélése magyar vállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Company Seat Attractivements of Pécs by Hungarian Enterprises, 2004-2005) 90 80 70 országos 60 --III-- regionális 50 —ár—versenyképes 40 országos crí í>i) 30 - versenyképes regionális 20 10 0 -- —mi". ""W - ~, "." A • működésiköltségek gazdasági szerkezet helyi önkormányzat földrajzi fekvés vonzerők -t- ?A Forrás: Kérdőíves felmérés. Szeged szintén abba a várostípusba sorolható, amely esetében a településeket min- den dimenzióban kedvezőbbnek ítélik meg saját régiójukon belül. Különösen a:, város regionális elérhet ősége fordult elő jóval gyakrabban (20 százalékponttal több- ször) a dél-alföldi vállalatok válaszaiban, mint az országos mintában. A várost országosan els ősorban felvevőpiaci jellege, munkaerejének képzettsége és lakóhelyi környezete miatt tartják versenyképesnek, a saját régióján belül mindez kiegészül a kedvező regionális elérhet őség magyarázatával is. (Pécshez hasonlóan a település szellemi tőkepotenciáljának versenyképességi szempontként említése a régión belül valamivel ritkábban fordult el ő, mint országosan.) Szombathely és a rangsorban utána következ ő városok (Kecskemét, Miskolc, Nyír- egyháza, Veszprém, Zalaegerszeg, Kaposvár) szintén azon települések körét gazdagít- ják, amelyek minden tényezőben kedvezőbb megítélés alá estek saját régiójulcon belül, mint országosan. Mindez azért nem jelent valódi többletinformációt, mert az országos mintában ezek a települések csak relatíve alacsony értéket szereztek. Ezzel együtt érdemes részletesen is szemügyre venni a városokat, mert a hasonlóságok mellett lényeges különbségek is adódnak közöttülc. Szombathely esetében például igazából egy tényező, a munkaerő képzettsége az, ami jelent ősebb mértékben (10 százalékponttal) nőtt a felsorolt versenyképességi szempontok közül a regionális vizsgálat alapján. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. 38 Koltai Zoltán TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Éppen ezért nem meglep ő, hogy míg országosan a település földrajzi fekvését jelölték meg leginkább a versenyképesség okaként, addig a régión belül mindez már lciegészül a munkaerő felkészültségével és a település innovációs kultúrájával is. (Jelent ősebb visz- szaesést az okok között a település gazdasági szerkezeténél tapasztalunk.) Kecskemétnél különösen három tényez ő, a regionális megközelíthetőség, a munkaerő képzettsége és a település felvev őpiaci jellege fordult el ő jóval többször (20 száz.alék- pont körüli, afeletti a növekedés) a régión belül, mint az országos mintában. Nem véletlen, hogy míg országosan a földrajzi elhelyezkedést, a munkaer ő képzettségét és a lalcóhelyi adottságokat nevezték meg a legtöbben a város versenyképességének okaiként, addig a Dél-Alföldön mindez még kiegészül a település felvev őpiaci jelle- gével. (1Cismértékű visszaesést az üzleti szolgáltatások esetében láthatunk.) Miskolc három tényez őben mutat jelentősebb, 10 százalékpont feletti növekedést saját régióján belül, a regionális megközelíthet őségben, a munkaerő felkészültségében és a felvevőpiaci jellegben. Nem véletlen, hogy míg országosan közel azonos mérték- ben említették a versenyképesség magyarázataként a földrajzi fekvést és a helyi ön- kormányzat aktivitását, addig a régió vállalatai az elérhet őség mellett már inkább a település felvevőpiaci jellegét és munlcaerejének képzettségét hangsúlyozták. (Az üzleti szolgáltatások magyarázó ereje Miskolc esetében is csökkent valamelyest.) Nyíregyháza esetében már hat olyan tényez őt találunk, melyek nagyobb mérték- ben (10 százalékpont felett) növekedtek a sz űkebb régióban. Ezek: földrajzi elhe- lyezkedés, munkaerő képzettsége, felvev őpiaci jelleg, üzleti szolgáltatások, m űkö- dési költségek és a lakóhely környezeti min ősége. Míg a település versenyképessé- gének okát, országosan els ősorban a város földrajzi fekvésével és a helyi önkor- mányzat sikeres településpolitikájával magyarázták, addig a régión belül amellett, hogy még hangsúlyosabbá vált a regionális elérhet őség, a versenyképesség legfon- tosabb magyarázatai közé a munkaer ő felkészültsége, a felvev őpiaci jelleg és a kedvező üzleti szolgáltatások kerültek. (A helyi önkormányzat aktivitása ekkor jelentősen veszít versenyképességet magyarázó erejéb ől.) Veszprém vizsgálata szintén sajátos eredményekhez vezetett. Az országos rep- rezentatív mintához képest tulajdonképpen csak a kedvez ő működési költségek szempontja fordult elő fokozottabb mértékben a Közép-Dunántúlon. Ezzel együtt két olyan tényez ő is van (gazdasági szerkezet, innovációs kultúra), amely tovább bővíti a városi versenyképesség egyébként is széles kör ű országos magyarázatait (működési költségek, közintézményi ellátottság, felvev őpiaci jelleg, regionális elérhetőség, munkaerő képzettsége). Zalaegerszeg esetében, bár lcivétel nélkül növekedett a szempontok el őfordulása, egyetlen alkalommal sem mutatható ki lényeges, 10 százalékpontot elér ő növekedés a versenyképességi tényez ők országos és regionális viszonylatában. S őt, az a ritka szituáció adódik, hogy míg országosan két szempont, a földrajzi elhelyezkedés és a közintézményekkel való ellátottság szerepelt a város versenyképességének karakte- risztikus okaként, addig a nyugat-dunántúli vállalatok szerint már csak a földrajzi fekvés szolgál a kedvező versenypozíció magyarázatául. (A közintézményi ellátott- Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A magyarországi városok ... 39 ságon kívül, a város innovációs kultúrájának és felvev őpiaci jellegének magyarázó ereje is jelentősen romlott a régión belüli válaszokban.) Kaposvár vizsgálata során három olyan tényez ő mutatkozik, amelyek lényegesen nagyobb arányban találhatók a regionális válaszokban, ezek a munkaer ő képzettsége, a felvevőpiaci jelleg és a széles kör ű üzleti szolgáltatások. Míg országosan els ősor- ban a munkaerő felkészültsége és a város jelent ős felvevőpiaca miatt gondolják versenyképesnek Kaposvárt, addig a dél-dunántúli vállalatok válaszaiban halvá- nyulnak ezek a karakteres jegyek. (Az említett két szemponton kívül lényeges csökkenés mutatkozik még a lakóhelyi minőség, a gazdasági szerkezet és a szellemi tőkepotenciál magyarázó erejében is a régión belüli válaszok esetében.) Magyarországi központok a vállalati vélemények tükrében A kutatás utolsó kérdése a lakossági vizsgálathoz hasonlóan arra irányult, hogy a válaszadók mely településeket tartják valódi központoknak Magyarországon. Egyáltalán nem meglep ő, hogy a reprezentatív válaszok alapján Budapest az or- szág valamennyi régiójában megemlítésre került, mint központi település. Ráadásul öt régióban a fővárost említették legtöbbször centrumként. A kivételt jelent ő Dél- Dunántúlon Pécs számít els ődleges központnak, míg az Észak-Alföldön Debrecent jelölték meg a legtöbben. A közép-magyarországi régióban többen sorolták a központi jelent őségű városok közé Székesfehérvárt, kisebb arányban Vácot és Ceglédet is. Budapest a saját régió- jában elsősorban szolgáltatásai miatt számít vonzásközpontnak és csak másodlago- san beszerzési és értékesítési helyszínként számottev ő. A Dél-Alföldön Szeged ugyan valamivel gyalcrabban szerepelt központként, mint Kecskemét, ellenben Kecskemét azon kevés városok egyike, melyek saját régiójuk határán kívül is a centrumok között lettek megemlítve. (Kecskemét az Észak-Alföldön, a már jelzett Székesfehérvár Közép-Magyarországon, míg Gy őr a Közép-Dunántúlon került a központi városok csoportjába.) Mindkét dél-alföldi város mind szolgáltatásaik, mind beszerzési és értékesítési szerepkörük miatt központoknak min ősültek. A Dél-Dunántúlon Pécs mellett Kaposvár, Budapest és csak másodlagosan Szek- szárd lett megemlítve, az Észak-Alföldön pedig Debrecent és Budapestet Nyíregy- háza követi, majd szintén valamivel ritkábban Kecskemét és Szolnok is el őfordultak, mint központi települések. Pécs és Kaposvár egyaránt els ősorban széles körű szolgál- tatásailmak köszönhet ően számítanak központoknak, ellenben a többi város esetében ezzel azonos súlyt kaptak a kedvez ő beszerzési és értékesítési adottságok is. A Közép-Dunántúlon Székesfehérvárt ugyanannyi vállalat gondolta központnak, mint Budapestet, a sorban lényegesen lemaradva Veszprém, Gy őr és Dunaújváros követ- kezik. Észak-Magyarországon Budapest után Miskolcot jelölték meg a legtöbben, mint központot, Eger és Salgótarján ezeknél jóval ritkábban szerepeltek a válaszokban. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. 40 Koltai Zoltán TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Végül a Nyugat-Dunántúlon a főváros mellett Gy őr, másodsorban Szombathely és Zalaegerszeg került a központi települések közé. Míg Székesfehérvár és Miskolc elsősorban szolgáltatásaiknak köszönhet ően számítanak vonzásközpontnak, addig Győr esetében inkább a piaci beszerzés és értékesítés lehet ősége dominál. A kutatás végkövetkeztetései Igaznak bizonyult az a feltevésünlc, hogy mind a lakossági, mind a vállalati vála- szok alapján a nagyvárosok számítanak a leginkább versenyképesnek napjainkban, Magyarországon. A hierarchia alacsonyabb szintjein elhelyezked ő városokat ked- vező regionális elhelyezkedésük szintén a versenyképes települések kategóriájába emelheti (többek között ilyen Sopron, Siófok, Hévíz, Szentendre, Esztergom vagy Hajdúszoboszló). Amennyiben a két kutatás (lakóhelyi, illetve telephelyi verseny- képesség) alapján értékelhet ő, legversenyképesebb városokat közösen értékeljük, jól látható csoportok különülnek el. (Mivel Budapest kizárólag a lakossági kutatás- ban szerepelt, ezért a főváros nem került értelmezésre. Lásd 9. ábra) 9. ÁBRA A városok relatív versenyképességének értékelése a magyar lakosság és vállalatok megkérdezése alapján, 2004-2005 (Evaluation of the Relatíve Competitiveness of Hungarian Cities by Questioning Citizens and Enterprises, 2004-2005) összes említések száma • Telephelyi 628 Győr rangsor • Székesfehérvár Lakóhelyi 32 rangsor 255 Sopron • • Debrecen • Pécs • Szeged §zhely. *Kecskemét Nyíregyháza • .miskolc • *Zeg 'Veszprém KaP. *Szolnok • Eger 35 Megjegyzés: Szhely. = Szombathely, Zeg. = Zalaegerszeg, Kap. = Kaposvár. Forrás: Kérdőíves felmérés. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A magyarországi városok ... 41 Az ábra alapján a legversenyképesebbnek nevezhet ő magyarországi városok négy típusba sorolhatók: — Győr kimagaslóan kedvez ő vállalati megítélése miatt külön csoportot képvisel a magyarországi városhálózatban. — Pécs, Sopron, Debrecen és Szeged ugyan mindkét kutatás eredményei szerint az élmezőnybe tartozik, a vállalati kutatás alapján viszont jelent ősen elmaradnak Győrtő l. A városok egymáshoz képest nem mutatnak jelent ős differenciákat. — Székesfehérvár azért különülhet el az el őbbi két típustól, mert míg a vállalati eredmények nagyon kedvez ő megítélést mutatnak, addig a lakossági vála- szokban már valamivel hátrébb sorolódott a város. — A maradék kategóriába tulajdonképpen az összes többi, versenyképesnek ne- vezhető magyarországi város beletartozik. A települések megítélése ugyan va- lamivel elmarad az el őző csoportolctól, de a magyar városhálózaton belül még így is a relatíve legversenyképesebbek körébe sorolhatjulc azokat. Tulajdonképpen Magyarország esetében is teljesül az a feltétel, hogy valódi ver- senytársak a hasonló hierarchiaszinten elhelyezked ő települések köréb ől kerülhetnek ki, ami a legversenyképesebb településeknél esetünkben egyértelm űen egy nagyvárosi kört jelent. Ezen a nagyszámú csoporton belül saját adottságai és a versenytársak által biztosított feltételek függvényében minden település konlcrétabban is behatárolhatja konlcurenseit. A nagyvárosok csoportján belül els ősorban az észak-nyugati ország- rész, a budapesti agglomeráció, a Balaton környéki és az autópályák környezetében elhelyezkedő települések számítanak kiemelked ően vonzó vállalati telephelyeknek. Bizonyos közép- és nagyvárosok esetében, azok vonzáskörzete részben képes ellen- súlyozni kedvezőtlen földrajzi fekvésükb ől eredő versenyhátrányukat (ilyen például Pécs, Szeged vagy akár Debrecen). A kutatás eredményeként, a települések, mint telephelyek versenyképességét be- folyásoló legfontosabb szempontok közé a prognosztizált földrajzi elhelyezkedés, közlekedési-kommunikációs infrastruktúra, a rendelkezésre álló munkaer ő képzett- sége, az üzleti-gazdasági szolgáltatások és a helyi piac felvev ő kapacitása kerültek. Ezzel szemben, várakozásainkkal ellentétben az innovációs kultúra kizárólag a nagyvállalatok esetében nevezhet ő valódi telepítési tényez őnek. A kapott eredmé- nyek kiindulási alapot jelenthetnek az egyes város- és területfejlesztési stratégiák számára, az érintettek szubjelctív véleménye és az objektív, funlccionális szempontok egyidej ű figyelembevételével. Irodalom Ashworth, G.J.—Voogd, H. (1997) A város értékesítése. KJK, Budapest. Horváth Gy. (1998) Európai regionális politika. Dialóg Campus Kiadó, Budapest—Pécs. Lengyel I. (2003) Verseny és területi fejl ődés: Térségek versenyképessége Magyarországon. JATEPress, Szeged. Koltai Zoltán : A magyarországi városok versenyképességének vállalati megítélése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 23-42. p. 42 Koltai Zoltán TÉT XXI. évf. 2007 • 2 THE ENTERPRISE'S OPINION ON THE COMPETITIVENESS OF HUNGARIAN CITIES ZOLTÁN KOLTAI In the year of 2004 a research was initiated at the Institute of Adult Education and Human Resources Development to analyze, what conditions are primarily considered by the Hungarian population when choosing their place of living or their company seat, which Hungarian settlements and why particularly those are considered to be competitive according to privite individuals or company leaders, which are those central settlements that are seen as real centers of gravity. The personal opinion of the involved individuals offered such up-to-date information which are inevitable for making successful decisions in the field of regional development.